طرح ادغام بیماری های غیر واگیر برای 114 هزار نفر از جمعیت شهرستان مهاباد از اول بهمن ماه به اجرا در آمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: هدف از اجرای برنامه ایراپن ارزیابی عوامل خطر بیمار های قلبی و عرو قی در گروه های هدف بالای 30 سال جهت پیشگیری ازسکته های قلبی و مغزی می باشد.

وی اظهار داشت: این برنامه برای جمعیت هدف، حدود 82 هزار نفری سطح شهر و 32 هزار نفری سطح روستا از اول بهمن ماه سالجاری آغاز شده و تاکنون برای 5 هزار نفر از جمعیت شهری کارت ارزیابی عوامل خطر صادر شده که حدود 3 درصد آنها در معرض خطر بیشتر بیماری های قلب و عروقی بودند.

وی افزود: 4 عامل خطر رفتاری باعث بروز این بیماری ها می شوند که از جمله آن ها می توان به کم تحرکی ، تغذیه ناسالم ، مصرف الکل و مصرف دخانیات که مهمترین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر هستند اشاره کرد.

دکتر مرزنگ گفت: در این طرح فرد مراجعه کننده با در دست داشت کارت ملی به مراکز و پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت محل زندگی خود مراجعه کرده و توسط مراقبین سلامت و بهورزان ارزیابی می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: اجرای غربالگری برای افراد بالای 30 سال از نظر قد ، وزن ، دور کمر ، فشار خون ، میزان تحرک و فعالیت ،تغذیه ، دخانیات انجام شده و افراد جمعیت هدف به یکی از آزمایشگاه های طرف قرار داد با این شبکه جهت انجام قند و چربی خون ارجاع داده می شوند و در نهایت با توجه به نتیجه آزمایش یکی از کارتها ارزیابی سبز،زرد ،نارنجی و قرمز برای فرد مذکور صادر می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد در پایان گفت: انجام هرگونه ارزیابی و آزمایش قند و چربی خون برای مراجعین رایگان بوده و مراجعین می توانند در ساعات ادارای برای انجام غربالگری مراجعه نموده و خدمات لازم را دریافت نمایند.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.