معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: شفاف‌سازی، روشن‌سازی منابع مالی نامزدها و همچینن استفاده از تکنولوژی روز از جمله نوآوری‌های انتخاباتی در لایحه نظام جامع انتخابات، است.

نوآوری‌های خوبی در «لایحه نظام جامع انتخابات» در نظر گرفته شده است/ تلاش برای ارائه لایحه به صحن علنی مجلس
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور طی یک نشست خبری در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه( 8 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

امیری در پاسخ به سوالی درباره لایحه نظام جامع انتخاباتی و زمان ارائه این لایحه به صحن علنی مجلس گفت: در انتخابات گذشته همه ما از جمله سیاسیون متوجه شدند که قانون انتخابات ما معیوب است، بنابراین مجموعه سیاسیون کشور به این جمع‌بندی رسیدند که ما نیاز به نظام جامع انتخاباتی داریم؛ نظامی که هم ایرادات قوانین گذشته را نداشته باشد و هم به نوعی شرایط را به سمت تکنولوژی‌های روز در عرصه انتخابات سوق دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در زمینه انتخابات در لایحه جامع انتخاباتی ادغام شد، ‌تأکید کرد: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه جامع انتخاباتی در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت مطرح است و هر هفته چهارشنبه بر روی آن بررسی انجام می‌شود.

امیری ادامه داد: در حال حاضر در تلاش هستیم به سرعت لایحه جامع انتخاباتی را به صحن علنی مجلس ارائه کنیم اما اینکه به انتخابات آینده می رسد یا نه نمی‌توان قولی داد چرا که این لایحه حساسیت و دقت بیشتری را طلب می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برخی مفاد لایحه نظام جامع انتخاباتی بیان داشت: در پیش‌نویس این لایحه نوآوری‌های خوبی از جمله شفاف سازی، روشن‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز مطرح شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استیضاح‌های برخی از وزرا از جمله دانش آشتیانی و همچنین برخی مسائل مطروحه درباره جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: دولت معتقد به سوال، تذکر و استیضاح نمایندگان مجلس است چراکه این مهم از حقوق قانونی وکلای ملت است.

امیری با بیان اینکه رئیس جمهور همواره تأکید کردند که دولت یازدهم دولت پاسخگویی است، گفت: بر اساس این تأکید رئیس جمهور، قطعا مسئولین باید پاسخگوی نمایندگان مجلس باشند.

وی با بیان اینکه نظارت بر دستگاه‌ها یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی است به جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: ماجرای استیضاح آقای آخوندی از موضوع برخورد دو قطار شروع شد و قطعا کمیسیون عمران و سایر نمایندگان مجلس استیضاح آقای آخوندی را در بستر کارشناسی و نه یک بستر سیاسی بررسی کردند.

امیری با بیان اینکه وزیر راه با توضیحات خود در جلسه استیضاح نمایندگان را قانع کرد، ادامه داد: خوشبختانه با توضیحات وزیر راه اعتماد مجلس به وی استمرار پیدا کرد و ما هم از این منظر از تمامی فراکسیون‌ها و علی‌الخصوص از استیضاح‌کنندگان تشکر می‌کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه استیضاح همیشه تهدید نیست و می‌تواند فرصت هم باشد، اظهار داشت: معتقدم آقای آخوندی موضوع استیضاح خود را به یک فرصت تبدیل کرد و با تشریح اقدامات وزارتخانه خود نهایتا مجلس را قانع کرد.

امیری در ادامه با اشاره به موضوع طرح استیضاح دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای آشتیانی سه ماه و نیم است که به عنوان وزیر آموزش و پرورش خدمت خود را در این وزارتخانه آغاز کرده است، طبیعتا نمی توان در مدت کوتاهی عملکرد وزیری که یک وزارتخانه بزرگ چون وزارت آموزش و پرورش را در اختیار دارد را ارزیابی کرد، بنابراین آنچه که درباره آشتیانی مطرح است مطمئنا با مذاکرات معاون وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان برطرف و حل خواهد شد.

وی با اشاره به بندهای استیضاح دانش آشتیانی در مجلس گفت: طبیعتا خواسته‌ها و مطالباتی که در طرح استیضاح مطرح شده است تا جایی که قوانین اجازه می‌دهند حتما وزیر آموزش و پرورش به آنها جامه عمل می‌پوشاند اما این نکته ناگفته نماند که برخی از موارد از نظر قانونی امکان اجابت ندارد که مسئولین این وزارتخانه توضیحاتی در این رابطه به نمایندگان خواهند داد تا انشاءالله با روش اقناعی مسائل برطرف شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد آیت‌الله جنتی از برخی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در برخی از مناطق محروم گفت: بارها و بارها آقای روحانی در جلسه هیأت دولت به مجریان انتخابات تأکید داشته‌اند که به هیچ وجه نباید از بیت المال له و علیه کسی در انتخابات استفاده شود، وزرا هم خودشان را ملزم به دستور رئیس جمهور می‌دانند، بنابراین همه ما می‌دانیم که سهامداران بیت‌المال افراد مختلفی هستند و بخشی از آنها انسان‌های زحمتکش در مناطق دورافتاده می‌باشند.

وی با بیان اینکه تبلیغات زودهنگام در انتخابات موضوع جدیدی نیست،‌ گفت: ‌تبلیغات زودهنگام در این دوره پس از مراسم اربعین آغاز شده است و ما هم موضوع را پیگیری کردیم، با این وجود برای ما این موضوع از هیچ جا معلوم نشد تا اینکه بشود گفت در راستای انتخابات تبلیغات زودهنگامی صورت گرفته است.

امیری با اشاره به تصمیم روحانی برای حضور در انتخابات سال 96 بیان داشت: آقای روحانی اخیرا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در انتخابات 96 حاضر شوند.

وی ادامه داد: ما در کشور دستگاه‌های حمایتی زیادی داریم که در مقاطع مختلف مساعدت‌هایی به مردم دارند و در برخی موارد بر اساس اقدامات خودشان انجام می‌شود بنابراین ضمن تأکید رئیس جمهور به این موضوع اگر گزارشی درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی وجود داشته باشد برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد، ادامه داد: قطعا آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان این یادآوری را جهت دلسوزی مصالح نظام مطرح کرده است با این وجود ما از همین تریبون می‌گوییم که آیت‌الله جنتی اگر در هر موضوعی شبهه‌ای درباره انتخابات داشته باشند حاضریم به ایشان توضیح دهیم تا رفع شبهه صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همایش‌های انتخاباتی در آستانه انتخابات 96 بیان داشت: امنیت، در مورد اجتماعات انتخاباتی برعهده دولت است و قوه مجریه از تمام اجتماعات قانونی حمایت می‌کند.

امیری با بیان اینکه خوشبختانه در انتخابات گذشته گروه‌های سیاسی مراعات قانونی درباره برگزاری اجتماعات سیاسی در انتخابات را داشته‌اند، گفت: در انتخابات گذشته هیچگونه بی‌نظمی وجود نداشت لذا دولت از اجتماعات قانونی در انتخابات حمایت می‌کند و هیچگونه بی نظمی را برنمی‌تابد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا نداریم، گفت: طبق گزارشی که آقای رحمانی فضلی وزیر کشور به هیأت دولت ارائه دادند، کلیه بسترهای لازم برای هر دو انتخابات فراهم است همچنین نگاه دولت به انتخابات شوراها این است که همواره شوراها باید همیار و خدمتگذار شهروندان باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار