فدراسیون فوتبال ایران با جدی گرفتن تذکرات فیفا و اعمال جرائم باشگاه های متخلف مانع از محرومیت یا تعلیق فوتبال ملی شد.

جدیت فدراسیون فوتبال مانع فاجعه ملیبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، محرومیت تیم های تراکتورسازی و استقلال تهران از بازار نقل و انتقالات و قربانی شدن این تیم ها در جذب بازیکن، تلنگری بود تا فدراسیون فوتبال تا حدی به فکر بیفتد و با بررسی ویژه روی پرونده بازیکنان خارجی طلبکار، تشکیل کمیته ای مانند "کمیته تعیین وضعیت بازیکنان" و از همه مهم تر برخورد با برخی کارمندان متخلف کمیته روابط بین الملل و همچنین تغییر در مدیریت این کمیته از فاجعه ای در سطح ملی جلوگیری کند.

طبق نامه هایی که فیفا در ماه های اخیر به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است اگر مهدی تاج و همکارانش به عنوان متولیان فوتبال ایران، محرومیت تیم های باشگاهی کشورمان را اعمال نکنند و برخوردی با تیم های متخلف نداشته باشند، تیم های ملی ایران از حضور در مسابقات بین المللی مانند جام جهانی تمام رده های سنی و مقدماتی جام جهانی 2018 محروم می شوند.

هرچند فدراسیون فوتبال با جدی گرفتن تهدید و تذکرات فیفا برای جلوگیری از تعلیق تیم های ملی کشورمان، دست به کار شد و محرومیت تراکتورسازی و استقلال و کسر امتیاز تیم های پاس همدان، داماش شهر باران و شاهین بوشهر را اعمال کرد اما نکته جالب توجهی که در این میان وجود دارد این است که برخی اعضای فدراسیون فوتبال این تهدید را صرفا یک هشدار برای اعمال محرومیت ها تلقی می کنند.

علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال با اشاره به این که فیفا در نامه های خود به این فدراسیون، برای جلوگیری از محرومیت های بعدی تیم های ایرانی "مسیر و راه" نشان داده است ، تاکید کرد اگر باشگاه ها به عنوان اعضای فدراسیون فوتبال فوتبال به تعهدات خود عمل نکنند، وارد عمل می شویم و اجازه نمی دهیم منافع ملی فدای تیم های باشگاهی شود.

البته اسدی با تاکید بر جدیت فدراسیون فوتبال برای اعمال جرائم، تضمین داد که هیچ تهدیدی فوتبال ملی ایران را تهدید نمی کند چراکه با توجه به ارتباط مستقیم باشگاه ها با فیفا، فدراسیون ابتدا به آن ها مشاوره می دهد و در صورت حل نشدن مشکل، حکم فیفا را اعمال می کند.

با این وجود با توجه تعدد پرونده های انضباطی تیم های ایرانی در فیفا و دادگاه CAS، فدراسیون فوتبال همان گونه که برای کسر امتیاز از تیم هایی چون پاس همدان، شاهین بوشهر و داماش شهر باران اقدام کرد، باید همچنان بر اعمال محرومیت ها و جرائم پافشاری کند تا دود اهمال باشگاه ها و البته خود فدراسیون به چشم تیم های ملی پایه و تیم ملی بزرگسالان کشورمان نرود. 

اسدی درباره این که آیا نامه کسر امتیاز از تیم های لیگ برتری به فدراسیون فوتبال رسیده یا خیر، تصریح کرد: برای تیم های لیگ برتری محرومیت هایی در نظر گرفته شده بود که از سوی فدراسیون اعمال شد و هیچ نامه ای مبنی بر کسر امتیاز از این تیم ها به دست ما نرسیده است. 

 هوشنگ نصیرزاده عضو کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال، ضمن تاکید بر اعمال محرومیت و جرائم تیم های ایرانی از سوی فدراسیون تصریح کرد: بحث تعلیق فوتبال ایران زمانی جدی می شود که فدراسیون فوتبال به تذکرات فیفا برای اعمال محرومیت ها توجهی نکند و به نوعی نسبت به این امر بی تفاوت باشد. در حالی که فدراسیون فوتبال پس از اعلام محرومیت تیم استقلال از سوی فیفا، از صدور مجوز بازی برای بازیکنان جدید این تیم جلوگیری کرد. 
 
وی افزود: در پرونده تراکتورسازی هم شاهد بودید که فدراسیون فوتبال به دنبال مشخص شدن محرومیت این تیم، مانع ادامه بازی بازیکنانی چون عالیشاه، نوراللهی و بیگ زاده شد و اجازه نداد قرارداد شهباززاده ثبت شود. حتی کسر امتیاز از تیم هایی چون برق شیراز، پاس همدان و داماش شهرباران هم اجرا شد. 
 
 کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین فدراسیون فوتبال تذکرات فیفا را جدی گرفته و نسبت به اعمال محرومیت ها بی تفاوت نیست. شک نکنید بحث تعلیق بی اساس است چراکه حتی درصورت اعلام جرائم جدید علیه تیم های ایرانی، مسئولان فدراسیون این جریمه ها را اعمال می کنند. 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار