باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

ویتالی چورکین؛ از بازیگری در سینما تا نمایندگی در سازمان ملل

نماینده روسیه در سازمان ملل ساعاتی پیش در پی عارضه قلبی برای همیشه با دنیای دیپلماسی خداحافظی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویتالی چورکین سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ساعاتی پیش در اتاق کار خود در محله منهتن نیویورک درگذشت. منابع خبری علت درگذشت وی را حمله قلبی اعلام کردند.

به گفته منابع بیمارستانی، چورکین پیش از انتقال به بیمارستان نیویورک علائم حیاتی خود را از دست داده بود و عملیات احیا برای نجات جان وی مؤثر واقع نشد.

بلافاصله پس از مرگ ناگهانی سفیر روسیه در سازمان ملل، شایعات زیادی در رسانه‌های اجتماعی درباره مشکوک بودن مرگ وی مطرح شد؛ اما پلیس نیویورک اعلام کرد فوت وی کاملا طبیعی بوده و هیچ نشانه‌ای دال بر قتل وی وجود ندارد.

چورکین در سال 1974 از دانشکده روابط بین‌الملل مسکو فارغ‌التحصیل شد و به مرور پله‌های ترقی را در دستگاه دیپلماسی روسیه طی کرد.

وی بازیگری در سینما را نیز برای اولین بار در سن 11 سالگی با ایفای یک نقش به یادماندی در فیلم "ولادیمیر لنین" تجربه کرد؛ اما با وجود آنکه پس از آن در چندین فیلم دیگر نیز به نقش‌آفرینی پرداخت، بعدها مسیر زندگی‌اش را به سمت سیاست تغییر داد.

چورکین از سال 1992 تا 1994 به عنوان نماینده دولت روسیه در مذاکرات یوگسلاوی سابق حضور داشت و سپس تصدی سفارت روسیه در بلژیک و کانادا را در کارنامه خود ثبت کرد.

نماینده فقید مسکو در سازمان ملل سپس به وزارت خارجه روسیه بازگشت و عهده‌دار سخنگویی و سپس معاونت این وزارت‌خانه شد.

چورکین سپس در سال 2006 به سازمان ملل رفت و برای کمی بیش از یک دهه به عنوان سفیر مسکو در این نهاد بین‌المللی به ایفای نقش پرداخت. درگذشت وی دقیقا یک روز پیش از تولد 65 سالگی‌اش صورت گرفت.

چورکین در دوره حضور در سازمان ملل کارنامه درخشانی از خود در دستگاه دیپلماسی روسیه به جا گذاشت که بی‌شک مهمترین آنها دفاع از دولت مشروع سوریه در برابر قطعنامه‌های جانبدارانه این سازمان و هجمه تبلیغاتی مقامات غربی بود.

ایستادن در کنار ایران در برابر فشارها و موضع‌گیری‌های خصمانه نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی نیز یکی دیگر نقاط قوت عملکرد وی در دوران 10 ساله حضور در سازمان ملل بود.

مجمع عمومی سازمان ملل ساعاتی پیش پس از اطلاع از خبر درگذشت وی از دستور کار معمول خود خارج شد و نمایندگان کشورهای مختلف دقایقی را به سکوت گذراندند.

سفیر هلند در سازمان ملل اولین مقامی بود که از طریق توییتر از درگذشت همکار خود ابراز تاسف کرد.

با وجود آنکه پلیس نیویورک فرضیه قتل چورکین را رد کرده است، شاید در روزهای آینده جزئیات بیشتری از علت درگذشت ناگهانی این دیپلمات کهنه کار منتشر شود. 

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
آمریکا همیشه دنبال یه عده نوکر میگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
خدا رحمتش کنه
آخرین اخبار