رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استان اصفهان می‌تواند در بخش ماشین آلات صنایع غذایی، با پاکستان همکاری نزدیکی برقرار کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سیدعبدالوهاب سهل آبادی در دیدار با رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در کشورمان افزود: روابط اقتصادی ایران و پاکستان می تواند از حوزه بخش خصوصی گسترش یابد.

وی اضافه کرد: با برگزاری نشست های مشترک و اعزام هیات تجاری، امکان شناسایی ظرفیت های اقتصادی دو طرف تسهیل می شود.
سهل آبادی، وجوه مشترک فرهنگی، دینی و همسایگی بین ایران و پاکستان را عاملی موثر در توسعه و تقویت رابطه اقتصادی دو کشور دانست.

رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران نیز در این دیدار گفت: حجم تجارت دو کشور در سال 2016 میلادی 300 میلیون دلار بود که نسبت به ظرفیت بالقوه ای که برای افزایش مراوادات تجاری بین دو کشور وجود دارد، بسیار اندک است.
نذر محمد رانجی با اشاره به سفر رییس جمهوری ایران به پاکستان در ابتدای سالجاری بیان کرد: در نشست های دوطرف مقرر شد حجم تجارت ایران و پاکستان ظرف پنج سال به پنج میلیارد دلار برسد.

وی همچنین از پیمان تجارت ترجیحی 340 قلم کالا بین ایران و پاکستان خبر داد و افزود: مذاکره برای ایجاد تجارت آزاد بین دو کشور، در دستور کار قرار گرفته است.

رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران اعلام کرد: نمایشگاه اختصاصی پاکستان اردیبهشت، سال آینده در تهران با هدف توسعه روابط اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود.
وی گفت: پاکستان آماده برگزاری نمایشگاه های بیشتر و ارائه توانمندی‌های اختصاصی طرفین در شهرهای دو کشور است.

نذر محمد رانجی تاکید کرد: اصفهان ظرفیت ویژه ای برای ارائه دستاوردهای خود در نمایشگاه های اختصاصی در شهرهای پاکستان دارد.
 
طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در 9 ماهه ابتدای سال گذشته، ایران حدود 440 میلیون دلار کالای غیرنفتی به پاکستان صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل 32 درصد کاهش یافته و در مقابل 166 میلیون دلار کالا از پاکستان وارد کرده که در مقایسه با سال 93، دو درصد افزایش داشته است.
با وجود ظرفیت‌های فراوان تجاری بین ایران و پاکستان، در 9 ماه اول سال گذشته مجموع رقم تجارت دو کشور بصورت غیررسمی حدود 600 میلیون دلار بوده که در برخی منابع رسمی این رقم تا یک میلیون دلار نیز ذکر شده است.
با وجود کاهش صادرات ایران به پاکستان در سال گذشته، روند تجارت دو کشور در سال‌های اخیر روند روبه رشد داشته، بطوری‌ که پاکستان به یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران تبدیل شده‌ است.

کشور چین با سهم حدود ۱۸.۵ درصدی از کل صادرات شش ماهه ۱۳۹۵ ایران و با ارزشی حدود چهار میلیارد دلار، همچنان در صدر مقاصد صادراتی کشورمان قرار دارد.
پس از آن کشورهای امارات، عراق و ترکیه با سهم های ارزشی به ترتیب ۱۵.۶، ۱۳.۷ و ۱۰.۷ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته اند.
صادرات کالاهای ایران در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۵ به شش کشور جمهوری کره، پاکستان، عمان، آذربایجان، تایوان و تایلند از رشد الای صددرصد برخوردار بوده است.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.