اتحادیه اروپا و دولت افغانستان در نخستین نشست، بررسی تدوین طرح راهبرد اقتصادی و رشد صادرات کشور اعلام کردند که موانع رشد صادرات کشور را رفع خواهند کرد.

نشست دولت افغانستان و اتحادیه اروپا برای تدوین طرح راهبرد اقتصادی افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، این نشست امروز با حضور سفیر اتحادیه اروپا در کابل، رئیس هیأت اتحادیه اروپا در افغانستان و وزیر تجارت و صنایع و رئیس اتاق تجارت در کابل برگزار شد.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع در این نشست به خبرنگاران گفت که در این طرح تلاش می شود تا تمام موانع سر راه صادرات کشور برداشته شود.

وی تاکید کرد که برای رشد اقتصادی افغانستان توازن صادرات و واردات مهم است و با تکمیل و اجرائی شدن این طرح صادرات کشور رشد خوبی خواهند داشت.

رسا گفت: ما به بخش صادرات محصولات زراعتی توجه ویژه خواهیم کرد، زیرا افغانستان کشوری است که محصولات زراعتی آن می تواند اقتصاد مردم را رونق بیشتر دهد.

وی اظهار داشت: هم اکنون افغانستان بیشترین صادرات را به پاکستان و هندوستان دارد و تلاش خواهد شد تا صادرات کشور را به دیگر کشورها افزایش دهیم.

به گفته رسا برای رشد صادرات افغانستان باید دولت و بخش های خصوصی وظایف خود را به خوبی انجام داده و بسته بندی های مواد صادراتی را با استاندارد های بین المللی برابر بسازند.

فرانزمیکایل ملیبن نیز در این نشست حمایت اتحادیه اروپا را از این طرح اعلام کرد و گفت که در تدوین با دولت افغانستان همکاری همه جانبه انجام داده است و تا اجرائی شدن آن و مبادلات تجارت افغانستان با اتحادیه اروپا همکاری خواهند کرد.

وی این طرح را برای رونق تجارات و صادارات افغانستان مهم ارزیابی کرد و آن را طرح جامع خواند.

محمد قربان حقجو معاون وزارت تجارت و صنایع از ایجاد بانک زراعتی خبر داد و افزود: بانک های دیگری را نیز راه اندازی خواهند کرد که تا مردم را در توسعه تجارت کمک کند.

وی گفت که پس از راه اندازی بانک زراعتی بانک توسعه صنایع و صادرات نیز راه اندازی خواهد شد.

حقجو افزود که افغانستان برای توسعه تجارت و بازرگانی توافق نامه های دوجانبه، سه جانبه و چهارنبه را با کشورهای همسایه و منطقه امضا کرده و در باره وصل شدن افغانستان با کشورهای همسایه و آبهای بین المللی نیز تلاش های خوبی صورت گرفته است.

معاون وزارت تجارت تصریح کرد: متن توافقنامه هایی را نیز به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان نیز فرستاده تا آنها نظر در باره آن نظرهای خود را ارائه کنند.


انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.