نماینده مردم رشت گفت: بر اساس اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره درآمد صندوق توسعه ملی از صادرات نفت را از 20 درصد به 30 درصد افزایش دادیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در موافقت با کلیات بودجه سال 96 در صحن علنی امروز دوشنبه 2 اسفند ماه گفت: من چند سوال از مخالفین دارم و امیدوارم به طور واضح پاسخ بگویند همه دولت‌ها در بودجه‌های خود یک ردیفی را به عنوان درآمد و مجموعه‌ای را به عنوان هزینه‌ها معرفی می‌کنند درآمد دولت‌ها از سه بخش نفت، مالیات و اوراق تشکیل می‌شود در سال 1396 قرار است بالاترین حجم نفت روزانه 2.5 میلیون بشکه هر بشکه‌ای 55 دلار و هر دلاری 3300 تومان سهم شرکت نفت کنار گذاشته می‌شود، سهم صندوق توسعه کنار گذاشته شود، 30 میلیارد دلار برای این کشور درآمد وارد شود و 111 هزار میلیارد تومان بیشترین درآمد نفت در طی سنوات گذشته خواهد بود.

وی افزود: از حیث مالیات‌ها 27 درصد مالیات‌ها را افزایش داده‌ایم که کلی اعتراضات در پی خواهد داشت ولی سازمان امور مالیاتی را با تفاسیری که در آینده خواهم گفت مجبور کردیم که برود 112 هزار میلیارد تومانی که ما در بودجه برایش در نظر گرفته‌ایم آنها را کسب کند پس تا اینجا کل درآمدهای دولت 223 هزار میلیارد تومان می‌شود.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه اظهار داشت: در بودجه نویسی قراردادن یکسری ردیف‌ها اجتناب ناپذیر است ما در بودجه سال 1396، 95 هزار میلیارد تومان باید جبران خدمت کارکنان باشد، 73 هزار میلیارد تومان باید رفاه اجتماعی، بیمه، بازنشستگی، مستمری کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید را بدهیم، یارانه نقدی گندم و نان و کالاهای اساسی 21 هزار میلیارد تومان است سود اوراق مشارکت 12 هزار میلیارد تومان است این موارد تخصص بودجه نویسی نمی‌خواهد و هر کسی که آن را بنویسد باید این ارقام را کنار بگذارد. هم اکنون چه پولی برای دولت باقی می‌ماند.

عضو کمیسیون اجتماعی خاطر نشان کرد: 4 بخش دفاع، آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی 70 تا 75 درصد اعتبارات ما را به خود اختصاص می‌دهد در بودجه یا باید درآمد را افزایش دهیم که از این بیشتر ظرفیت نداشت و یا باید هزینه را کاهش بدهیم که هیچ کدام از این‌ها امکانپذیر نبود علیرغم اینکه سعی شده حقوق کارکنان 10 درصد افزایش پیدا کند اما بیشتر از این دیگر امکان ندارد آنچه که کمیسیون تلفیق تلاش کرد به همراهی دولت با توجه به این هزینه‌ها این اقدامات را انجام داد. در اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، درآمد صندوق توسعه ملی از صادرات نفت را از 20 درصد به 30 درصد افزایش دادیم، احکام دائمی برنامه ششم به ما می‌گفت که سهم مناطق محروم و نفت‌خیز از 2 درصد به 3 درصد افزایش پیدا کرده است. اعتبار استان‌ها در میادین گازی از 2 هزار میلیارد تومان به 4800 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و 2800 میلیارد تومان مازاد به استان‌ها اختصاص پیدا کرد یعنی برای اولین بار یک توجه ویژه به بودجه استان‌‌ها شد.

وی در ادامه گفت: بودجه استان‌ها 16 هزار و 800 میلیارد تومان به 28 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد یعنی 70 درصد نسبت به بودجه لایحه استان‌ها افزایش پیدا کرده است. ما در کمیسیون تلفیق تصویب کردیم که بودجه استان‌ها معادل بودجه عمرانی کشور باشد بحث انضباط بودجه 96 یکی دیگر از اقدامات بسیار خوبی است که از سوی ما انجام گرفت.  در منابع صندوق توسعه ملی قرار شد 200 میلیون دلار برای شرکت‌ها و موسسات دانش بنیاد خرید تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی صورت بگیرد 1300 میلیون دلار دربخش دفاع ، 100 میلیون دلار صداوسیما، 300 میلیون دلار آبرسانی روستاها، 300 میلیون دلار برای کشاورزی اختصاص داده شد. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین به خصوص برای افرادی که حقوق آنها زیر 2 میلیون تومان بود انجام گرفت. مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد به 200 هزار تومان افزایش پیدا کرد، 3 هزار میلیارد تومان وام برای تحت پوشش کمیته امداد درنظر گرفته شد کمیسیون تلفیق و دولت مخالف هرگونه افزایش قیمت‌ها بوده‌اند سهم جدید تربیت بدنی در بودجه دیده شد 27 صدم درصد ارزش افزوده 1400 میلیارد تومان به بودجه تربیت بدنی ورزش وجوانان که شامل بودجه جانبازان و معلولین بود اختصاص پیدا کرد. 

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: ابقای مجوزهای تسهیلات فاینانس سالهای گذشته و اجازه دریافت فاینانس تا 50 میلیارد تومان دولت اجازه پیدا کرد که اقدام بسیار مناسبی برای بخش غیردولتی بود. دستگاه های اجرایی مجازند از محل فروش دارایی غیر منقول خود نسبت به بازخرید کارکنان خود اقدام کنند براساس مصوب شورای عالی اشتغال مبلغ 1000 میلیارد به صورت یارانه سود تسهیلات اشتغال داده شد.

انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار