به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ سید احمد خسروی مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا در حاشیه برگزاری دومین نشست مدیران کل مشارکتهای مردمی سازمانهای دولتی ، اظهار داشت: مشارکت اساس زندگی اجتماعی و جامعه بشری است، اگر چه این مفهوم از دو قرن پیش، نخست وارد نظامهای سیاسی و سپس قلمرو صنعت، بازرگانی و اقتصاد را هم در برگرفت، اما در ادبیات دینی از پیشینه و جایگاه ویژه دیرینهای برخوردار است.
وی افزود: فلسفه اصلی مشارکت، استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم سازیها است؛ امروزه مسائل زندگی اجتماعی به قدری پیچیده و دارای جوانب گستردهای شدهاند که سازمانهای حاکمیتی به تنهایی دیگر قادر به حل آنها نیستند.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا گفت: مواجه صحیح با مسائل اجتماعی و نیز تعالی و سلامت اجتماعی که ملازمه اجتناب ناپذیر با کاهش آسیبهای اجتماعی دارد، نیازمند رایزنی عمومی، تبادل نظر و همکاری همگانی است.
سرهنگ خسروی تصریح کرد: مشارکت اجتماعی، هزینه انجام تکالیف، امور اجتماعی و همچنین مقاومت اجزای مختلف جامعه در انجام هر فعالیت اجتماعی را به نحو چشمگیری کاهش میدهد، در واقع مشارکت نماد و مظهر نرخ بالای سرمایه اجتماعی بسته است.
وی با اشاره به کارکرد شبکه مدیران مشارکتهای مردمی سازمانهای دولتی، افزود: شبکه به عنوان یکی از ابزارهای تعامل در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در بین مجموعههای مختلف دولتی و غیردولتی داشته است که توجه به مزایا و معایب آن، میتواند مجموعهها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا گفت: در حال حاضر شبکهها نقش ارزندهای را در عرضه و به اشتراک گذاشتن دستاوردها، ایدهها و تجارب موفق به عنوان تولید کننده سرمایه اجتماعی از خود ایفا میکنند که عمدتا مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است.
سرهنگ خسروی تصریح کرد: به مجموعهای از سازمانهای متولی و مسئول در زمینه تشکیل، پشتیبانی، هدایت، نظارت و همکاری موسسات، مجموعه ها، کانون ها، انجمنها و نهادهای غیردولتی که به دنبال تبادل تجربه، خلاقیت و نوآوری، هم افزایی، انجام فعالیتهای مشترک و به دور از موازی کاری هستند؛ شبکه گفته میشود.
وی با اشاره به مأموریت شبکه افزود: مأموریت شبکه؛ افزایش، تعمیق فهم و نقش سازمانهای غیردولتی در رویارویی و حل مسائل، آسیب، چالش، آسیبهای اجتماعی و نیز توسعه پایدار و تعالی اجتماعی از رهگذر پشتیبانی، هماهنگی، توسعه ظرفیت، توانمندسازی، ارتقاء سطح تعامل و همکاری سازمانهای غیردولتی است.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، مهندسی خرده گران و مدیریت پله کانی استفاده از سمنها و همچنین توانمندسازی و گسترش تعاملات سازنده را از سیاستهای این راهبرد دانست.
سرهنگ خسروی در تشریح اهداف کلان رویکرد شبکه مدیران مشارکتهای مردمی سازمانهای دولتی تصریح کرد: افزایش میزان تعامل بهره وران حاکمیتی با سمنهای همگن و مرتبط و همچنین سامان یابی، پایداری حمایتها و فعالیتهای ارتقای دستگاههای حکومتی از سمن ها، بخشی از اهداف است.
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: افزایش نقش و مشارکت سمنها در تعالی، سلامت اجتماعی، کاهش معضلات و همچنین تسری سیاست مردمی شدن امور در حوزه اقتصاد به سایر بخشهای اجتماعی از اهداف راهبردی است.
سرهنگ خسروی کاهش هزینههای روابط و فعالیتهای اجتماعی توسط نهادهای حکومتی و همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت نهادهای حکومتی با مشارکت سمنها را نیز از دیگر اهداف راهبردی برشمرد.
این مقام انتظامی در تشریح اهداف عملیاتی گفت: ارتقا سطح تعامل نهادهای دولتی در بخش مشارکتهای مردمی با یکدیگر، کاهش موازی کاریها و پیشگیری از اجرای برنامههای غیرکارشناسی و همچنین افزایش سطح آگاهی نهادهای دولتی و حاکمیتی نسبت به ظرفیتهای یکدیگر پیرامون برنامههای مشترک در حوزه مشارکت مردمی بخشی از اهداف عملیاتی است.
وی افزود: ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تعامل نهادهای حاکمیتی با نهادهای غیردولتی و عام المنفعه و ترویج، اشاعه فرهنگ خدمات داوطلبانه در اقشار مختلف در سطح ملی و غیره از دیگر راهبردهای عملیاتی است.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا با اشاره به وظایف و فعالیت مراکز جلب مشارکت عمومی، تصریح کرد: شناسایی نیازها، زمینه ها، عوامل و شرایط منتهی به ارتقا و توانمندی سمنها و همچنین تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت میدانی و عملیاتی سمنها بخشی از وظایف ما به عنوان فعالان عرصه مشارکت مردمی است.
وی، تعیین اولویتهای همکاری براساس حساسیتها و مسائل برجسته کشوری، برگزاری جلسات هم اندیشی سمن ها، تشکیل کمیتهها و کارگروههای تخصصی از سمنها در راستای اهداف مشترک و همچنین ایجاد تحرک و نوآوری در ساختار، منابع و ارایه خدمات سمنها را از دیگر وظایف محوله معرفی کرد.
مدیر کل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تدوین و تنظیم سند جامع راهبردی مشارکتهای مردمی، اشتراک گذاری برنامهها در راستای کاهش موازی کاریها و توانمندسازی کارشناسان، مدیران و مراکز وابسته هر نهاد را از برنامههای اولویت دار این مرکز برشمرد.
سرهنگ خسروی افزود: شناسایی نقاط ضعف و قوت طی دهه اخیر در حوزه جلب مشارکتهای مردمی و همچنین برنامه ریزی و تشکیل کمیتهای جهت پیگیری، شناسایی خیران و افراد توانمند در حوزه اجتماعی موثر است.
مدیرکل مشارکت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، تربیت مربیان تسهیل گر و علاقهمند در حوزه جلب مشارکتهای مردمی و انجام مطالعات و پژوهشها در این زمینه را نیز در توسعه مشارکتهای مردمی کارساز دانست.
انتهای پیام/