باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

سیاست‌های انفجاری ترامپ در کمین کشورهای شرق آسیا

دریای چین این روزها با تصمیمات منفعت طلبانه دولت تازه کار آمریکایی دچار التهاب شده و احتمال وقوع جنگ در آن رو به افزایش است.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن کشورهای زیادی را به تحریم و قطع ارتباط‌های اقتصادی و دیپلماتیک تهدید کرده است. جزایر مصنوعی دریای چین با «پکن» همواره محل اختلافات جمهوری چین با آمریکا بوده، اما این اختلافات با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

در زمان باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا تنش‌های واشنگتن-پکن عمدتا در فاز اقتصادی بود؛ اما در زمان دونالد ترامپ این درگیری‌ها وارد فاز نظامی شده است. در حقیقت تردد پی در پی کشتی‌های جنگی آمریکایی در نزدیکی دریای چین؛ تنش‌های نظامی و امنیتی را بین دو کشور در منطقه شرق آسیا افزایش داد.

گاردین در این زمینه می‌نویسد که رویکرد کاخ سفید به اقدامات سلطه‌جویانه چین نشان می‌دهد آمریکا با تسلط احتمالی پکن بر دریای جنوبی چین مقابله خواهد کرد. این گزارش می‌افزاید پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ و تغییر در سیاست‌های این کشور کاخ سفید پکن را در خصوص تسلط بر دریای جنوبی چین به چالش می‌کشد.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید نیز تأکید می‌کند که آمریکا باید منافع خود را در مسیر تجاری دریای جنوبی چین تضمین کند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این با مقایسه ساخت جزایر مصنوعی از سوی پکن با اقدامات روسیه برای الحاق کریمه زمینه یک تنش احتمالی با چین را فراهم کرده و می‌گوید که کاخ سفید باید یک پیام روشن درباره این اقدامات پکن به چین ارسال کند و به این کشور بفهماند دسترسی آن به مناطق مذکور امکان پذیر نیست.

کشور چین مدعی مالکیت بخش اعظمی از دریای چین که سالانه حدود 5 هزار میلیارد دلار داد و ستد تجاری از طریق آن انجام می‌شود است. این جزایر در ژاپن «سنکاکو» و در چین «دیائویو» خوانده می‌شوند. البته در این زمینه بین چین، ژاپن و تایوان اختلافاتی اساسی وجود دارد.

پکن تقریبا تمام دریای چین را متعلق به خود می‌داند و در سال‌های اخیر نیز کمپینی را برای اثبات و تقویت مالکیت خود بر این دریای مورد مناقشه راه‌اندازی کرده است. برونئی، ژاپن، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.


احتمال درگیری نظامی


رسانه‌های چین در این خصوص اعلام کردند هرگونه تلاشی برای مانع شدن از دستیابی چین به منافعش در این مناطق جنگ بزرگی را در پی خواهد داشت. از زمانی که چين و ژاپن در منطقه مورد مناقشه در دريای شرقی، صف آرايی نظامی کردند اوضاع حساس‌تر شده و حمايت آشکار واشنگتن از توکیو و تهديد کردن چين نيز شرايط را پيچيده تر کرده است.

*** گشت زنی ناوهای آمریکایی در نزدیکی دریای چین

ارتش آمریکا اخیرا اعلام کرده که یک ناوگروه هواپیمابر این کشور گشت‌زنی در دریای جنوبی چین را آغاز کرده‌ است. اسکای نیوز نیز در گزارشی می‌نویسد که در بحبوبه تشدید تنش در ارتباط با دریای جنوبی چین، نیروی دریایی ارتش آمریکا از آغاز گشت‌زنی یک ناوگروه هواپیمابر این کشور در این گذرگاه آبی خبر داده است.



وزارت خارجه چین اخیرا در پی انتشار گزارش‌هایی اولیه در این رابطه، در مورد «به چالش کشیدن استقلال» خود به واشنگتن هشدار داده بود. پکن هنوز به آغاز رسمی این گشت‌زنی، واکنش نشان نداده ‌است. بنا بر اعلامیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک «ناو کارل وینسون منتشر شده»، گشت‌زنی روزانه ناوگروه تازه از روز شنبه (18 فوریه)، در دریای جنوبی چین آغاز شده‌ است.

نیروی دریایی ارتش آمریکا درباره این ناوگروه می‌گوید: این ناوگره از جمله دربرگیرنده هواپیمابر «کارل وینسون» است. «یو‌اس‌اس کارل وینسون»، از کلاس نیمیتز است؛ ناوهایی که با راکتور هسته‌ای کار می‌کنند و 10 فروند از آن‌ها در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد. دریابان «جیمز کیلبی» فرمانده ناوگروه به پایگاه اینترنتی «نیوی نیوز سرویس» گفته است هفته‌ها تمرین در اقیانوس آرام، «قابلیت‌های دفاعی و آمادگی‌های گروه را افزایش داده‌ است.

البته این بخشی از ماجراست چرا که آمریکا تلاش می کند با مناطقی که ادعای استقلال دارند همچون تایوان ائتلاف کند و این موضوع خشم "پکن" را برانگیخته است. در حقیقت تایوان با پشتوانه آمریکا برخی مسائل را ضد چین مطرح می کند.  وزیر دفاع تایوان در این زمینه می گوید: تهدید دشمنان ما هر روز بیشتر می‌شود. ما باید همواره هوشیار باشیم و سربازانمان را طوری آموزش دهیم که نه تنها در جنگ زنده بمانند، بلکه دشمن را نابود کنند و در مأموریت خود پیروز شوند.

البته موضوع مالکیت بر جزایر مصنوعی و دریای چین بارها توسط مقامات ارشد پکن مطرح شده است. لو کانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اخیرا از آمریکا خواسته که از بحث در خصوص جزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن خودداری کند و بر موضع پکن در زمینه حاکمیت بر این جزایر کوچک غیر مسکونی تاکید کرد. وی می‌افزاید: ما از آمریکا می‌خواهیم رویکردی مسئولانه اتخاذ کند، بیان اظهارات نادرست در خصوص مسئله مربوط به حق حاکمیت بر جزایر دیائویو را متوقف کند و از پیچیده تر کردن این مسئله و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خودداری کند.
   
**تشدید اقدامات نظامی آمریکا در منطقه شرق آسیا

ایالات متحده اقداماتی را برای مقابله با چین در منطقه شرق آسیا در نظر گرفته که یکی از آن‌ها استقرار سامانه های موشکی پیشرفته همچون "تاد" است. اما آمریکا مدعی است قصد دارد سامانه تاد را برای افزایش محافظت از کره جنوبی و ژاپن و همچنین نظامیان آمریکایی مستقر در این دو کشور در مقابل حمله موشکی کره شمالی، مستقر کند.

احتمال درگیری نظامی

البته وزارت خارجه چین می‌گوید:  مخالفت قاطع چین با استقرار این سامانه ضد موشکی تغییر ناپذیر است و تغییر نخواهد کرد. استقرار این سامانه ضدموشکی، امنیت و منافع راهبردی کشورهای منطقه، از جمله این کشور را به خطر خواهد انداخت و موازنه راهبردی در منطقه را تضعیف خواهد کرد. مقامات چینی می گویند تلاطم بیشتری را در روابط با آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پیش بینی می کنند.

ترامپ همچنین با انتقاد از تقویت نظامی چین در دریای چین جنوبی، اتهامات به این کشور در خصوص دست بردن در نرخ ارز و سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه و ادعاها مبنی بر این که پکن فشار چندانی به کره شمالی وارد نمی‌کند، نگرانی‌ها را افزایش داده است. وزیر امور خارجه چین درباره ساز و کار مالکیت جزایر مصنوعی می گوید: آمریکا باید اطلاعات تاریخی خود درباره دریای جنوبی چین را افزایش دهد. آمریکا باید به یاد داشته باشد که توافق‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم، ژاپن را به بازگرداندن مناطقی که از چین غصب کرده مجبور می‌کند.

 اخیرا یکی از مقامان ارشد نظامی چین اظهار داشت که جنگ با آمریکا، اکنون تنها یک شعار نیست و دارد رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. این مقام ارتش چین خواستار افزایش حضور نظامی این کشور در دریاهای جنوبی و شرقی چین شد.

احتمال درگیری نظامی

اینکه اقدامات "دونالد ترامپ" و همپیمانانش چقدر خطرناک است ؛ اظهار نظرها بیانگر این است که درگیری در منطقه شرق آسیا می تواند یک جنگ منطقه‌ای و حتی جهانی را رقم بزند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار