رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران گفت: اعتیاد بیماری ست و صرفاً پدیده و آسیب نیست؛ زمانی پدیده بود که جرم تلقی می‌شد اما امروز اعتیاد مرزهای خودش را با ما به هم زده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کورش محمدی  امروز در همایش مبارزه با مواد مخدر نطنز با اشاره به شرایط ویژه جامعه امروز ایران از لحاظ آسیب اجتماعی، اظهار کرد: در حوزه توزیع مواد مخدر سن اعتیاد در جامعه ما امروز بسیار پایین است و در ده سال حتی ما شاهد اعتیاد هستیم که نشان‌دهنده از بین رفتن حریم‌ها و قباحت ورود به این قضیه است.

وی افزود: امروز آن‌قدر که به مسائل دیگر اهمیت می‌دهیم به اعتیاد توجه نداریم، اعتیاد بیماری ست و صرفاً پدیده و آسیب نیست؛ زمانی پدیده بود که جرم تلقی می‌شد اما امروز اعتیاد مرزهای خودش را با ما به هم زده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران تصریح کرد: نظام برای مبارزه با مواد مخدر در مرزهای خود حدود 4 هزار شهید تقدیم انقلاب کردیم و امروز مرز فراتر رفته و مواد مخدر در کنار خود ما تولید می‌شود و در کمتر از ده دقیقه متقاضی می‌تواند دسترسی به مواد مخدر چون شیشه داشته باشد؛ امروز مرز مواد مخدر به کوچه و پس‌کوچه‌های شهر رسیده است.

وی بیان کرد: جامعه ما نیازمند آگاهی بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر است و در این راستا باید آموزش اجتماعی و همگانی افراد باید در جامعه صورت گرفته تا بینش و آگاهی در افراد افزایش پیدا کند تا به بهترین نحو آموزش دهیم و آموزش را تسریع کنیم.

محمدی اضافه کرد: در بحث تربیت فرزندانمان دارای مشکل هستیم، خود را صاحب و مالک فرزندانمان میدانیم و به او فرصت نمی‌دهیم که به باورها و خواست خود توجه کند همچنین رفتارمان یا دیکتاتور مآبانه است و یا سهل‌انگارانه و هنوز به سبک باثباتی در این خصوص نرسیدیم؛ بنابراین فرزندان ما در اولین مواجهات خود با بحران تسلیم می‌شوند و در پی پر کردن خلأ شخصیتی خود هستند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با اشاره به تفکر افیون در ابتلا به اعتیاد که باعث می‌شود ارزش‌ها زیر پا گذاشته شوند، گفت: اصل قضیه این است که تفکر اعتیاد توسط الگوهای فرزندان یعنی خانواده به او تزریق می‌شود و ناهنجاری‌های زندگی ما ریشه در دوران کودکی بچه‌های ما دارد، ما تعهد و مسؤولیت شناسی را باید از ابتدا در خانه به فرزندان یاد دهیم و نه دولت. چراکه دولت هم همین فرزندانی هستند که شما تربیت می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: تهاجم فرهنگی که ما از آن سخن میگوییم وجود دارد و ابزار ترویج اعتیاد امروز در دست ماست، البته افکار و تفکرات اعتیاد از طریق ماهواره‌ها و فضای مجازی هم شایع می‌شود.

محمدی تأکید کرد: اعتیاد درمان‌پذیر است و نگاه ما امروز به جمعیتی که نیاز به درمان دارد نیست بلکه هدف ما فرزندانی ست که هنوز درگیر نشده‌اند و بر اساس مدل مشارکتی که به ما می‌گوید کسی که درگیر اعتیاد است نمی‌تواند کمکی بکند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.