اعتقاد دارم افزایش تعرفه کاغذ نمی‌تواند به صنعت نشر کمکی کند.

افزایش تعرفه نشر کمکی به بازار نشر نمی‌کندصفا امیری، مدیر مسئول انتشارات براق در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر افزایش تعرفه کاغذ بر بازار نشر گفت:همزمان به دنبال این هستیم که میزان سرانه مطالعه را در کشور پیگیری کنیم و تعرفه کاغذ را افزایش بدهیم. این دو سیاست، سیاست‌های متناقضی هستند. چند سالی است که حمایت دولت از صنعت نشر مطرح شده است. این دوگانگی نوعی تزاحم به وجود می‌آورد و من اعتقاد ندارم افزایش تعرفه کاغذ بتواند به بازار نشر کمکی کند.

وی افزود: افزایش تعرفه کاغذ سبب افزایش قیمت کتاب می‌شود به دلیل آنکه مردم اولویت های دیگری در زندگی‌شان دارند سبب خارج شدن کتاب از سبد خرید خانوار می‌شود این‌ها عواقب کوتاه مدتی است که در اثر افزایش تعرفه کاغذ برای بازار نشر کشور به وجود می‌آید. در افق بلند مدت باید دید به صنعت نشر به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود یا آن را فعالیتی فرهنگی می‌دانند که نتیجه آن متغیر خواهد بود.

مدیر مسئول انتشارات براق با اشاره به شرایط صنعت نشر، اظهار داشت: زمانی که صنعت نشر را به عنوان یک صنعت بپذیریم زمانی خواهد بود که مشکل کتابخوانی و درآمدزایی برای خانواده متوسط نداشته باشیم.به دلیل آنکه بازار کتاب، بازار رقابتی نیست و شباهتی به بازار اتومبیل ندارد که مردم برای خرید آن پول جمع کند افزایش تعرفه کاغذ به این بازار ضربه می زند. 

امیری ادامه داد: مردم ما اهل مطالعه، فهم و شعر هستند همیشه بزرگترین کتابخانه ها در کشور وجود داشت آنچه هم اکنون وجود دارد این است که شرایط اقتصادی خانواده کارگری اجازه نمی‌دهد وی تا بیست هزار تومان برای خرید کتاب کودکش هزینه کند. در صورتی که بخواهد چنین کاری را انجام دهد ترجیح می‌دهد کتاب‌های آموزشی برای کودکش بگیرد. به همین دلیل چون هنوز به آن حدی نرسیدیم که بازار کتاب ما حالت رقابتی داشته باشد بنابراین سیاست های دولت می تواند به صنعت نشر کمک کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار