مشهد ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام به عنوان پایلوت گردشگری آسان معرفی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی گفت: روزانه ۱۰۰ پرواز، ۱۰۰ رام قطار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس وارد مشهد می‌شوند و به‌ طور میانگین روزانه بیش از ۴ هزار زائر وارد مشهد می‌شود.

محمدحسن واحدی اظهار کرد: باید گردشگری آسان، عارفانه، باکیفیت و رضایت‌مند را در شهر و استان‌ امام رضا(ع) ترویج دهیم.

وی افزود: گردشگری پلی برای رسیدن به خدا است و گردشگری از مبدا تا مقصد و حتی از مبدا‌ تا مبدا باید اجرا شود و هدف گردشگری نباید تنها در مقصد دیده شود.

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه گردشگری در انواع مختلف علمی، زیارتی، سیاحتی، فرهنگی، طبیعت‌گردی و غیره تعریف شده است، خاطرنشان کرد: اگر به طبیعت، تاریخ، زیارت و هر جای دیگری که می‌رویم باید به محور آن هم توجه کنیم.

واحدی تصریح کرد: گردشگری موضوع جدیدی نیست و باید در مقوله گردشگری به رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توجه کنیم و گردشگری پایدار را با محور زیارت داشته باشیم.
او افزود :در استان خراسان رضوی راهبردها، اسناد، اهداف و محورهای گردشگری پایدار با محور زیارت عارفانه، انسان‌ساز، باکیفیت و ثمربخش تدوین و تصویب شده است.

وی تاکید کرد: یک گردشگری پایدار باید ۱۰ فصل استفاده از ماهیت پایدار منابع، حفظ تنوع، هدفمندی، برنامه‌ریزی، مدیریت، مشارکت، آموزش، بازاریابی، ثمربخشی و تاثیرپذیری را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ضعف‌های حمل‌ونقل، بازاریابی، استانداردها، نیروی انسانی ماهر، جاذبه‌ها، تبلیغات منفی بیگانگان و نبود یکپارچگی باید برطرف شوند تا شاهد یک گردشگری آسان و پایدار همراه تسهیل، بهبود، افزایش و توسعه خدمات باشیم.

در ادامه این مراسم، شهردار مشهد گفت: برکات معنوی و اعجاز پربرکت امام رضا(ع) را به‌خوبی معرفی نکرده‌ایم.

سیدصولت مرتضوی اظهار داشت: مشهد ظرفیت‌های توسعه‌ای زیادی دارد که گل سرسبد آن حرم مطهر رضوی است و باید در جهت رشد گردشگری زیارتی و عارفانه تلاش کنیم.
وی افزود: سوءتدبیر در جوامع بشری و مدیریت از مشکلاتی است که باید برطرف شود و ایران به لحظات موقعیت‌ها و فضاهای جغرافیایی، فرهنگی، گردشگری و غیره در فصول مختلف بی‌نظیر است.

شهردار مشهد با بیان اینکه علاوه بر گردشگری زیارت، گردشگری سلامت هم می‌تواند مزیت مشهد مقدس باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه قادر نیستیم که ایده‌هایمان را به پدیده تبدیل کنیم و نمونه آن شفا یافتگانی هستند که با‌عنایات خاص امام رضا(ع) و مدد الهی شفا گرفته‌اند، اما نتوانسته‌ایم با ابزار هنر به این رویداد مهم بپردازیم.
مرتضوی با اشاره به اینکه برکات معنوی و اعجاز پربرکت امام رضا(ع) را به‌خوبی معرفی نکرده‌ایم، تصریح کرد: باید این مزیت بزرگ و پرمعنویت را ایده‌پردازی کنیم و خروجی آن پدیده‌‌ای باشد که موج‌موج جمعیت جهان را به سمت مشهد بکشاند.
وی تاکید کرد: مزیت دیگر مشهد امنیت کامل این شهر مقدس است و در هیچ‌کجای دنیا چنین امنیتی را شاهد نیستیم و تمام این مزایای مفید و مثبت به برکت وجود بارگاه منور رضوی بوده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه اگر می‌خواهیم توسعه گردشگری حول محور زیارت را در مشهد شاهد باشیم باید به بسترها و ظرفیت‌های توسعه‌ای توجه کنیم، تصریح کرد: در ایام خاص سال ۲۷۰ پرواز در روز را به مشهد داریم و حتی ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ پرواز را هم داریم و ایجاد خطوط سریع‌السیر قطار از شهرهای بزرگ به مشهد هم عامل دیگری از رشد آمار گردشگران به این شهر زیارتی بوده است.

وی تاکید کرد: مشهد از حیث منابع در رتبه سوم کشور است، اما در حیث مصارف جزو رتبه‌های آخر است و بانک‌ها از چنین منابعی حمایت نمی‌کنند، زیرا باید به‌گونه‌ای تدوین و اجرا شود که سود دهی داشته باشد.
شهردار مشهد گفت: بخشی از محدوده هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی باید مجهز به ‌تجهیزات درمانی باشد و در کنار امام رضا(ع) در کنار امر زیارت به درمان هم بپردازد و ده‌ها هکتار زمین آماده واگذاری می باشد.
مرتضوی با بیان اینکه شهرداری مشهد آماده هرنوع همکاری‌ای در بحث رشد این شهر مقدس در عرصه‌های مختلف دارد، گفت: شهرداری مشهد با همه سرمایه‌گذاران، کارشناسان، فعالان بخش خصوصی و همه کسان علاقه‌مند به مشارکت در امر خدمت به زائر امام رضاست.
انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.