به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم نکوداشت اعضای هیات علمی و
اساتید نمونه کشوری که صبح امروز در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار داشت: سند اسلامی شدن دانشگاها سالهاست که در شورای اسلامی کردن مطرح شده است. وی ادامه داد: یکسری برنامههای راهبردی برای این طرح در چهار دسته و در زمینههای تاکیدی، تکمیلی و تاسیسی در نظر گرفته شده است.
وزیرعلوم افزود: این سند بندهای زیادی داشته که سال گذشته به دانشگاهها ابلاغ شده است.
فرهادی تصریح کرد: این چارچوب در بخشهایی نظیر آموزش، پژوهش، وحدت دانشگاهها و منشور اخلاقی که در این سند آمده در کل به دانشگاهها ابلاغ گردیده است.
وی بیان کرد: بخش تکمیلی این سند به دانشگاهها ابلاغ شده و دانشگاهها موظفند کار را آغاز و به سرعت پیش ببرند.
وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه یک نهاد برگزیده فاخر، مهم و غیرقابل جایگزین است و دانشجویان و اساتید از ویژگی برگزیده برخوردارند، البته این بدان معنا نیست که تمام بهترینها در دانشگاهها هستند بلکه بیرون از دانشگاه نیز نخبگان، فرهیختگان و سرآمدانی هستند که در عرصههای مختلف فعالیت و خدمت میکنند.
وی با بیان اینکه نکته مهم این است که دانشگاه محل تجمع سازمان یافته نخبگان علمی است، تصریح کرد: دانشگاه یک مجموعه متشکل است که از چند عضو هیات علمی و چند هزار دانشجو و حجم وسیعی و بزرگی از امکانات و فضای کالبدی همچون آزمایشگاه ها و کتابخانه ها میباشد که محیطی را برای کسب علم و انجام پژوهش و تمرین برای فرهیختگان به وجود آورده است.
فرهادی تصریح کرد: اگر ضوابط و رویه های قوانین و ساختار که وجه حقوقی دانشگاها هستند را کنار بگذارید، قطعا استاد و دانشجو دو رکن حقیقی و اساسی هستند که دانشگاه بدون آنها غیر قابل تصور است.
وی گفت: عدهای جوان با انبوهی از آرمانها و آرزو در مورد خود و آینده کشور وارد دانشگاه میشود در آن سوی دانشگاه عدهای از اهل علم و تحقیق قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای این جوانان هستند تا بار دیگر آنها با انتقال دانش و سایر آموزشهای ضمنی و ایفای نقش تربیتی آنچه که امروز دانشگاه نامیده میشود بسازند.
فرهادی افزود: این نقشه دقیقا همان نکتهای است که رهبری معظم بر آن انگشت تاکید داشته، در واقع ایشان در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاهها در دوم تیرماه 86 فرمودند؛ استاد فقط آموزنده دانش نیست بلکه منش استاد و روش وی میتواند مربی باشد، استاد تربیتکننده است و تاثیر روی شاگرد علیالظاهر از تاثیر بقیه عوامل موثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی بیشتر است.
وزیر علوم تصریح کرد: دانش و حجم اطلاعات یک استاد نه همان چیزی است که استاد باید داشته باشد و همان چیزی که جوان دانشجو به آن متکی و نیازمند است.
وی ادامه داد: ذهن تیز و دانش سرشار و روز آمد برای تکمیل خود نیازمند روش و منش نیز است سلوک فردی توانایی و مهارت در برقراری ارتباط با دانشجو و محیط حسن خلق فروتنی عالمانه در عین رعایت چارچوبها و حرکت در مدار عدل و انصاف از شاخصها و ویژگیهای است که یک استاد فرهیخته و نمونه دارد.
فرهادی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید اختیارات بیشتری در حوزه آموزشی و برنامهریزی داشته باشند، گفت: باید به دانشگاهها این اختیارات داده شود تا در چارچوب کلی که از سوی وزارتخانه تدوین شود بتوانند در حوزه برنامهریزیهای آموزشی نظیر بازنگری رشتهها توانایی تصمیمگیری کنند.
وی یادآور شد: طی 4 سال اخیر واحد جدید دانشگاهی در وزارت علوم مصوب نشده است و فقط واحدهای مصوب قبلی را راهاندازی کردهایم.
انتهای پیام/