زنگنه درگفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

افزایش خط اعتباری اروپا برای اینستکس نیاز به چانه زنی دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل درمورد تاثیر گام دوم ایران گفت: بنظرم زمانی که ایران گام دوم را بردارد، طرف‌های دیگر برجام نوعی تحدید و احساس خطر پیدا می‌کنند.

نا توانی اروپا در برآورده کردن خواسته‌های ایران/ چین و روسیه به ایران کمک نمی‌کنندصباح زنگنه کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتظارات ایران از اروپا در مورد برقراری خط اعتباری در اینستکس و تضمین فروش نفت اظهار کرد: به نظرم اروپا نمی‌تواند خواسته‌های ایران را برآورده کند، زیرا مجموعه کشور‌های اروپایی در حال حاضر مشکلات و مسائل خاص خود را دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: کشور‌های اروپایی مواردی نظیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اختلاف نظر بر سر مسایل گوناگون، تفاوت در توان مالی کشور‌های مختلف، نحوه مدیریت مشکلات و خط اعتباری قرار دادن برای ایران مواجه اند که رفع این موارد یک شبه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه کشور‌های اروپایی برای افزایش خط اعتباری ایران باید بر سر موارد زیادی چانه زنی کنند، تصریح کرد: این مسئله مباحث تکنیکی و فنی زیادی به همراه دارد که قطعا در مدت باقی مانده تا شروع گام دوم ایران تحقق پیدا نمی‌کند.

زنگنه درباره این موضوع که دو کشور چین و روسیه تا چه اندازه به تعهدات خود در قبال ایران عمل کرده اند، گفت: این دو کشور در حدی که ایران به طور کلی از صحنه فعالیت‌های اقتصادی خارج نشود تعهدات خود را انجام داده اند و بیشتر از این هم نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت.

وی تصریح کرد: روسیه و چین نمی خواهند ایران در مقابل آمریکا شکست بخورد، اما در حد قابل انتظار هم به تهرانکمک نمی‌کنند.

زنگنه درمورد تاثیر اعلام زمان ۶۰  ایران برای طرف های اروپایی جهت عملیاتی کردن تعهداتشان گفت: بنظرم زمانی که ایران گام دوم را بردارد، طرف‌های دیگر برجام نوعی تحدید و احساس خطر خواهند داشت، اما معتقدم در چنین شرایطی بازهم اروپایی‌ها به سمت آمریکا گرایش خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۹:۲۷ ۱۵ تير ۱۳۹۸
این همه بد بختی که به ایران تحمیل شد . امریکا واروپا هیچ تعهدی را انجام ندادند ، نتیجه شد . چانه زنی در مورد اینستکس .
آخرین اخبار