در حملات هوایی ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش به رهبری آمریکا در رقه، دستکم 11 غیرنظامی کشته شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، گروه موسوم به ناظر حقوق بشر در سوریه از کشته شدن دستکم 11 غیرنظامی در شهر رقه در شمال این کشور عربی در حملات هوایی ائتلاف تحت هدایت امریکا علیه آنچه مواضع داعش خوانده می‌شود، خبر داده است.

این گروه مستقر در لندن گزارش داد در این حمله که جمعه (29 بهمن 95) روی داد، اراضی کشاورزی  منطقۀ تشرین در 20 کیلومتری غرب رقه هدف قرار گرفت.

گروه موسوم به حقوق بشر در سوریه افزود دستکم 9 تن ازجمله یک کودک در این حمله هوایی کشته و چندین تن دیگر مجروح شدند. این گروه همچنین افزود ازآنجایی‌که حال برخی از مجروحان وخیم گزارش‌شده است بیم آن می‌رود که شمار تلفات افزایش یابد.

علاوه بر این یک زن و کودکش نیز در حملۀ هوایی تحت هدایت امریکا در منطقه‌ای در شهر الثوره واقع در 55 کیلومتری غرب رقه کشته شدند.

رقه که در کرانۀ شمالی رود فرات قرار دارد در مارس سال 2013 (اسفند 1391) از سوی تکفیری‌های داعش اشغال و یک سال بعد به‌عنوان پایتخت خود خواندۀ این گروه تروریستی اعلام شد.

این اولین بار نیست که غیرنظامیان در حملات هوایی تحت هدایت امریکا در سوریه کشته می‌شوند.

در 17 دی‌ماه 95 نیز دستکم 8 غیرنظامی در حملات جت جنگنده‌های نیروهای ائتلافی در روستای «سویدیه کبیره» واقع در 55 کیلومتری غرب رقه کشته شدند.

حدود 20 غیرنظامی نیز در 18 آذر 95 در یک حمله هوایی تحت هدایت امریکا در منطقۀ «مشریفه» در شمال رقه کشته و شماری مجروح شدند.

علاوه براین 17 آذر 95 نیز در حملات نیروهای ائتلاف علیه آنچه مواضع داعش در رقه خوانده شد، هفت غیرنظامی مجروح شدند.

امریکا و کشورهای عضو ائتلاف، حملات هوایی خود را در عراق و سوریه از تابستان سال 1393 آغاز کردند.

این ائتلاف که بدون مجوز دولت دمشق یا سازمان ملل متحد حملات هوایی خود به سوریه را آغاز کرد، بارها به هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان متهم شده است.

 نامۀ سوریه به سازمان ملل و شورای علیه حملات هوایی ترکیه

در همین حال وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه اقدام ترکیه در نقض مکرر حاکمیت دولت دمشق و حملات هوایی مرگبار این کشور علیه مردم سوری را قویاً محکوم کرده است.

این وزارتخانه با ارسال دو نامه جداگانه به آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل و ولودیمر ولچنکو، رئیس شورای امنیت سازمان ملل از این شورا خواست تا مسئولیت‌های خود را در ارتباط با صلح و امنیت بین‌المللی برعهده‌گرفته و به این موارد نقض پایان دهد.

در این نامه‌ها آمده است  این حملات بخشی از تجاوز دولت ترکیه علیه سوریه در شش سال اخیر محسوب می‌شود که اشکال مختلف حمایت نظامی و لجستیکی از سازمان‌های تروریستی و تسهیل در روند ورود تروریست‌های خارجی به سوریه را در بر می‌گیرد.

نیروی هوایی و یگان‌های ویژه زمینی ترکیه از 24 اوت 2016 (3 شهریور 1395) در تلاش برای آنچه نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کردتبار می‌نامد، عملیاتی موسوم به «سپر فرات» را در داخل خاک سوریه آغاز کرد. این تهاجم با هماهنگی نیروهای ائتلافی تحت هدایت امریکا آغاز شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه 9 آذر 95 (29 نوامبر 2016)، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به تروریسم و کشتار هزاران نفر متهم کرد و افزود ارتش ترکیه به‌منظور پایان دادن به حاکمیت اسد وارد این کشور عربی شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه بااین‌حال دو روز بعد با پس گرفتن این اظهارات خود تأکید کرد هدف از این حملات، تنها تروریست‌ها بوده‌اند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار