رییس دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های بزرگ کشور از اتهام به دست داشتن در سرقت علمی مصون مانده‌اند.

آیا دانشگاه‌ها در سرقت‌های علمی کشور نقش داشتند / مشکل تعامل جامعه دانشگاه در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران در همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم که صبح امروز در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص دلایل شکل گیری دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه تهران به منظور دستیابی به دانش خود در زمینه پزشکی، مهندسی و سایر علوم شکل گرفته‌اند، دانشگاه پس از تاسیس دارالفنون به وجود آمد و اکثر اعضای هیئت علمی دارالفنون از کشور اتریش به ایران می‌آمدند اما در زمان ناصرالدین شاه عملا توسعه دارالفنون متوقف شد.
 
وی گفت: دانشگاه تهران یکی از نقش آفرینان فرهنگ امروزه کشور محسوب می‌شود و توانسته گتفمان علمی و فرهنگ نوینی را گسترش دهد ولی همچنان تعامل جامعه و دانشگاه وجود دارد و حضور دانشگاه در جامعه و همچنین جامعه در دانشگاه کمرنگ است.
 
رییس دانشگاه تهران عنوان کرد: هر دانشگاهی بنیان گذار گفتمان علمی است ولی میزان نفوذ و رسوخ این گفتمان در جامعه بسیار محدود بوده و نمود آن در صنعت و مدیریت دیده نمی‌شود.
 
نیلی احمد آبادی افزود: نقش ویژه دانشگاه‌ها در طول تاریخ امری انکار ناپذیر بوده و فرهنگ پرسشگری از دانشگاه برخواسته است، همچنین تمایل ذاتی دانشگاه توجه به قشرهای محروم، صداقت و آرمان گرایی، مقابله با اشرافی گری و دوری از صفاتی مانند دروغ و نیرنگ است.
 
وی تاکید کرد: تمایل ذاتی دانشگاه توجه ویژه به قشرهای محروم جامعه است متاسفانه در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها متهم به سرقت‌های علمی شده‌اند ولی دانشگاه‌های بزرگ از این رویه مصون مانند.
 
رییس دانشگاه تهران در خصوص علت اینکه دانشگاه‌ها متهم به سرقت علمی شده‌اند،  اظهار داشت: این امر منشا بیرونی داشت چون سیاست‌های از بیرون به دانشگاه ابلاغ شد اکثر دانشگاه‌های دنیا دارای هیئت امنا هستند البته اینکه دانشگاه‌ها به دنبال استقلال هستند به معنای این نیست که آنها خود مختار از دولت عمل کنند بلکه باید با وجود داشتن استقلال درونی اتصال بین بدنه جامعه، دولت و دانشگاه حفظ شود.
 
نیلی احمد آبادی تصریح کرد: اکنون 82 سال از زمان تاسیس دانشگاه تهران می‌گذرد اکنون دانشگا‌ه‌ها باید بتوانند در چارچوب قانون هیئت امنا عمل کنند و نگذارند فضای علم زدگی در کشور ایجاد شود و اگر آن چه دانشگاه تولید می‌کند بر اساس نیاز جامعه باشد شاهد توسعه ناپایدار در آینده نیستیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: علمی ، تهران ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار