به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حالا دیگر نوشتن از پیامکهای عجیب و غریب و بی ربطی که گاه و بیگاه برای مشترکان میآید سوژه جدیدی نیست و در حالی که همچنان و هر از گاهی صحبت از چاره اندیشی برای آن مشکل به میان میآید، حالا این مسئله در ابعاد بزرگتری رخ نمایی میکند؛ مثل همین الان که میخواهی به سوژه گزارشت فکر کنی و در کمال ناباوری تبلیغ بنشن جات و نخود و لوبیا هم با عکس و آدرس اینترنتی روی تلگرامت میآید آن هم در کنار تبلیغاتی از مراکز زیبایی و ظرف و ظروف گرفته تا تشویق به کنکاش در تلگرام شریک زندگی ات.
روزانه اغلب ما با انبوهی از پیامهای تبلیغاتی در تلگرام مواجهیم که ممکن است اغلب آنها را بلاک یا به عنوان اسپم گزارش کنیم، اما در هر حال باز هم سر از گوشه دیگری درمی آورند و حتی کلافه هم که بشویم و انگیزه پیدا کنیم که برای همیشه از شر آن خلاص شویم، مرجعی برای نظارت وجود ندارد که بخواهیم راهی برای خلاصی پیدا کنیم.
با یک جستجوی ساده در گوگل برای تبلیغ در تلگرام به تعداد بی شماری سایت میرسیم که برخلاف قوانین و چارچوبهای سختگیرانه روی ارسال پیامکهای انبوه اپراتورها، آزادانه هر قیمت و هر محتوایی را به میلیونها مخاطب ارسال میکنند و در واقع رقابتی نابرابر میان دلالهای تلگرام با اپراتورها ایجاد شده است.
کسب و کارهایی بدون نیاز به نماد اعتماد
اما این تبلیغات از چند بعد قابل تامل به نظر میرسد. یک بعد ماجرا عدم الزام کسب و کارهای تلگرامی به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است که حداقلی از اطمینان را برای فروشگاههای اینترنتی فراهم کرده است.
بر مبنای آخرین آمار ارائه شده، تاکنون به ۱۲ هزار و ۹۵۲ فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد داده شده است و ۸۴۸ سایت خرید و فروش نیز در مسیر اخذ این نماد قرار دارند. هر چند نهادهای نظارتی بارها نسبت به خرید از این فروشگاهها و اطمینان به این گونه تبلیغات هشدار داده اند، اما بازار این تبلیغات این روزها بسیار داغ است و از سوی دیگر امکان سوءاستفاده و بروز جرایم هم افزایش مییابد.
بر اساس آماری که پلیس فتا ارائه میدهد، ۲۰ درصد جرایم در فضای مجازی در سال جاری در فضای پیام رسانهای موبایلی از جمله وایبر و تلگرام رخ داده و سهم تلگرام از این جرایم ۴۰ درصد بوده است که از میان تمامی پروندههای تشکیل شده ۶۳ درصد با انگیزههای کسب منابع مالی، ۱۴ درصد به بهانههای انتقام جویانه و یک درصد بر اساس کنجکاوی و سرگرمی انجام شده است.
مدلهای اختراعی برای تبلیغ
تلگرام در همین چند ماهی که بین کاربران ایرانی فراگیر شده، توانسته با به روزرسانیهای خاص و امکانات متفاوت نسبت به سایر پیام رسانهای موبایلی بازار اقتصادی خوبی برای کسب درآمد فراهم کند و مبنای تبلیغات و کسب و کارهایی باشد که نه نیاز به مجوز دارند، نه از مسیر اپراتورها عبور میکنند و نه مالیات میدهند.
فرمول و تعرفهای که برای کسب و کار و تبلیغ در تلگرام تعریف شده هم فرمولهای ابتکاری افرادی است که خود این بازار را به دست گرفته اند. شکل گیری واسطه هایی برای توزیع و ارسال پیامهای تبلیغی، فروش پنلهای تبلیغات با قیمتهای متفاوت، طراحی نرم افزارهای خاصی با عنوانی شبیه به تلگرام یاب، خرید و فروش شمارههای تلفن همراهی که تلگرام دارند هم در این میان از کسب و کارهای ابداعی در حاشیه تلگرام است.
ایجاد کانالهای مختلف و درج تبلیغ در آنها یکی دیگر از انواع این تبلیغات است که برای تبلیغ در کانالها برخی بر مبنای زمان تبلیغ پول میگیرند و بعضی هم بر مبنای تعداد بازدید.
نوع دیگری از کسب و کار برون سیاری تعداد اعضای نیک کانال است که برای این هم تعرفههای خاصی در بین فعالان عرف شده است و با دریافت مبلغی، متعهد به بالا بردن تعداد اعضا میشوند. به تمام این موارد، خرید و فروش کانال و حتی آدرس کانالهای مختلف را هم میتوان اضافه کرد که بازار خوبی هم دارد.
ارسال تکی و گروهی یا ارسال کانالی تبلیغات در تلگرام، ارسال تکی و گروهی یا ارسال کانالی تبلیغات در تلگرم، ارسال استیکر و … مواردی است که با توجه به قابلیتهای این پیام رسان طراحی شده و مجموعا این اقتصاد غیررسمی و معاف از مالیات را رقم زده است و حالا با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال سوار بر موج خریدهای پایان سال و همچنین از سوی دیگر تریبونی بی دردسر و امن برای تبلیغات کاندیداهای انتخابات شده است.
فارغ از دردسرهای قانونی
اما نکته قابل توجه این است که تقریبا هیچ کدام از این سایتهای ارائه کننده خدمات، نماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که ویژه ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی است را ندارد و وقتی نماد اعتمادی نیست، خبری از مالیات و برخلاف اپراتورها خبری از سهم دولت هم نیست.
این کسب و کارها در حالی بدون نیاز به نماد اعتماد رشد میکنند که حالا سایت هایی که دارای این نماد هستند، در چالش جدیدی با اداره مالیات هستند که در نامهای به تمام کسب و کارهای اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند ابلاغ کرد که باید وضعیت مالیاتی خود را مشخص کرده و مالیات خود (از جمله مالیات بر ارزش افزوده) را از زمان صدور نماد اعتماد الکترونیکی بپردازند؛ اما پیامهای گروهی، تبلیغات و بازار غیررسمی تلگرام کمترین موضعی است که در بررسیهای نهادهای مرتبط یا حتی مذاکره با مدیران تلگرام مورد توجه قرار گرفته و در واقع هیچ اشارهای هم به آنها نشده است.
لزوم انتقال سرور تلگرام به ایران به عنوان الزام و شرطی که برای فعالیت تلگرام گذاشته شد و البته بعید است عملی شود و فیلترینگ هوشمند این نرم افزار تنها مواردی است که گاه و بیگاه در اخبار مرتبط با تلگرام از سوی مسئولان به گوش میرسد.
تهدیدی که چندان هم جدی نیست. یک عضو کارگروه فیلترینگ به تازگی گفته است که اگر تلگرام سرور خود را به ایران نیاورد، در رقابت با شبکههای اجتماعی دیگر حذف خواهد شد و البته در تازهترین اظهارنظر توجه اندکی هم به موضوع تبلیغات آن هم البته به دلیل استفاده از آن در جریان تبلیغات انتخاباتی کاندیداها جلب شده و یکی دیگر از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی اعلام کرده که تبلیغات غیرمجاز نامزدهای نمایندگی مجلس در تلگرام پیگیری میشود.
پیش از این هم وزیر ارتباطات درباره شیوه نظارت این وزارتخانه بر تبلیغات تجاری و بازرگانی غیرمتعارف و عملکرد خارج از عرف و شرع برخی کانالهای تلگرامی گفته بود که در این خصوص با مسئولان شرکت تلگرام در روسیه نامه نگاری کرده ایم و آنها اعلام کرده اند هر کانالی که از سوی وزارت ارتباطات ایران اعلام شود، مسدود میکنند.
اما آنچنان که مسئولان کارگروه فیلترینگ هم اذعان دارند تلگرام اکنون عمدهترین شبکه اجتماعی مورد توجه در ایران است و مردم بسیار به این شبکه وابسته هستند؛ واسطهها و فعالان این حوزه هم با تکیه بر همین وابستگی بازار خود را داغ میکنند.
تبلیغاتی که دیده نمیشود
اما این بازار گرچه در عرضه تبلیغ و بازاریابی داغ به نظر میرسد، اما بعد دیگری هم دارد و آن نحوه مواجهه کاربران با تبلیغات اینچنینی است.
در بازاریابی برای جذب این چنین تبلیغاتی ادعا میشود که این نوع تبلیغات را کاربران بدون شک میخوانند. ارسال پیامک ارزانتر بدون محدودیت کاراکتر با امکان درج لینک سایت و با صفحات اینترنتی است، امکان ارسال تصویر در آن وجود دارد، ارسال پیام به صورت هدفمند به کاربران یک شهر خاص خواهد بود و تمامی پیامها به دست مخاطبان ارسال شده و به دست آنها میرسد، اما واقعیت این است که این نوع بازاریابی چندان واقعی نیست چرا که با اشباع کاربران از انواع تبلیغات دیگر پیام هایی که میرسد را بی وقفه رد میکنند و به جرأت میتوان گفت که این تبلیغات دیده نمیشود.
برای اثبات بی فایده بودن این تبلیغات همین بس که اکثر کاربران به علت حجم بالای ارسال این پیامها قبل از دیدن محتوای آنها، پیامهای مذکور را پاک کرده یا ریپورت اسپم میکنند و این فضا برای تبلیغات دهندگان هم شکلی آزاردهنده و بی فایده داشته و در واقع پول خود را هدر میدهند.
حالا، اما تبلیغات تلگرامی موضوعی است که همه با آن دست به گریبانند یا حداقل ۳۰ میلیون ایرانی که بر اساس آمار منتشر شده در حال کار با این پیام رسان هستند، با آن مواجهند، اما در حالی که بحثهای طولانی مدت و دیربازده درباره پیامکهای انبوههمچنان ادامه دارد، اما ارادهای برای تصمیم گیری یا ساماندهی آن دیده نمیشود.
به نظر میرسد بیش از آنکه نیاز به محدودیت، قانونمندی یا اخذ مالیات از این کسب و کارها باشد، بهتر است درباره نحوه مواجهه کاربران یا کسب و کارهای غیرمجازی با اینگونه تبلیغات، مطالعه و فرهنگ سازی شود تا این بازار غیررسمی، رسم و رسوم بازار واقعی را بر هم نزند.
منبع: برترین ها
انتهای پیام/