به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بررسی برنامه آموزش ۲۰۳۰ در جلسه امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی اظهار داشت: در رابطه با این سند حتی در باره اسمش نیز اختلافاتی مطرح بود، بهطوری که آن را سند نامیدند و پس از انتقاداتی که مطرح شد، نام دیگری گفتند و در جلسه امروز به این نتیجه رسیدیم که ۲۰۳۰ را به عنوان چارچوب اقدام ملی گزارش ۲۰۳۰ عنوان کنیم.
بررسی سند ۲۰۳۰ بدون حضور وزیر علوموی افزود: امروز متأسفانه وزیر علوم که نمایندگی ایران در یونسکو را عهدهدار است در جلسه حاضر نبود و حتی در جلسه قبل که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی کردیم و اعضای شورا انتقاداتی داشتند، باز هم وزیر علوم غایب بود که امیدواریم در جلسه بعدی بررسی ۲۰۳۰ وزیر علوم حضور داشته باشد.
کبگانیان گفت: سالها برنامه و سیاستی برای نظام نداشتیم و مجامعی برای ما سندهایی مینوشتند و دولتهای ما آنها را اجرا میکردند، ولی حالا اسناد بالادستی مترقی در حوزه آموزش و پژوهش داریم، ولی بحث ۲۰۳۰ را مطرح کردند و حتی در زمینه این موضوع یک نامه هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نکردند تا با یکی از اعضای شورا مشورتی داشته باشند.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: برخی بندهای ۲۰۳۰ تناقض صریح با اسناد ملی ما به خصوص سند تحول آموزش و نقشه جامع علمی دارد و مغایرتهای جزئی نیز با اسناد بالادستی ما دارد که روی آن تکیه نکردیم.
وی ادامه داد: حالا که خودمان نقشه علمی داریم ضرورتی نداشت که در اجلاس یونسکو برنامه ۲۰۳۰ به صورت کامل پذیرفته شود، زیرا به هر حال تأیید این برنامه تعهدی اصلی نظام است، البته میگویند ۲۰۳۰ را امضا نکردند، زیرا نیازی به امضا نبود و ما هم نگفتیم که امضا کردند، ولی وقتی مسئلهای در مجمع بینالمللی مطرح میشود و ما هم منفعل هستیم، تعهدآور است.
الزام دولت به تمام دستگاهها برای اجرای ۲۰۳۰کبگانیان تصریح کرد: برای اجرای کامل چارچوب ۲۰۳۰ دولت تمام بخشها را ملزم کرده است و نکته اصلی اینجاست که ما در این موارد نباید منفعل باشیم، اسناد ملی ما به چندین زبان زنده دنیا مانند عربی، فرانسه و انگلیسی ترجمه شدهاند، بنابراین ما با داشتن این اسناد جامع نباید در برابر اسناد جوامع بینالمللی که عمدتاً سکولار است منفعل باشیم.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: مصوبهای که پیشنویس آن در اجلاس مسقط تهیه شد و وزیر سابق آموزش و پرورش در آن اجلاس حضور داشت، بدون مخالفت کشورها به تصویب رسیده و در یونسکو نیز تأیید شده که این یکی از قویترین انواع مصوبه است، ما نمیگوییم الزام حقوقی دارد، ولی عدم اجرای آن از سوی کشورها، روشی برای زیر سوال بردن کشورهاست، در صورتی که ما باید اسناد خودمان را اعلام کنیم.
وی ادامه داد: مصوبات داخلی لازمالاجرا شده و هیأت وزیران تمام دستگاهها را ملزم به اجرا کرده، البته بررسی این سند با موافقت رئیسجمهور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و امروز در ستاد نقشه علمی کشور، مطرح شد و بازهم در شورا مطرح میشود.
کبگانیان اضافه کرد: جمعبندی جلسه امروز پیرامون بررسی ۲۰۳۰ این بود که اگر این برنامه مغایرتی با اسناد بالادستی ما دارد که مغایرت آن نیز ثابت شده است، بنابراین ۲۰۳۰ از نظر ما رسمیت ندارد و باید دوباره در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای قوا بررسی شود.
مغایرتهای سند ۲۰۳۰ با قوانین کشوردبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مغایرتهای سند ۲۰۳۰ با قوانین کشور، عنوان کرد: در این سند اسم از حقوق کودک برده میشود، ولی کودک از نظر ما با تعریفی که آنها از کودک دارند، متفاوت است. ما بحث جداسازی مدارس دختر و پسر را داریم، ولی آنها تساوی جنسیتی را مطرح میکنند که البته این عناوین از سوی دوستان بهگونه دیگری ترجمه شده و دوستان آن را عدالت جنسیتی مطرح میکنند، در صورتی که ما به عدالت جنسیتی اعتقاد داریم و حتی در بحث آموزش دختران ما از پسران پیش گرفتهاند، ولی بحث آنها تساوی جنسیتی است.
وی گفت: بزرگترین انتقاد ما این است که یونسکو حقوقی را برای خودش محفوظ نگه داشته و ما باید گزارشها و اطلاعات دقیقی را به آنها ارائه دهیم، در حالی که هیچ دولتی خود را موظف به انجام این کار نمیداند،، زیرا چنین کاری حتی میتواند تبعات امنیتی داشته باشد.
کبگانیان اضافه کرد: دولت آمریکا درباره این برنامه آموزشی اعلام کرده است که اینگونه مصوبات را نمیپذیرد، ولی مسئولان ما سند را خوشبینانه ترجمه کردند و در برابر آن منفعل عمل میکنند.
انتهای پیام/