وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری:

علت تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم، اختلاف نظر با شورای اقتصاد است

حجتی گفت: علت تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم، اختلاف نظر با شورای اقتصاد است و امیدواریم این نرخ تا یکی دو روز دیگر ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امشب25 بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح اقدامات صورت گرفته در وزارتخانه متبوع خود پیرامون اقتصاد مقاومتی از برنامه تا اجرا پرداخت.

محمود حجتی  وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای برخی از محصولات کشاورزی هدف  گذاری کرده است لذا در راستای اجرای  این سیاست ها به مباحث تامین نیازهای داخلی کالاهای اساسی، افزایش بهره وری از منابع پایه، ایجاد امنیت غذایی و  ایجاد ذخایر راهبردی تاکید شده است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش تولید8 محصول زراعی افزود:  در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی طرح هایی  تهیه و تصویب شده است که برنامه های اجرایی آن شروع شده است.

در افق چشم انداز تراز غذا و محصولات کشاورزی باید به صفر برسد

حجتی با اشاره به اینکه، اهداف به صورت چشم انداز تعریف شده است اظهار داشت: در افق چشم انداز تراز  غذا و محصولات کشاورزی باید به صفر برسد لذا این تراز در سال 92 منهای8/1 میلیارد دلار و در سال93 این میزان به 4/7 میلیارد دلار رسید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه، با عنایت خداوند و تلاشهای صورت گرفته در سال 92 میزان واردات منهای صادرات شد افزود: این تراز به نفع تولیدات داخلی تمام شده است.

وی با بیان اینکه، تراز غذا و محصولات کشاورزی امسال به3 هزار میلیارد رسیده است گفت: ان شاء الله در افق چشم انداز به صفر خواهد رسید.

حجتی با اشاره به اینکه،  باید از مزیت هایی مانند تنوع اقلیم ، منابع آب و خاک و نیروی انسانی کارآمد به خوبی استفاده کرد گفت: در کشور مزیت هایی وجود دارد که می تواند ما را در دنیا در خصوص محصولات کشاورزی رقابت پذیر کند.

وی با بیان اینکه، این رقابت می تواند منحصر به فرد باشد افزود: در دنیا حمایت های یارانه ای جدی از محصولات کشاورزی به عمل می آید.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه، کشورهایی هستند که با فشار و پمپاژ یارانه محصولاتشان را وارد بازار جهانی می کنند گفت: ما هم این سیاست را داریم ولی متاسفانه به دلیل محدودیت های مالی کمتر موفق شوديم که در این زمینه قدم برداریم لذا،  علیرغم محدودیت ها و مشکلات مالی دولت مصوبات خوبی مثلا در زمینه کشمش داشت.

وضعیت به گونه ای نیست که با رقبايمان در بازار های جهانی رقابت کنیم


حجتی با اشاره به اینکه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان دلگرم افزایش تولید خود هستند ادامه داد: وضعیت به گونه ای نیست که بتوانیم با رقبايمان در بازار های جهانی به رقابت بپردازیم.

شدت وابستگی به آب را باید در تولید محصولات کشاورزی کاهش داد

وی با اشاره به اینکه، زعفران، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، مرغ، گوجه و محصولات آبزی را بدون یارانه صادر می کنیم خاطرنشان کرد:  باید افزایش بهره وری از منابع آب صورت گیرد لذا، شدت وابستگی به آب را باید در تولید محصولات کشاورزی کاهش داد.

امیدواریم در یک افق4 تا 5 ساله سیستم کشت سبزیجات کشور گلخانه ای شود


وی با اشاره به اینکه، امسال 250 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را به اجرا گذاشتیم اظهار داشت: امیدواریم در یک افق 4 تا 5 ساله سیستم کشت سبزیجات کشور گلخانه ای شود لذا این مسئله می تواند در مصرف آب تاثیر گذار باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه، باید بتوانیم خیار، گوجه، فلفل و بادمجان را در داخل گلخانه تولید کنیم گفت: راندمان آبیاری در مزرعه در سه سال گذشته از 37 درصد به 43 درصد رسیده است.

حجتی با اشاره به اینکه،  پیشرفت خوبی در شبکه آبیاری  زه کشی نداشتیم افزود: این در حالی است که در رابطه با طرح های عمومی53 درصد پیشرفت  کار داشتیم.


حجتی با اشاره به اینکه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان دلگرم افزایش تولید خود هستند ادامه داد: وضعیت به گونه ای نیست که بتوانیم با رقبايمان در بازار های جهانی به رقابت بپردازیم.


وی همچنین با بیان اینکه در بحث شبکه آبیاری زهکشی پیشرفت خوبی نداشتیم گفت: علی رغم این موضوع در سه طرح ۵۵۰ هکتاری خوزستان، طرح ۴۶۰۰ هکتاری سیستان و همینطور طرح های مرزی با توجه به اینکه منابع از محل صندوق توسعه ملی به موقع در اختیارمان قرار گرفت راندمان مان را به بالای ۹۰ درصد رساندیم.

امسال، نسبت به سال گذشته ۸ تا ۱۰ درصد افزایش تولید برنج داشتیم

وزیر جهاد کشاورزی در بحث تولید و قیمت برنج نیز اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۸ تا ۱۰ درصد افزایش تولید داشتیم ضمن اینکه در بحث برنج داخلی ما تولید کننده هستیم و قیمت را بازار تعیین می کند.

حجتی با اشاره به اینکه در ارتباط با تقاضای کل، عرضه کاملا پاسخگو هست گفت: برنج خارجی وارد کشور می شود تا در کنار برنج داخلی بتواند تقاضای خود را جواب دهد اما برنج داخلی به لحاظ کیفیت و مسایل بهداشتی از اقبال بیشتری برخوردار است.

هیچ گونه برنج و محصولات غذایی تراریخته تولید نمی شود

وی با تاکید براینکه تا به امروز هیچگونه برنج و محصولات غذایی تراریخته در کشور تولید نشده است اظهار داشت: البته کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی در این حوزه در چارچوب مقررات در حال انجام است و در این حوزه به هنگام هستیم و از دنیا خیلی عقب مانده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: البته در بحث تولید محصولات  تراریخته در ارتباط با پنبه ، کاری را در حد پایلوت شروع کردیم تا بتوانیم بذر پنبه مقاوم در برابر آفت ها که یکی از مشکلات اساسی تولید پنبه در کشور است را تولید کنیم؛ این کار در چارچوب مقررات و مصوبات مربوطه در حال انجام است و هنوز هم عملیاتی و در مزرعه به آن شکلی که باید انجام شود، انجام نشده است.

در تولید شکر، رشد فوق العاده ای داشتیم

حجتی در بحث تولید و تامین شکر کشور نیز عنوان کرد: امروز بیش از یک میلیون تن شکر در کارخانجات تولیدی ما است و کارخانجات نیشکر و چغندر موظف هستند این محصول را ۲۵۳۰ تومان جلوی درب کارخانه بفروشند که قیمت در محل کارخانه و بورس به همین قیمت است.

وی با تاکید براینکه در تولید شکر رشد فوق العاده زیادی داشتیم یادآور شد: تولید شکر در کشور از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن امروز به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

حجتی افزود: اگر امروز کارخانه قند در خوزستان داشتیم نیازی به واردات شکر نبود چراکه با توجه به تکنولوژی و ابزاری که امروز در اختیار ما است شکر به راحتی در کشور قابل تامین است؛ البته در حال تغییر کشت بهاره شکر و چغندر به کشت پاییزه هستیم تا مصرف آب را به یک چهارم کشت بهاره کاهش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به اینکه الان شکر را چه کسی وارد می کند گفت: هر کسی که ۴ کیلو شکر تولید می کند مجوز دارد که یک کیلو شکر وارد کند.

۹۳ درصد روغن و یا دانه های روغنی وارداتی است


وی همچنین در بحث روغن نیز با تاکید بر اینکه واردات روغن انحصاری نیست گفت: ۹۳ درصد روغن  یا دانه های روغنی وارداتی است و ترجیح ما این است که به جای روغن ، دانه های روغنی وارد کنیم.

حجتی اعلام کرد: از نظر دولت هر شهروند ایرانی که صاحب کارت بازرگانی باشد می تواند نسبت به سفارش  و واردات روغن اقدام کند و هیچ محدودیتی برای هیچ کس نیست البته در عمل کسی که در بازارهای جهانی و یا داخلی توانمندی و سرمایه بیشتری دارد از سهم بیشتری نیز برخوردار خواهد شد.

علت تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم، اختلاف نظر با شورای اقتصاد است

حجتی همچنین در رابطه با علت تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم اظهار داشت: در این حوزه امسال با شورای اقتصاد اختلاف نظر داشتیم که امیدواریم ظرق یکی، دو و یا سه روز آینده اختلاف نظرها مرتفع و نر خ تضمینی گندم ابلاغ شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بحث کاهش تعرفه هشت کالای اساسی نیز بیان داشت: در این ارتباط وزارت جهاد نظر خاصی نداشت و الحمدلله آنچه که نتیجه حاصل شده نگرانی از بابت آسیب به تولید و تولیدکنندگان ایجاد نمی کند.

حجتی در پایان در رابطه با کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز نیز اظهار داشت: تعرفه گوشت گرم قرمز پایین آمده، گوشت گرم قرمز محدود است و این در حالی است که گوشت منجمد را می توان چند هزار تنی وارد کرد، البته قیمت گوشت قرمز در فاصله تولید تا مصرف باید مدیریت شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار