به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در تبریز فروشگاههای زیادی تابلوی کوچکی را درمغازهشان آویزان کردهاند، که برروی آن نوشته شده «با افتخار فقط اجناس ایرانی میفروشیم.» این حرکت خود جوش که باید خیلی پیشتر آغاز می شد می تواند به عنوان یک الگو ، حرکتی آغازین برای سایر اتحادیه ها برای فروش کالای ایرانی باشد چرا که تنها راه مقابله با کالاهای قاچاق و تولیداتی که مشابه آن در کشور تولید می شود اقدام خود اصناف است که بجای عرضه کالاهای بی کیفیت چینی اجناس مرغوب و تولیدات داخلی را جایگزین کنند . به گفته آماری که اعلام می شود ایرانی ها سالانه حدود 150 میلیون جفت کفش استفاده می کنند که براساس برآوردها چیزی حدود 30 میلیون جفت کفش از خارج وارد می شود که به گفته برخی از فعالان صنعت کفش با احتساب آمار قاچاق این رقم بیش از این است.
هم اکنون کمپین بازاریان تبریز درحمایت ازکفش ایرانی حرکتی ارزشمند به شمار می رود که می تواند برای سایر بازاریان در دیگر شهرهای کشور برای فروش کالای ایرانی الگو باشد.
علی رضا جباریان فام رییس اتحادیه صنف کفاشان تبریز در گفت و گو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که استقبال مردم از کمپینی که برای فروش کفش ایرانی آغاز شده است دراین مدت چگونه بود اظهار داشت : در این مدت مردم برخورد خوبی با طرح داشتند و استقبال زیادی شده و حتی از استانهای دیگر هم تماسهایی برای استمرار این حرکت صورت گرفته است .خوشبختانه تعداد واحدهایی که به این کمپین پیوستند هم رو به افزایش است و تا کنون 560 واحد فقط در شهر تبریز به این کمپین پیوستن و واحدهایی که قبلا کفش خارجی هم می فروختند اعلام کردند که فقط کفش ایرانی می فروشند و کفش های خارجی را از ویترینها جمع کردند .
وی در باره گسترش این حرکت در سایر استانها گفت :کمپین بازار یان تبریز روی استانهای دیگر هم تاثیر گذاشته است و جلساتی که با اتحادیه های استانهای شرقی و غربی اذربایجان و اردبیل داشته ایم قرار شد طرحهایی را برای اجرا در فروشگاهها ارائه دهیم همچنین در برخی از استانهای دیگر نیز این حرکت شروع شده است اما در خود استان تهران فعلا آنطور که باید این نهضت آغاز نشده است . البته خود تهران حدود 35 درصد تولید کفش کشور را در اختیار دارد و اتحادیه تهران نیز می تواند اعضاء خود را تشویق کند تا فقط کالای ایرانی بفروشند .
60 درصد تولید کفش در تبریز
وی در پاسخ به این پرسش که صنعت کفش تبریز چند درصد کفش مورد نیاز کشور را تامین می کند گفت : تبریز 60 درصد تولید کفش ایران را برعهده دارد البته باید گفت 90 درصد تولیدات کفش تمام چرم دست دوز با زیر چرم نیز توسط تولید کنندگان تبریز تولید می شود .
جباریان در خصوص وضعیت قاچاق کفش نیز گفت : تبریز به علت نزدیکی به مرزها ترکیه و عراق همواره شاهد ورود کفش های قاچاق از طریق دو شهرک ویژه اقتصادی جلفا و ماکو بوده که خوشبختنانه ورود آن از مرز جلفا به دلیل کنترلهایی که صورت می گیرد کاهش یافته ولی همچنان از مرز ماکو وارد می شود .
رییس اتحادیه صنف کفاشان تبریز در پاسخ به این پرسش که برای تنوع در مدلها با توجه به سلایق مردم وراحتی قالب کفشها چه اقداماتی شده است گفت :ما ابتدا پیش از آنکه این کمپین را را ه اندازی کنیم به فکر اصلاح زیرساخت ها بودیم برای همین استادانی را از کشورهای ایتالیا به تبریز آوردیم تا به تولید کنندگان آموزشهای لازم را بدهند تا بتوانیم تولیدات به روز و متناسب با سلیقه خریداران تولید کنیم که این تغییرات در ویترین مغازه ها نمود پیدا کرده است .همچنین با انجمن ماشین سازان تولید کفش ایتالیا نیز از یک سال پیش مذاکرات اساسی داشتیم تا بتوانیم تکنولوژی های روز دنیا را به صنعت کفش ایران وارد کنیم که درصورت موافقت تفاهمنامه ای با این کشور امضا ء می شود .
درمواد اولیه مشکل داریم
جباریان تنها مشکل درصنعت کفش را تامین مواد اولیه و پاسخ به سلایق مختلف دانست گفت :کیفیت کفش تبریز بسیار بالاست اما در مدل و مواد اولیه مشکل داریم درواقع درتولید مواد اولیه تنوع نداریم به عنوان نمونه در تهیه چرم مورد نیاز به دلیل هزینه بر بودن چرمی که تولید می شود در سه رنگ است این در حالیست که برخی از مردم تقاضای کفش با رنگهای دیگر از جمله قرمز و سبز و غیره را دارند ، همچنین در زیره کفش ، یراق آلات و بدلیجاتی که برای تزئین کفش استفاده می شود مشکل وجوددارد .
به گفته جباریان صنعت کفش ایران با خرید تولیدات داخلی از سوی مردم می تواند تقویت شود و به مرور متناسب با نیاز بازار پیش رود .
احمد خادم رئیس انجمن صنعت کفش تبریز نیز بااشاره به اینکه از چند ماه گذشته اتحادیه و انجمن کفش تبریز این ایده را مطرح کرده و با پیگیری هایی که صورت گرفت کمپین فروش کفش ایرانی همه گیر شده است گفت : بازار توانایی دارد کفش مورد علاقه حدود ۹ دهک از جامعه ایران را تولید کند وصنعت کفش به نوبه خودش توانسته به لحاظ کیفی و کمی تقاضای مصرف کننده را حداقل برای ۸ یا ۹ دهک پوشش دهد و در نهایت یک دهکی که به دنبال برند است می تواند از محصول خارجی استفاده کند.
منبع:جام جم
انتهای پیام/