نقش انسان در تغییرات اقلیمی 170 برابر طبیعت است!

مطالعات جدید از تأثیرگذاری قابل توجه فعالیت‌های انسان بر گرمایش جهانی خبر می‌دهند.

فعالیت‌های انسانی 170 برابر عوامل طبیعی گرمایش جهانی را سرعت می‌دهند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، برخی دانشمندان می‌گویند معادله‌ای را ابداع کرده‌اند که نشان می‌دهد انسان‌ها عامل اصلی وقوع گرمایش جهانی هستند. این دانشمندان بر این باورند که فعالیت‌های بشری 170 برابر سریعتر از عوامل طبیعی آب و هوای کره زمین را تغییر می‌دهند.

به گفته محققان، دمای جهانی در 7 هزار سال گذشته، در هر قرن 0.01 درجه سانتیگراد کاهش یافته است. اما در 45 سال گذشته این دما به ازای هر قرن 1.7 درجه سانتیگراد افزایش یافته است. نتیجه این تغییر دما این بوده که ما از سال 1998 تاکنون گرمترین سال‌هایی را که تاکنون ثبت شده تجربه کرده‌ایم.

دانشمندان در یک تحقیق جدید نشان دادند علاوه بر عوامل ژئوفیزیک و نجومی، فعالیت‌های انسانی نیز تأثیر عمده‌ای بر تغییر سیستم زمین دارند. آنها این یافته را در قالب یک معادله آنتروپوسین مطرح کرده‌اند. آنتروپوسین واژه‌ای پیشنهادی برای توصیف یک عصر جدید است؛ دورانی که سرآغاز تأثیر عمده فعالیت‌های انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره خاکی است.

«اون گافنی» یکی از نویسندگان مطالعات مذکور در «نیو ساینتیست» نوشت: «نرخ انتشار کربن در جو زمین در حال حاضر به بیشترین سطح در 66 میلیون سال گذشته رسیده است.»

گافنی در این مطلب نوشت: «از دست دادن تنوع زیستی در دهه‌های اخیر محققان را بر آن داشت که در سال 2015 آنتروپوسین را به عنوان سومین دوره زمین‌شناسی در تکامل زیستی کره زمین به بحث بگذارند. این دوره پس از دوره های میکروبی (3.5 میلیارد سال قبل) و کامبرین (650 میلیون سال قبل) قرار می‌گیرد. در حال حاضر عوامل ژئوفیزیکی و نجومی در معادله ما تأثیرشان به دلیل نادر بودنشان صفر است. گرچه این عوامل را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما در حال حاضر میزان اثرگذاری آنها بسیار کمتر از فعالیت‌های انسانی است».

فعالیت‌های انسانی باعث آلوده شدن آب، خاک و گرمتر شدن هوا شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار