رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: اجرای طرح مشارکتی آبخیزداری زیلایی در وسعت 16 هزار هکتار در تابستان 96 اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج؛منطقه زیلایی متشکل از 37 روستا، یکی از مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد است. 

طرح کشت گیاهان دارویی در سطح پنج هزار و 177 هکتار در منطقه محروم زیلایی برای ایجاد اشتغال و کاهش فقر اجرا می‌شود. 

کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی «جایکا» ژاپن سال جاری در سفر به این منطقه و ارزیابی مطلوب آن برای اجرای طرح مشارکتی جنگل و مرتع، برای همکاری در قالب این طرح اعلام آمادگی کردند. 

جواد رحیمیان اظهار داشت که طرح مشارکتی جنگل و مرتع زیلایی باهدف آموزش بهره برداران، ارائه راهکار درجهت توانمندسازی جوامع محلی، سازگاری مردم با تغییرات اقلیمی و بهبود وضعیت معیشتی در جهت بهبود روند توسعه پایدار و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی اجرا می‌شود. 

وی بابیان اینکه هنوز بودجه‌ای برای این طرح تعیین نشده، اظهار کرد که فعالیت این طرح تابستان 96 با اعزام کارشناسان موسسه بین المللی ژاپنی جایکا آغاز خواهد شد و برای اجرای این طرح 19 دستگاه دولتی مشارکت خواهند داشت. 

این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که طرف ژاپنی نیز در بحث آموزش مردم و بهبود روش‌های کار در جهت بهبود اقتصادی در قالب این طرح سرمایه‌گذاری و فعالیت خواهد کرد. 

«برم زرد زیلایی» از سرچشمه‌های رودخانه کارون و جزء حوضه آبخیز کارون بزرگ است. 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح مشارکتی جنگل و مرتع حوضه آبخیز زیلایی در قالب یک برنامه پنج‌ساله در این استان با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی و حفظ منابع آب و خاک این حوضه آبخیز اجرا خواهد شد. 

سعید جاوید بیان کرد که در قالب این طرح، اجرای طرح‌های آبخیزداری با رویکرد حفظ منابع آب‌وخاک و توانمند سازی جامع محلی منطقه با هدف تولید و اشتغالزایی با رویکرد اجرای طرح‌های مشارکتی نظیر کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده است. 

وی از پیش بینی بیش از 80 هزار مترمکعب عملیات مکانیکی شامل بندهای سنگی ملاتی و رسوب‌گیر در قالب طرح مشارکتی جنگل و مرتع زیلایی خبر داد. 

جاوید بخت گفت: با مشارکت مردم با اجرای طرح‌های مختلف زمینه کاهش خسارت به طبیعت منطقه فراهم می‌شود و درعین‌حال ظرفیت‌های اشتغالزایی و درآمدزایی منطقه افزایش خواهد یافت. 

وی از کشت گیاهان دارویی در قالب طرح مشارکتی جنگل و مرتع زیلایی در سطح بیش از پنج هزار هکتار خبر داد و گفت: این طرح در سه منطقه با وسعت 601 هکتار، 80 هکتار و چهار هزار و 496 هکتار با هدف کمک به اقتصاد جوامع بهره بردار اجرا خواهد شد. 

وی با بیان اینکه هر استان باید یک طرح جامع در حوضه‌های آبخیز داشته باشد تصریح کرد: طرح آبخیزداری و توانمند سازی جوامع محلی زیلایی در قالب 2 طرح «منارید» و طرح مشارکتی جنگل و مرتع به اجرا درآمده است. 

منارید، یک طرح بین‌المللی است که در خصوص پیامدهای تغییرات اقلیم و کاهش خسارات منابع طبیعی فعالیت دارد. 

آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکا ژاپن در استان چهارمحال و بختیاری در یک طرح مشارکتی جنگل و مرتع به مدت پنج سال مشارکت کرده است. 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: فازهای مطالعاتی و اجرایی حوضه آبخیز زیلایی انجام گرفته است. 

وی تصریح کرد: در قالب این طرح 17 برنامه از جمله عملیات بیولوژیکی و مکانیکی در نظر گرفته شده که در حین اجرا از طرح اشتغالزایی دیگری از جمله صنایع دستی و دیگر مشاغل برای کاهش بهره برداری از جنگل و مرتع بهره گیری خواهد شد. 

طرح مشارکتی جنگل و مرتع در منطقه زیلایی با مشارکت بیش از سه هزار بهره بردار در کنار عملیات آبخیزداری و حفظ منابع آب‌وخاک با رویکرد اجرای طرح‌های کشت گیاهان دارویی، توسعه باغ‌ها و دیگر فعالیت‌های مرتبط با حفظ اکولوژی طبیعی منطقه برای ایجاد تولید و اشتغال پایدار پیش بینی شده است. 

در دهستان زیلایی 6 هزار و 472 هکتار جنگل، هفت هزار و 433 هکتار مرتع، 670 هکتار زمین زراعی و 45 هکتار باغ وجود دارد. 

بیش از سه هزار بهره بردار در سامانه عرفی مناطق عشایر نشین زیلایی از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد. 

وجود دریاچه برم زرد زیلایی به عنوان یک منطقه سیاحتی بویراحمد در فاصله 140 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. 


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.