این روزها توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته چرا که تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن از اهمیت بالایی برای کشاورزان برخوردار است.

ت
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان این روزها توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته چرا که تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن از اهمیت بالایی برای کشاورزان برخوردار است.

با وجود آنکه سالانه 30 درصد محصولات به سبب کشاورزی سنتی از بین می رود از این رو برای دستیابی به کشاورزی مدرن باید تولیدات در داخل یک زنجیره تعریف شود چرا که ضمن سود آوری، زمینه برای توسعه بخش فراهم است.

طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی سالانه 118 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که این رقم تولید معادل یک محصول کشورهای پیشرفته دنیا است، از این رو با استفاده از سیستم های نوین، توسعه کشت گلخانه ای،بهره مندی از سیستم مکانیزاسیون و استفاده از بذرهای جدید و نشاکاری باید سهم کشاورزی در اقتصاد را افزایش داد.

در همین راستا باعلی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی گفتگویی بدین شرح ترتیب داده ایم:

 تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن چه مزایایی دارد؟

خان محمدی: توسعه کشاورزی مدرن نقش بسزایی در سهم بخش در اقتصاد دارد از این رو با کاهش قیمت نهاده‌های تولید، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از بذور جدید و هیبرید باید در راستای تبادل با دیگر کشورها باید گام برداریم.

 کارشناسان حوزه سیستم کشاورزی هوشمند معتقدند که با کشورهای توسعه یافته فاصله داریم، در این باره چه اقداماتی باید انجام شود؟

خان محمدی: با توسعه کشاورزی مدرن از سیستم مکانیزاسیون سنتی به سمت صنعتی حرکت می نماییم، البته ناگفته نماند که صنعتی بودن با تراکتور نیست بلکه باید مؤلفه‌های دیگر صنعتی شود به طوریکه برای کشاورزان خرده‌پا تعاونی و تشکلی ایجاد شود تا بهره‌وری به سمت مزرعه هدایت شود.

کشاورزی دقیق با چه اهدافی مورد استفاده قرار می گیرد؟

خان محمدی: سالانه 105 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که 30 درصد آن به سبب کشاورزی سنتی از بین می‌رود که در صورت توسعه مکانیزاسیون،حمل و نقل صنعتی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری می توان ضمن افزایش بهره‌وری از ضایعات بخش جلوگیری به عمل آورد.

اجرای کشاورزی هوشمند چه تاثیری در کاهش ضایعات این بخش دارد؟

خان محمدی: براساس قانون اصل 44، کشاورزی باید از دولتی بودن خارج شده و به بخش خصوصی واگذار شود چرا که بزرگی دولت مشکلاتی برای بخش در برداشته که با  کشاورزی هوشمند مغایراتی دارد و با اصلاح ساختار می توان از ضایعات محصولات کشاورزی که سالانه غذای 37 میلیون نفر به هدر می رود، جلوگیری کرد.

مزیت استفاده توسعه کشاورزی دقیق در منابع پایه توضیح دهید؟

خان محمدی: با توسعه کشاورزی مدرن در کشورهای پیشرفته بهره‌وری منابع پایه افزایش می‌یابد، از این رو با مدیریت منسجم  و به کارگیری تکنولوژی های جدید باید به سمت و سوی بهره وری آب و مدیریت تولید حرکت نماییم.

 ایران چه جایگاهی در کشاورزی دقیق و استفاده از سیستم کشاورزی به‌روز و کارا دارد؟

خان محمدی: کشاورزی دقیق همان کشاورزی دانش بنیان است که امروزه جایگاه معناداری با کشورهای پیشرفته دنیا داریم که با مدیریت منسجم ، به کارگیری فناوری روز و یکپارچه سازی اراضی باید به این سمت و سو حرکت نماییم.

کوچک بودن اراضی و فقدان حضور شرکت های ارائه دهنده خدمات مکانیزاسیون چه مشکلاتی برای بخش ایجاد کرده است؟

خان محمدی: کوچک بودن اراضی، بحران منابع آب و خاک از جمله معضلات بخش به شمار می رود که در صورت اجرای مدیریت واحد باید تلاش هایی در جهت یکپارچه سازی اراضی و توسعه خدمات مکانیزاسیون در مزارع جهت افزایش بهره‌وری به کار گرفته شود چرا که کوچک بودن اراضی و فقدان حضور شرکت های مکانیزاسیون در مزارع ضایعات بالای محصولات کشاورزی و کاهش راندمان تولید را به ارمغان آورده است.

کوچک شدن دولت و توسعه و حمایت از بخش خصوصی چه مزایای در بر دارد؟

خان محمدی: کوچک شدن دولت و واگذاری اختیارات به بخش خصوصی نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری و اجرای کشاورزی مدرن دارد از این رو انتظار می رود که هر چه سریع تر دولت در جهت واگذاری اختیارات به بخش خصوصی گام بردارد و تنها نظاره گر بخش باشد.

آموزش و ترویج کشاورزی چه تاثیری در بهره وری بخش دارد؟

خان محمدی: طی 11 سال اخیر آموزش بهره‌وران متوقف شده که درنهایت فقدان آموزش و ترویج و آگاهی پایین کشاورزان عامل اصلی بدبختی در بخش به شمار می رود، این درحالی است که گسترش آموزش و ترویج و تخصیص بودجه لازم توسعه پایدار در بخش را به همراه دارد.

در خصوص تاثیر توسعه گلخانه ها در بخش توضیح دهید؟

خان محمدی: در شرایط کنونی گلخانه به حد کافی در کشور وجود دارد از این رو به جای توسعه گلخانه در بخش باید به سمت و سوی بازاریابی محصولات، تأمین نهاده‌های ارزان قیمت، مدیریت واحد و توسعه پایدار بخش حرکت نماییم.

انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار