رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: دریافتی مدیران نیشکر مبالغ بالایی است اما این افراد تا کنون جواب این قبیل مباحث را نداده‌اند.

ما نمی‌خواهیم صنعت نیشکر تعطیل شود/ مدیران نیشکر پاسخگوی دریافتی‌‌های بالای خود باشند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید ناصری‌نژاد رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در صحن علنی امروز مجلس (یکشنبه 24 بهمن ماه) به بیان دلایل تحقیق و تفحص از شرکت نیشکر پرداخت و گفت: تحقیق و تفحص از شرکت نیشکر قبلا در مجلس چهارم و پنجم طرح شده بود لیکن در صحن علنی نیامد، اگر در آن زمان به صحن علنی می‌آمد و حدود 900 صفحه کار کارشناسی قرائت می‌شد و اقدام موثری بر اساس این گزارش انجام می‌شد استان هم اکنون گرفتار این مشکلات نبود.

وی افزود: حدود سه دهه شرکت کشت صنعت نیشکر مشغول فعالیت است، اشکال اساسی که تمامی کارشناسان از اول آن را بیان داشتند این است که اقلیم خشک ایران جواب صنعت نیشکر را نمی‌دهد نیشکر در دنیا معروف به هیولای آب است، در کشورهای پرآب و استوایی معمولا کشت نیشکر جواب می‌دهد اما در استان خوزستان با مشکلات کم آبی و بی‌آبی صنعت نیشکر توجیهی ندارد.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: کارشناسان محیط زیست در همان زمان این اخطار را دادند اما کسی توجه نکرد، حدود 15 الی 20 درصد آب کارون را نیشکر مصرف می‌کند این در حالی است که سازمان آب و برق، وزارت نیرو مجوز کشت به مردم نمی‌دهد کشاورزان گرفتار و ضعیف ما برای کشت، ماه‌ها و سال‌ها تلاش می‌کنند اما هنوز مجوز کشت ندارند. آب کارون روز به روز کمتر می‌شود و بحث مشکلات انتقال آب نیز افزوده شده است.

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم این صنعت را تعطیل کنیم، ما می‌خواهیم به این صنعت رسیدگی شود و واقعیت شفاف و روشن شود. یکی از اهدافی که برای تحقق تحمیل این همه هزینه به کشور بیان داشتیم این بود که بی‌نیازی و خودکفایی ما در تولید شکر کشور فراهم شود اما هنوز بعد از سه دهه هنوز مشکل تامین شکر وجود دارد، همین شرکت‌های تامین کننده شکر هم اکنون وارد کننده شکر شده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در ادامه اظهار داشت: دریافتی مدیران پروازی و ماموریتی که دفاترشان در مرکز متمرکز است مبالغ بالایی است در این زمینه نیز بحث‌های جدی وجود دارد حتی در فضای مجازی نیز مطرح شده است اما مدیران نیشکر جواب این مباحث را نداده‌اند.

ناصری‌نژاد تاکید کرد: بعضی از افراد حتی تا 10 میلیارد تومان اضافه بر مقرری در سال نیز دریافتی داشتند، ما در تحقیق و تفحص می‌خواهیم به این قضیه بپردازیم و مشکلات آن را شفاف کنیم بحث دیگر مسئله سوزاندن برگ‌های نیشکر و تفاله نیشکر در منطقه است روش مناسب این است که نیشکر به صورت سبز برداشت شود، سوزاندن نیشکر همچنان ادامه دارد و گاهی وقت‌ها کشاورزان شبانه به آتش‌ زدن تفاله‌های نیشکر می‌پردازند.

وی با بیان اینکه آلودگی و دود حاصل از سوزاندن تفاله نیشکر در استان خوزستان بسیار چشمگیر است، ادامه داد: در کنار این صنایع روستاهای زیادی ایجاد شده‌اند و بعضی از روستاها در دل نیشکر زندگی می‌کنند، هم اکنون میلیون‌ها متر مکعب پساب، علف‌کش و شور در تالاب شادگان و  کارون و دریاچه‌های اطراف وجود دارد باید سریعا جلوی آنها گرفته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار