در نشستی مفهوم عدالت در نظرات آيت‌الله هاشمی شاهرودی بررسی شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این نشست تخصصی ابتدا آيت الله محمدحسين بياتی رييس دانشگاه عدالت گفت: با اينكه قرن ها شايد بيش از سه هزار سال بحث عدالت و تعيين حد اين مفهوم مورد بحث فيلسوفان و حكيمان بوده است. 

وی بیان کرد: تعريف عدالت كار ساده اى نيست هر شخصى به يك نوعى عدالت را تعريف مى كند، بحث عدالت در جامعه كنونى ما دچار چند آفت جدى است كه مجامع حوزوى و دانشگاهى بايد توجه داشته باشند تحليل هاى آن ها در مورد عدالت دچار اين آفت ها نشود،يكى از اين آفت ها عوام زدگى در تحليل مفهوم عدالت است.
 
رييس دانشگاه عدالت تصريح كرد: آن چه نامساوى باشد آن را ناعادلانه مى شمارند، درحالى كه عدالت به معنى نامساوات نيست.

وی اظهار داشت: عدل نیز يعنى اينكه آدمى به آنچه خدا تعيين كرده تعدى نكند، تعبير ديگر حكم بالعدل حكم ما انزل الله است. آنچه عدالت را تضمين مى كند سير مو به مو ما انزل الله است، طبق گفته آيت الله هاشمي شاهرودى عدالت در همه جا حتى شهادت يك طلاق ساده شرط است و عادل شخصى است كه ظلم نمى كند، عادل در مقام قاضى بايد حكم به ما انزل الله كند.

در ادامه اين نشست حجت الاسلام والمسلمين اميررضا دهقانى نيا با اشاره به مباحث مطروحه در كتاب عدالت آيت الله هاشمى شاهرودى، درباره بحث عدالت گفت: در معناى لغوى عدالت عدم اعوجاج است، هرچيزى بر حسب شان خود شناخته مى شود ولى اين در مفهوم است، بايد بر اساس قران كريم و روايات ببينم خداوند به چه ميزان به عدالت پرداخته است.

وی بیان کرد: آيت الله هاشمى شاهرودى در اين كتاب فرموده اند قضات نبايد روح عدالت را فداى قانون كنند. در مقايسه دستگاه قضايى آمريكا و برخى كشور ها، اين انديشه به عنوان يك اصل پذيرفته شده در نزد قضات كشور هاى مترقى پذيرفته شده است.

دهقانى نيا عنوان کرد: اگر بخواهيم بگوييم قضات نبايد روح عدالت را فداى قانون كنند بايد قضات در مقام عمل بتوانند به نحوى اصول قانون اساسى را در احكام خود اعمال كنند و به روح عدالت رجوع كنند.

وی ادامه داد: مفهوم عدالت يك مفهوم واحد است، عدل يكى از فطرى ترين امور نهادينه شده در بشر است. بحث فطرى خدا پرستى گام به گام با اين مفهوم فطرى عدالت همراه هم هستند. اگر به يك مصلحتى دچار شديم كه انجام ظلم بود آيا مجوز داريم كه اين ظلم را انجام دهيم؟ يا مجوز داريم از قانون تعدى كنيم؟ طبق فرمايشات استاد به نظر مى رسد خير،مصلحتى بالاتر از قانون وجود ندارد.

دهقانی نیا اظهار داشت:من فقيه، نمى توانم بگويم بر اساس قائده فقهى عدالت، حكم را دست می زنم، هر کسی مى تواند تشخيص اين تضاحم را بدهد. خير، اگر كسى خواست مصلحتى بشناسد بايد ملاك برتر شارع را بشناسد،مصلحتى درك شد بايد نزد فقيه معين برده شود كه او تشخيص دهد.هر كسى نمى تواند اين تشخيص را انجام دهد.

وی افزود: بايد نهايتا به تامين ملاك اهم شارع برسيم، اگر تضاحمى ديده شد و فردى بگويد من به خاطر عدل به اين قانون توجه نمى‌كنم اين غلط است، تضاحم بايد نزد صاحبش نزد شوراى نگهبان و مقام معظم رهبرى برده شود ،در غير اينصورت ظلم است.

دهقانی نیا با تاكيد براينكه عدالت از مهم ترين دغدغه هاى شارع مقدس است و براى آن روش هايى ارائه كرده، گفت: هر كه از آن روش ها عدول كند، از آن دغدغه ها عبور و ظلم كرده است، هيچ ارگانى اجازه ندارد در قانونى تضاحمى تشخيص دهد به غير از شوراى نگهبان، مقام معظم رهبرى و مجمع تشخيص مصلحت نظام.
 
در ادامه اين نشست حجت الاسلام الهي خراساني مفهوم عدالت را يك مفهوم واحد دانست و عنوان كرد: عدل و عدالت يكی از فطري ترين امور نهادينه شده در بشريت است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار