رئیس جمهور گفت: ظرفیت خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور به ویژه در زمینه حمل و نقل، محیط زیست، فناوری اطلاعات، ارتباطات، معادن و صنعت وجود دارد.

مواضع سوئد نسبت به موضوع هسته‌ای ایران معتدل و میانه بود/ افزایش توسعه روابط میان تهران و استکهلم در زمینه‌های حمل و نقل، معادن و صنعت
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست‌خبری خود با استفان لوفون نخست وزیر سوئد که صبح امروز در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار شد، با اشاره به پتانسیل سیاسی کشور سوئد گفت: امروز این کشور به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل اهمیت خاصی دارد.

وی افزود: امروز پس از توافق هسته‌ای و برجام شرایط مناسبی بین ما و اتحادیه اروپا به ویژه بین ایران و سوئد در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری به وجود آمده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: مواضع سوئد از یک میانه‌روی تعادلی برخوردار بوده و حتی در دوران تحریم روابط ما با این کشور در برخی زمینه‌ها ادامه پیدا کرد.

روحانی با تأکید بر اینکه مواضع سوئد نسبت به موضوع هسته‌ای ایران معتدل و میانه بود،‌ گفت: ظرفیت خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور به ویژه در زمینه حمل و نقل، محیط زیست، فناوری اطلاعات، ارتباطات، معادن و صنعت وجود دارد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد:‌ اراده دو کشور بر این است که روابط به قبل از تحریم بازگردد که ما بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کنیم، به ویژه در زمینه صادرات و صندوق تضمین صادرات و روابط بانکی بتوانیم روابط نزدیک‌تری را با یکدیگر برقرار کنیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: معتقدیم اتحادیه اروپا بعد از برجام باید از شرکت‌های اروپایی و از بانک‌های اروپایی حمایت کامل کند تا بتوانیم از فضای پسابرجام برای منافع مشترک‌مان حداکثر استفاده را ببریم.

روحانی با اشاره به موارد مورد بحث با نخست وزیر سوئد گفت: یکی از این موضوعات مطرح شده، مسیر ترانزیت ایران و ارتباط اروپای شمالی و شرقی به اقیانوس هند و همچنین ارتباطی که می‌توانیم از لحاظ جاده‌ای و ریلی بین این دو منطقه برقرار کنیم، بود.

وی افزود:‌ همچنین درباره روابط دانشگاهی، علمی به ویژه فناوری‌های جدید و ارتباطی که بین دو کشور می‌تواند به نفع تهران و استکهلم وجود داشته باشد مورد بحث قرار گرفت.

روحانی ادامه داد: موضوع دیگری که در جلسه امروز ما مطرح شد، مباحث منطقه چون افغانستان، عراق، سوریه و یمن بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع آتش بس در سوریه برای هر دو کشور اهمیت داشت، گفت: در این دیدار مطرح شد که مذاکرات معارضین با دولت سوریه باید ادامه داشته باشد، در نهایت سوریه شاهد ثبات و امنیت باشد و با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و مبارزه ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه مسئله فلسطین و معضلاتی که در منطقه از سالهای گذشته تا امروز وجود داشته و راه‌های کاهش تنش، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روحانی با بیان اینکه وضع یمن و فشاری که امروز روی مردم این کشور است، مورد بررسی قرار گرفت، گفت: نیازمندی مردم یمن به غذا و دارو و همچنین ضرورت آتش بس و مذاکرات یمنی- یمنی مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این سفر اولین سفر نخست وزیر سوئد به ایران است، اظهار داشت: حضور نخست وزیر سوئد به همراه هیئت بلند پایه و 40 شرکت به معنای اراده جدی ایران و سوئد برای توسعه روابط دوجانبه و همچنین اراده برای رایزنی در جهت کاهش تنش در منطقه، صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی است.

نخست وزیر سوئد: سفر ما به ایران نشان دهنده اهمیت برقراری روابط بین دو کشور است


در ادامه استفان لوفون نخست وزیر سوئد ضمن تشکر از رئیس جمهور و دولت کشورمان گفت: نخست وزیر پیشین سوئد در دهه 1980 چندین مرتبه از ایران به جهت نقشش به عنوان میانجی‌گری میان جنگ ایران و عراق، دیدن کرد.

وی با بیان اینکه این اولین بازدید دوجانبه یک نخست وزیر سوئدی است و بنده از این لحاظ بسیار افتخار می‌کنم، تصریح کرد: بنده امروز با هیئت بزرگی از تجار شناخته شده و مسئولان ارشد سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی سوئد در ایران حضور یافتم و سطح این هیئت اهمیت برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

نخست وزیر سوئد با اشاره به مباحث مطروحه با رئیس جمهور کشورمان گفت: در این دیدار در رابطه با مسائل منطقه‌ای، حقوق بشر، سوریه و همچنین رابطه ایران و بازیگران مهم منطقه چون عربستان سعودی بحث و بررسی شد.

وی با بیان اینکه در این دیدار در رابطه با حقوق تجارت و روابط نزدیکتر و بیشتر شرکت‌های دو کشور نیز صحبت شد، خاطر نشان کرد: در ادامه این سفر چند وزیر از سوئد و نمایندگان چند شرکت بزرگ به ایران خواهند آمد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار