سالانه برای باغات سنتی بیش از 60 هزار نهال برای باغات سنتی نیازاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباس یدالهی مشاور معاون وزیر در تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی در حاشیه همایش "اولین و متفاوت ترین همایش کاربردی_مهارتی کشت بافت و ریزازدیادی درختان میوه" با بیان اینکه باغات سنتی ما نیاز به تغییر دارندگفت:پیشرفت تکنولوژی برای ما جای انتخاب نگذاشته، گرمایش زمین، تغییر اقلیم و بیماری های جدید مارا به سمت استفاده از گیاهان مقاوم و برتر سوق می دهد.

وی با بیان اینکه تعدادی از گیاهان در کشور ما شناسایی نشده، تصریح کرد: اما همان گیاهان در کشورهای دیگر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مشاور معاون وزیر در تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی گفت: تا سال 1400 باید باغات جدید بجای باغ های کهن استفاده شوند یا آب آنها را قطع کنیم تا بتوانیم از رقم ها و گونه های جدید گیاهان بهره ببریم، عمر بعضی از این باغها به 50 سال می رسد که باید آنها را جوان کنیم.

عباس یدالهی با بیان اینکه محصول 50 سال پیش برای مشتری امروز کاربرد زیادی ندارد، افزود: ما باید سریعا تکنولوژی جدید را بکار بگیریم و از کشت بافت در کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این راستا دولت تلاشهایی داشته اما کافی نبوده، افزود: در کشور فقط 5 درصد باغات ما به روش کشت بافت عمل می کنند و 95 درصد آن هنوز سنتی هستند.

مشاور معاون وزیر در تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی، با بیان اینکه مصرف آب در محصولات کشت بافتی کمتر است، افزود: در این روش اگر همه شرایط مساوی هم باشد بازهم هر محصولی 4سال زودتر به ثمر می رسد و این یعنی اینکه مثلا از کارخانه خود می توان 4سال زودتر بهره برداری کرد.

یداللهی بااشاره به وضعیت آگاهی باغداران در کشور،خاطرنشان کرد: اوضاع آموزش ما نیاز به تحول دارد، دانشگاه های ما باید به سمت دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرینی پیش بروند، یعنی دانشگاه های محصول تقاضا محور.

وی با بیان اینکه ما با رفرنس های خود و شرایط اقلیمی کشور باید دانشجو تربیت کنیم،گفت: لازم است که بخش کشاورزی و دانشگاهی را بهم پیوند دهیم زیرا میانگین بهره برداران ما زیر دیپلم و میانگین فارغ التحصیلان ما فوق لیسانس است.

مشاور معاون وزیر در تولیدات گیاهی وزارت کشاورزی در این راستا افزود: بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان بیکار و بیش از 80 درصد بهره برداران نیز تحصیلات مرتبط با کشاورزی ندارند.

یداللهی گفت: همین امر باعث شده که نسل جدید ما به سمت کشاورزی نروند، لذا لازم است تا آموزش ها، همایش ها و میتینگ های مرتبط برای بالابردن سطح آگاهی این افراد برگزار شود و در این راستا رسانه ها نیز می توانند با نشان دادن وضعیت بهتر کشاورزی، یک مسیر اطلاع رسانی را برای مردم طی کنند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.