وزیر خارجه آمریکا با همتاهای خود از استراليا، ژاپن و کره جنوبی تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتاهای خود از استرالیا، ژاپن و کره جنوبی بر تمایل واشنگتن به تقویت روابط نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک با این کشورها تاکید کرد، اقدامی که هدف از آن اطمینان خاطر بخشیدن مجدد به متحدان آمریکا است که اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در رقابت های انتخاباتی باعث عصبانیت آنها شده است.

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد تیلرسون و همتایان وی از استرالیا، ژاپن و کره جنوبی در این گفتگوهای تلفنی جداگانه که روز دوشنبه انجام شد درمورد همکاری نزدیک با یکدیگر به منظور مقابله با تهدیدهای ناشی از بلندپروازی های هسته ای کره شمالی و تنش های روزافزون در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: تیلرسون در این گفتگوهای تلفنی بار دیگر بر تمایل دولت آمریکا برای تقویت ائتلاف های نظامی، روابط اقتصادی و همکاری دیپلماتیک خود با این کشورها تاکید کرد.

تیلرسون همچنین برای برگزاری هرچه سریعتر نشست هایی با همتاهای خود از ژاپن، کره جنوبی و استرالیا اعلام آمادگی و از مشارکت این کشور در کمک به تامین امنیت منطقه ای، توسعه جهانی و حاکمیت قانون قدردانی کرد.

ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود گفت از ائتلاف با ژاپن و کره جنوبی حمایت می کند اما با این حال از منتفی دانستن این موضوع خودداری کرد که اگر آنها هزینه دفاع از خودشان را نپردازند ، از ائتلاف با آنها خارج خواهد شد.

ترامپ در تبلیغات انتخابات خود گفته بود ممکن است ژاپن و کره جنوبی مجبور شود از خود در برابر کره شمالی دفاع کند. اخیرا نیز روابط آمریکا با استرالیا پس از گفتگوی تلفنی تند بین ترامپ و مالکولم تورنبال نخست وزیر استرالیا و پس از آنکه ترامپ توافق بین دو کشور را درمورد اسکان آوارگان احمقانه نامید، تیره شد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن قرار است برای دیدار با ترامپ از روز جمعه سفری دو روزه را به واشنگتن آغاز کند. پیش بینی می شود مسائل امنیتی محور اصلی مذاکرات آبه در این سفر باشد.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز جمعه گذشته در سفر به کره جنوبی و ژاپن بار دیگر به دو هم پیمان کلیدی واشنگتن اطمینان خاطر داد ترامپ متعهد به دفاع از آنهاست. ماتیس به شینزو آبه گفت: من می خواهم هیچگونه سوء تفاهمی در این خصوص وجود نداشته باشد که واشنگتن قاطعانه و 100 درصد شانه به شانه در کنار توکیو و مردم ژاپن ایستاده است.

ماتیس پیش از این دیدار نیز در سئول پایتخت کره جنوبی با هان مین کو Han Min Koo همتای کره جنوبی خود دیدار کرد و گفت: آمریکا به تعهدات خود پایبند است. ما در کنار کره جنوبی و مردم این کشور ایستاده ایم.

وی همچنین با هشدار صریح به کره شمالی درمورد استفاده از سلاح هسته ای افزود چنین اقدامی با واکنش قاطع روبرو خواهد شد. سفر به کره جنوبی و ژاپن نخستین سفر خارجی ماتیس از زمان قرار گرفتن در این سمت به شمار می رود. این سفر همچنین بازتاب فوریت نگرانی ها در مورد برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک کره شمالی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار