دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی گفت: در مجموع 370 تن کیک زرد از روسیه خریداری شده است که آخرین محموله آن امروز تحویل گرفته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر زارعان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبل از برجام و در حین مذاکرات 230 تن کیک زرد وارد کشور شد.

وی افزود: این محموله که در بعد از برجام نخستین خرید محسوب می‌شود شامل 149 تن کیک زرد بوده که طی 4 پرواز از 7 بهمن تا 19 بهمن وارد ایران شده است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی ادامه داد: در مجموع 370 تن کیک زرد از روسیه خریداری شده است، این محموله به UCF اصفهان می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت این محصول بیان کرد: موارد مصرفی کیک زرد در چرخه سوخت است و از این جهت جزء مواد استراتژیک و الزامات چرخه سوخت است.

زارعان در پاسخ به این سؤال که آیا این محموله در برابر مواد غنی‌سازی شده‌ای است که از کشور خارج شده کفت: هیچ گونه موادی ندادیم که در قبالش این را دریافت کنیم و بعد برجام با توجه به کانال ایجاد شده این محموله خریداری شده است.

وی با اشاره به خریدهای بعدی عنوان کرد: بر اساس نیاز کشور با توجه به چارچوبی که در برجام مشخص شده با کنترل آژانس انرژی اتمی درخواست می‌دهیم و امکان خرید وجود دارد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی در خصوص قیمت محموله خریداری شده ابراز داشت: قیمت آن بر حسب استانداردهای بین‌المللی است و هر کیلوی آن 90 دلار قیمت گذاری شده است.

وی با بیان این که هر چه بتوانیم معادن خود را غنی و ذخیره کنیم در حوزه فعالیت صنعت هسته‌ای کارایی خواهد داشت، یادآور شد: هر کشوری که چرخه سوخت را داشته باشد هم می‌تواند تولید کند و هم خریدار باشد که ایران یکی از این کشورهاست.

زارعان در خصوص مواضع رئیس جمهور جدید آمریکا خاطر نشان کرد: طبق برجام دولت آمریکا تعهداتی داده و قطعاً ترامپ باید به آن‌ها پایبند بماند.

وی با بیان این که 20 فرودین 96 مصادف با روز هسته‌ای دستاوردهای ما نسبت به سال گذشته 1.5 برابر شد، اظهار داشت: این دستاوردها در حوزه‌های فرآیندی، پرتویی، رادیو دارو و استاندارسازی است که با خودباوری و اعتماد به نفس دانشمندان هسته‌ای به وقوع پیوسته است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی تاکید کرد: منطقه هسته‌ای اصفهان جزء چرخه سوخت است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.