نهمین همایش بررسی زوائد علم اصول با هدف هم افزایی علمی در حسینیه ارک قم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛نهمین همایش بررسی زوائد علم اصول با ارائه نظریه توسط آیت‌الله غرویان و حجت‌الاسلام اکبرنژاد و با حضور طلاب و روحانیون در حسینیه ارک برگزار شد.

آیت الله غرویان در این جلسه ضمن اشاره به ضرورت تحول در حوزه، برگزاری چنین جلساتی را مقدمه ی تحول دانست.

وی در معنای زائد بودن مسئله‌ای گفت: زائدبودن اگر به‌معنای پوچ و باطل باشد، چنانچه در فلسفه معنا می‌شود و به سخنان متناقض می‌گویند، چنین قصدی صحیح نیست و اگر مراد این است که در مقام مقایسه بین دو مسئله، یکی را زائد بدانیم، یعنی اهمیتش از دیگری کمتر است و باید وقت کمتر بر آن صرف کرد، این معنا صحیح است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مشتق گفت: بحث از ملاک و مصداق معانی فعلی و ملکات در بحث مشتق است و ضرورت این مسئله را ثابت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرنژاد  در این جلسه به ضرورت برگزاری جلسات نظریه‌پردازی در حوزه اشاره کرد و افزود: برگزاری چنین جلساتی نه به معنای برد و باخت علمی، بلکه هم‌افزایی علمی است تا نظریه‌ها تدریجاً متکامل شوند.

وی در معنای زائدبودن مسئله ای گفت: ملاک زائدبودن مسئله‌ای در فقه، کارکرد عملی‌داشتن در متن زندگی است. زائدبودن سه معنا دارد و معنای اول این است که اگر مسئله‌ای را از اساس در اصول بحث نکنیم، خللی به برداشت‌های فقهی وارد نشود.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.