دبیر هیات دولت در همایش دولت اعتدال، امید انقلاب :

به لحاظ اشتغال و بیکاری مشکل جدی داریم

حاجی میرزایی گفت:هنوز اعتقاد نداریم که شرایط جامعه برای مردم شرایط آرمانی است گفت: به لحاظ اشتغال و بیکاری مشکل جدی داریم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،دبیر هیات دولت با بیان اینکه انقلاب اسلامی در همه عرصه ها و براساس شعارهای خود با تلاش های دولتمردان به پیش می رود تاکید کرد:پیشرفت کشور با فراز و نشیب هایی همراه است،اما دولت تلاش می کند پایه های محکمی بسازد که بتوان بر روی آن بنای مستحکم اقتصاد را ساخت.

محسن حاجی میرزایی، عصر دوشنبه در همایش دولت اعتدال، امید انقلاب شهرستان شهریار با اشاره به ایام الله دهه فجر افزود: ایام الله روزهایی است که درک از تجلی پروردگار و هستی، آشکارتر می شود و عینیت بیشتری پیدا می کند و عظمتی که در این ایام خلق شد تجلی آیات الهی بود چرا که وقتی ملتی از درون متحول می شود، عزت از دست رفته اش را دنبال می کند و به دنبال ترمیم شخصیت مخدوش شده است.

وی تصریح کرد: وقتی ملتی از درون آگاه می شود اراده پروردگار بر نصر و پیروزی آنان است و رسالتی که حضرت امام (ره) انجام داد؛ بیدار کردن نفوس و درون های خفته بود که با بیدار شدن آنها همه اتفاقات شکل گرفت.
انتهای پیام/

** انقلاب اسلامی پدیده تاثیرگذار قرن است

حاجی میرزایی با ذکر این نکته که انقلاب اسلامی پدیده تاثیرگذار قرن است که با گذشت نزدیک به ۴۰ سال بر تارک ایران، منطقه و جهان می درخشد؛ افزود: امروز ایران کشوری است که نمی شود اراده ای را بر آن تحمیل کرد. ایران کشوری است که نمی توان آن را ندید.

دبیر هیات دولت با تاکید بر شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی اظهار داشت: در این انقلاب، شعارهای مهمی مطرح شد اما یکی از شعارهایی که مطرح شد خیلی محوری و مهم است و آن شعار معروف استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: امروز باید به این نکته بیاندیشیم که این انقلاب در مسیر استقلال این ملت چه دستاوردی داشته و دولت تدبیر و امید در مسیر استقلال چه دستاورد قابل ذکری داشته است؟

** جامعه ما یکی از بی نظیرترین جوامعی است که در عرصه استقلال از جایگاه ویژه ای برخوردار است

وی با ذکر این جمله که جامعه ما یکی از بی نظیرترین جوامعی است که در عرصه استقلال از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ گفت: یکی از وجوه استقلال، استقلال اقتصادی است و کشور ما چقدر می تواند در حوزه اقتصاد بر روی پای خود بایستد؟

حاجی میرزایی در ادامه با تشریح رویکردهای مختلف استقلال اقتصادی یکی از این رویکردها را رویکرد خودکفایی دانست و گفت: در این رویکرد تعریفی که از استقلال اقتصادی می کردند، وابستگی نداشتن به دیگران بود که امروز این رویکرد، رویکرد منسوخی است و در بسیاری از موارد تولید همه چیز ناشدنی است چرا که در بسیاری از موارد پرداختن به تولید در برابر تولید دیگران به دلیل کیفیت بالاتر و هزینه کمتر توجیه پذیر نیست البته این موضوع درباره محصولات استراتژیک مطرح نیست و ما امروز به لحاظ استقلال و خودکفایی محصولات استراتژیک در جایگاه خوبی قرار داریم.

وی یادآور شد: تولید محصول گندم ما از ۴ و نیم میلیون تن امروز به ۱۱ و نیم میلیون تن رسیده و محصولات کشاورزی ما از ۷۰ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

دبیر هیات دولت با تشریح رویکرد دوم به مقوله استقلال اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: رویکرد دومی که درباره استقلال اقتصادی مطرح است رویکرد خوداتکایی است و در یک بیان ساده این رویکرد، سازگار بودن دخل و خرج یک کشور است و کشوری دارای خودکفایی است که تراز مثبت داشته باشد و این یعنی وابستگی دیگران به آن کشور بیشتر از وابستگی آن کشور به دیگران است و در چنین حالتی این کشور می تواند بر روی پای خود بایستد.

حاجی میرزایی حرکت دولت را در کاستن از وابستگی به نفت قابل توجه دانست و افزود: در ایران همواره نفت تراز اقتصادی و تجاری را مثبت نگه می داشت.

وی گفت: در طول ۳۷ سال گذشته به غیر از این دوسال گذشته، همواره از محل پول نفت نیازهای خود را برطرف کرده ایم و به همین دلیل در مخاطره بودیم.

حاجی میرزایی افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی در هیچ سالی تراز تجاری ما مثبت نبوده و امروز به تراز تجاری مثبت دست یافته ایم و این یعنی حل و فصل نیازها با تکیه بر توانمندی ها و بازو و اندیشه نیروی انسانی و کارآفرینان انجام شده است.

وی تاکید کرد: این دولت تلاش کرده است که به تدریج اتکای خود را به نفت کاهش دهد در حالی که در سال ۹۲، ۴۷ درصد از بودجه ما به نفت وابسته بود در سال ۹۵ این رقم به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

** پاسخ دادن به مطالبات انباشته شده زمان بر است

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی که امسال در آن قرار داریم یعنی این که اگر کشوری تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار می گیرد دچار آسیب نشود و در این موضوع میزان آسیب پذیری کشورها در این شرایط به یک میزان نیست.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال های اخیر و تاثیر آن بر اقتصادهای نفتی منطقه و جهان گفت: قیمت نفت در این دولت به یک چهارم قیمت خود کاهش پیدا کرد و تمام اقتصادهای نفتی پیرامون ما حتی روسیه در اثر کاهش قیمت نفت دچار آسیب جدی شدند و افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و بسیاری مسایل اقتصادی را تجربه کردند و تنها کشوری که در منطقه کمترین تنش را پیدا کرد و باثبات به راه خود ادامه داد جمهوری اسلامی ایران بود و این موضوع بدون تدبیر شدنی نیست.

حاجی میرزایی یکی دیگر از مولفه های رویکرد دوم را توجه به علم و دانش و محصولات دانش بنیان ارزیابی کرد و ادامه داد: در طی این چند سال اخیر به لحاظ صادرات محصولات دانش بنیان ۱۲۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان داشتیم.

وی با بیان اینکه هنوز اعتقاد نداریم که شرایط جامعه برای مردم شرایط آرمانی است گفت: به لحاظ اشتغال و بیکاری مشکل جدی داریم و با توجه به ایجاد ۷۰۰ هزار شغل و ایجاد اشتغال هنوز به متقاضیان شغل افزوده می شود و پاسخ دادن به مطالبات انباشته شده زمان می برد.

** مطالبات اجتماعی خیلی گسترده است

دبیر هیات دولت با ذکر این نکته که مطالبات اجتماعی ما خیلی گسترده است؛ گفت: این دولت تلاش کرده است که به آرمان های مردم وفادار بماند هرچند ایجاد رضایت کوتاه مدت راحت است اما در نهایت به ضرر مردم است.

وی یادآور شد: دولت تلاش می کند پایه های محکمی بسازد که بتوان بر روی آن بنای مستحکم اقتصاد را ساخت.

حاجی میرزایی اظهار کرد: انقلاب اسلامی در همه عرصه ها و براساس شعارهای خود با تلاش های دولتمردان به پیش می رود و این پیشرفت با فراز و نشیب های همراه است.
وی خاطرنشان کرد: در سال های پس از انقلاب در حل مشکل اقتصادی توفیق کمتری داشتیم که امیدواریم دولت بتواند در عرصه های سازندگی و تولید هم افتخاری دیگر بر تارک انقلاب اسلامی بنشاند.

حاجی میرزایی گفت: چند سال است که جهت گیری شعارهای سال که مقام معظم رهبری اعلام می کنند اقتصادی است و با اطمینان می گویم که دولت در شناخت این ضرورت ها و فهم این نیازها و درک شرایط درست تشخیص داده است و درست قدم برمی دارد.

همایش دولت اعتدال، امید انقلاب با سخنرانی محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت عصر امروز (دوشنبه) در سالن همایش اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار