مراسم گشایش نمایشگاه مجموعه آثار استردادی اشیای تاریخی موزه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم گشایش نمایشگاه مجموعه آثار استردادی اشیای تاریخی موزه ملی که امروز در موزه ملی برگزار شد؛ زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری گفت: برای ما مهم است که این اشیا و بخشی از هویتمان برگشته؛ زیرا همه کشورها نیاز دارند که علت وجودی خود را طرح کنند و خوشبختانه کشوری چون ایران نیز علت وجودی دارد و این علت وجودی از مستندات قوی هم برخوردار است.
 
وی افزود: به همان اندازه که دفاع از خاک کشور اهمیت دارد، برگشت عناصر تاریخی نیز اهمیت دارد. بنابراین نباید بگذاریم که برخی از آثار تاریخی کشورمان سردرگم بمانند. باید آنها را به زادگاهشان برگردانیم تا در موزه هویت فرهنگی کشور در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

همچنين در اين مراسم، سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به افرادي که نسبت به امور مرتبط با میراث فرهنگی و آثار تاریخی تخصصی ندارند و گاهی یا اهمیت موضوع استرداد آثار تاریخی را درک نمی‌كنند و یا اهمیت بیش از اندازه به آن می‌دهند، گفت: حساس نبودن ما در امر محافظت از اموال تاریخی‌مان مالکیت معنوی‌مان را مخدوش می‌کند. این حساسیت برکات زیادی دارد و امید است که نه خیلی کوچک شود و نه خیلی بزرگ؛ زیرا امر محافظت و استرداد اموال تاریخی حقیقتا اهمیت دارد اما ما را از سایر وظایفمان مستغنی نمی‌کند.
 
وی افزود: معمولا وقتی که ما راجع به آثار فرهنگی و تاریخی صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که هر اثری از نگاه مختلفی ارزشمند است و مراقبت از آن محافظت، پژوهش و معرفی را در بر می‌گیرد.
 
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری اظهار داشت: موضوع استرداد اشیای تاریخی به بخش حفاظت مربوط می‌شود و به حفاظت حقوقی مرتبط است. در حفاظت حقوقی هم جهت دیگری وجود دارد و آن هم این است که این اموال در مالکیت کشور هستند و به طور مثال هم اکنون 4هزار قطعه از تخت جمشید در موزه های دنیا هستند و یکی از افتخارات آنها این است که چند نمونه از آثار تاریخی ما را دارند. بنابراین به نوعی کشور ما مالک این اشیاست اما در مالکیت مادی ما بر آنها مشکلاتی وجود دارد. بازی‌هایی در سطح جهانی وجود دارد که مالکیت ایران بر روی این آثار را کتمان می‌کند. پس در آنجا که می‌توانیم مالکیت‌مان را اثبات کنیم، قطعا باید فعال باشیم.

وی تصریح کرد: امروزه زمانی که به برخی از موزه های جهان می‌رویم، متوجه میشویم که آثاری از ایران در آنجا وجود دارد اما بر روی آن‌ها نوشته که این آثار متعلق به غرب آسیا هستند تا کسی نتواند ادعای مالکیت کند و این امر موضوع مالکیت را از نظر حقوقی مخدوش می‌کند. پس محافظت نکردن ما از آثار تاریخی‌مان فضای پژوهشی ما را هم مخدوش می‌کند.

همچنین؛ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از مراسم گشایش نمایشگاه مجموعه آثار استردادی اشیای تاریخی موزه ملی گفت: واقعیت این است که بحث خرید و فروش غیر قانونی آثار تاریخی در سطح جهان رو به رشد است و کشورهایی که سابقه تاریخی خاصی ندارند، زمینه ساز این جریان شده‌اند. یونسکو در سال1970 معاهده ای را برای رسیدگی به امر قاچاق آثار تاریخی تدوین کرد و ایران نیز  به این معاهده پیوست، تا به نوعی جلوي قاچاق آثار تاریخی گرفته شود.

وی افزود: برخی از آثاری که هم اکنون در حراجی‌های دنیا به فروش می‌رسند، آثار موروثی خانواده ها هستند که چون در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌اند، به سختی می‌توان برای مالکیت‌شان ادعا کرد. ولی برخی دیگر به صورت قاچاق از کشور خارج شده‌اند و یا از موزه ها به سرقت رفته اند که می‌توان برای بازگشت آنها شکایت کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: بنابراین آیین نامه اموال فرهنگی و تاریخی بسیار مهم است و ما هم از سال گذشته به همه دستگاه ها گفتیم که اموال تاریخی‌شان را ثبت کنند تا به موقع از قاچاق اموال تاریخی جلوگیری کنیم.

طالبیان اظهار داشت: ما هم تلاش می‌کنیم که آیین نامه اموال فرهنگی و تاریخی را به سرعت اجرایی کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این امر که دانشگاه شیکاگو برخی از آثار فرهنگی ما را برگشت داده تصریح کرد: 4 استردادی که هم اکنون انجام شده اهمیت زیادی دارد؛ زیرا قرار نبود که این آثار به کشور برگردند.  وی خاطرنشان کرد: باید به هم کمک کنیم تا فضای جهان برای قاچاق ناامن شود.

در حاشیه اين مراسم، امین زاده، معاون رئیس جمهور لوح تقدیر خود را به خانواده داداشی، شهید آتش‌نشان اهدا کرد.


انتهاي پيام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار