وزیر دادگستری گفت: زنده بودن انقلاب اسلامی را می‌توان از دشمنی‌هایی که علیه ما وجود دارد، مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی‌ پورمحمدی امروز(دوشنبه) در مراسم افتتاح بسیج حقوقدانان کانون وکلا،اظهار داشت: انقلاب اسلامی نه تنها نقطه عطفی بود حتی امروز هم شعاع‌های آن در جهان مشاهده می‌شود.

وی افزود: هر چه زمان می‌گذرد باید انقلاب را فراموش کرد و به تاریخ سپرد اما انقلاب مانند یک موجود زنده به حیات خود ادامه می‌دهد و از دشمنی‌ها این موضوع را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

وزیر دادگستری گفت: شعارها و آرمان‌های زمان انقلاب بسیار مشابه امروز است و این نشان گر زنده بودن انقلاب است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی بیان داشت: حرف‌های این روزهای رئیس جمهور امریکا عمق دشمنی با ایران را نشان می‌دهد اما به هر حال هدف انقلاب مبارزه با ظلم و فساد در کشور و جهان بود.

وی افزود: در زمان انقلاب، مبارزه علیه ما با یک مجموعه شعار بود اما امروز، مقابله در میدان عمل در حوزه‌های مختلف است و این نشان می‌دهد که انقلاب، باورها و اهداف خود را حفظ کرده است.

وزیر دادگستری گفت: امام(ره) در سال اول انقلاب، 5 انتخابات سراسری برگزار کرد که امروز، این امر ممکن نیست.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی تصریح کرد: حقوقدانان باید بیش از دیگران فکر کنند، بیشتر مسائل انقلاب بررسی شده اما مبنای حقوقی انقلاب هنوز بررسی نشده است و در اموری به ویژه امور حقوقی ما کم کاری داریم.

وی با اشاره به اینکه در فقه ما ریشه‌های عمیقی وجود دارد، گفت: جامعه حقوقی ما جامعه گسترده‌ای است.

وزیر دادگستری بیان داشت: به برکت ظرفیت انسانی، جغرافیایی، تمدنی و فرهنگی، جایگاه انقلاب بسیار بالا است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: طبق آخرین آمارهای جهانی، ایران دومین کشور به لحاظ نسبی دارا بودن دانشجویان مهندسی و سومین کشور در رشد علمی با 17/5 درصد رشد نسبت به سال گذشته در دنیا است. همچنین ششمین کشور در فناوری نانو و چهاردهمین کشور در هوا و فضا هستیم.

وی افزود: پنجمین کشور در دنیا در ایجاد اشتغال هستیم اما بیکاری هم در کشور رو به افزایش است و دارای بالاترین نرخ ورودی به بازار کار هستیم.

وزیر دادگستری گفت: اگر آمریکا و اروپا در بر جام بر روی ما حساب می‌کنند، اگر امتیازی داده شده بر حسب واقعیت های علمی و محاسبات دقیق طرف مقابل است، با شعار و حرف به کسی پرخاش نمی‌کنند، آمریکا امر و محاسبات دیگری دارد.

وی با اشاره به توان اقتصادی ایران،گفت: بر اساس اعلام نهادهای بین المللی این میزان 1459میلیارد دلار است که این موضوع پس از برجام رخ داد، 1400 میلیارد تومات میزان درآمد ناخالص است و ما امروز می گوییم در عرصه‌های مختلف حرف داریم.

پورمحمدی افزود: در دیوان لاهه طرح شکایت های متعددی کردیم  و به همین منظور به پشتوانه حقوقی نیازمندیم، انتظار داریم با این رویکرد جایگاه حقوقی دیده شود.

وزیر دادگستری در ادامه و در خصوص حرفه وکالت،گفت: استقلال وکلا مثل استقلال قضات یک امر روشن است و باید تلاش کنیم دستگاه قضایی مستقل باشد و در کنار آن باید استقلال وکالت هم لحاظ شود، در قانون برنامه پنجم قرار بود لایحه جامع وکالت تدوین شودو پس از سیر روند طولانی، ملاحظات دولت، قوه قضاییه و صاحب نظران لحاظ شود.

وی افزود: توسعه فرهنگ وکالت یکی از پیام های اصلی لایحه جامع وکالت است، مردم از اینکه وکلای حقوقی در امور اداری ندارند، خسارت زیادی می بینند و بسیاری از فسادهای اداری هم ریشه در این مسأله دارد.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان اینکه موضوع وکالت اداری بسیار مهم است، افزود: اگر موضوع مشاوره حقوقی و وکالت اداری مطرح شود، هزاران نفر از حقوقدان و فارغ التحصیلان حقوق و وکلا شاغل می شوند.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه از وکلا توقعات زیادی داریم، گفت: دولت مکلف به تدوین برنامه است و معتقدیم مجلس نباید در این موضوع دخالت کند، متأسفانه وکلا و حقوقی ها در این زمینه به دولت کمکی نکرده و نظرات خود را مطرح نکردند.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با تاکید بر اینکه وکلا باید مباحث صنفی را حداقل بدانند،تصریح کرد: وکلا باید در موضوعات کلان هم ورود کنند.

وی افزود: دولت از لایحه خود عقب نشینی نمی کند و مجدداً با یک یا دو فوریت لایحه را به مجلس ارسال می کند، اگر هم نقدی بر لایحه وارد است، نباید آن را هوا کرد بلکه باید پیرامون آن صحبت کرد، چرا که می شود آن را کوچک کرد و نباید کل آن را حذف کرد.

وزیر دادگستری گفت: دولت در ماجرای اختلافاتی پیرامون چند بند از لایحه وکالت، نظر خاصی ندارد، چراکه ذینفع است و ما از جانب خودمان، ذینفع را حقوق عامه دانستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار