مدیرعامل خانه کتاب از سابقه جایزه کتاب سال و موفقیت اهالی خانه کتاب گفت.

این جایزه بزرگترین و باسابقه ترین جایزه کتاب در ایران و خاورمیانه استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری و رونمایی از پوستر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، عصر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید غلامی جلیسه، اظهار داشت: جای خوشحالی دارد که به قول و قوه الهی دوستان و همکاران در خانه کتاب موفق شده اند با یک روال رو به رشد و معقول تری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه جهانی را به سرانجام برسانند. اما یک نکته مهمی که وجود داشته و بر همگان عیان و بیان است اینکه این جایزه بزرگترین و باسابقه ترین جایزه کتاب در ایران و خاورمیانه است. جایزه ای که اهمیت آن نسبت به جوایز مشابه، قطع به یقین چند برابر بوده و از قدمت فراوانی برخوردار است.

وی افزود: قالب جوایز و جشنواره های مربوط به حوزه کتاب به صورت خاص و محدود بوده در حالی که این جایزه به دلیل گستردگی موضوعی جای خود را به خوبی در میان اهالی فرهنگ و ادب باز کرده است به طوری که بسیاری از اهالی قلم علاقه مند هستند که علاوه بر حضور در این جایزه از برندگان آن نیز محسوب شوند. 

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: اما غفلتی در برگزاری این رویداد مهم داشته ایم و آن اینکه نتایج و تحلیل آن ها آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته اند و اگر این چنین بود باید یک روند کیفی سازی در در این راستا مشاهده می شد. 

غلامی جلیسه خاطرنشان کرد: متاسفانه من احساس می کنم که این موضوع مغفول مانده و این نگاه کارکردی آنگونه که باید، مورد اهمیت و توجه قرار نگرفته است.

در ادامه دکتر محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جشنواره اظهار داشت: بر طبق سنتی حسنه و شیوه ای بسیار پسندیده ما در آستانه سی و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار داریم که قاعدتا سخن گفتن از اهمیت کتاب و کتابخوانی در این مجال امری زایل است چرا که به صورت فراوان در جلسات و مراسم های مختلف این مهم گفته و بیان شده است.

وی در ادامه افزود: گزارشی که دراین نشست ارائه می  شود مربوط به کلیه آثار منتشر شده در قالب های تالیف، ترجمه و تحقیق در سال 94 است. ما امسال تعداد 46 هزار و 527 کتاب داشتیم که همگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این راستا 1176 داور از میان عالمان و صاحب نظران در حوزه دانشگاه کار داوری را انجام داده که در نهایت از میان این آثار 11 اثر برگزیده و 43 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

مهدوی راد در پایان خاطرنشان کرد: نکته ای که گفتن آن را لازم می دانم اینکه ما در تولید کتاب همچون سال های پیش از نظر کمیت هیچگونه مشکلی نداریم  ولی واقع این است که از نظر کیفیت از مشکلات جدی برخورداریم. همچنین موضوعی با عنوان کتاب دزدی الکترونیکی فاجعه بسیار مهمی در کشور است که می توان گفت این فاجعه نشر، ناشر، محقق و نویسنده را به خاک سیاه می نشاند که امیدوارم این موضوع بیش از پیش مورد توجه دستگاه قضایی کشور قرار گرفته و از بروز این گونه سرقت ها در بازار نشر الکترونیک جلوگیری شود.

دکتر محسن جوادی نیز ابراز داشت: جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی صورت گرفت و در این راستا نزدیک به 2500 کتاب در حوزه ایران  و اسلام شناسی به دست ما رسید که بسیاری از آن ها مشمول حداقل‌های داوری هم نبودند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در این جایزه تنوع زبانی آثار است که کار را مشکل می کرد اما در نهایت 10 عنوان کتاب برنده شده و به عنوان برگزیدگان جایزه جهانی انتخاب شدند.

جوادی تصریح کرد: الحمدلله کتاب سال ایران از یک برند و اعتبار خوبی برخوردار است و صرف‌نظر از خطاهای صورت گرفته مورد اعتنا و توجه بسیاری از کشورهاست، به عنوان مثال انتشارات مهمی چون آکسفورد تمایل داشت کتابی را که هنوز به بیرون عرضه نشده، در این جایزه شرکت داده شود و ما باید این اعتبار را حفظ و نگهداری کنیم تا از بین نرود زیرا در صورت کوتاهی به راحتی جبران نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره علاوه بر جایزه جهانی کتاب، جایزه پژوهش برتر و گفتگوی ادیان اسلام و مسیحیت نیز در نظر گرفته شده که در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است؛ مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در روز سه شنبه 19 بهمن از ساعت 7:30 تا 10 صبح در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار