جذب 2 هزار هیئت علمی برای رشته‌های پزشکی/ در برخى از شاخص ها داراى رتبه جهانى بالايى هستيم

معاون آموزشى وزارت بهداشت از ابلاغ اطلاعیه جذب 2 هزار هیئت علمی براى رشته‌هاى پزشكى به دانشگاه هاى كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاريجانى معاون آموزشى وزارت بهداشت در نشست خبرى گفت: در روزهاى آتى اطلاعيه جذب 2 هزار هيئت علمى براى رشته هاى پزشكى به دانشگاه هاى كشور ابلاغ می‌شود.

لاريجانى با بیان اینکه حدود 2 هزار دانشجوى خارجى در دانشگاه هاى كشور مشغول تحصيل هستند، ادامه داد: حدود 2 هزار و 500 نفر از دانشجويان ايرانى نيز در كشورهاى ديگر مشغول تحصيل هستند.

وی با اشاره به اینکه مسير اعتباربخشى انجمن هاى علمى را نيز دنبال مى كنيم، اضافه کرد: حدود 70 درصد برنامه هاى آموزشى تاكنون بازبينى شده و انتظار داريم تا پايان اين دوره همه برنامه ها مورد بازبينى قرار گيرد.

معاون آموزشى وزارت بهداشت در ادامه سخنانش گفت: دانشجويانى كه در آمريكا حضور دارند، دچار چالش هايى شدند و اميدواريم اين مشكلات به واسطه تحولات رخ داده اخير در آمريكا حل شود.

وی افزود: حدود 250 هزار دانشجوى پزشكى و 20 هزار استاد داريم كه 50 درصد در بالينى هستند. همچنین حدود 72 رشته فلوشيپ و 24 رشته فوق تخصصى و ٢٧ رشته تخصصى در کشور داريم و در برخى از شاخص ها داراى رتبه جهانى بالايى هستيم.

لاریجانی با بیان اینکه در سال 25 آزمون برگزار مى كنيم، اظهار داشت: در مسير سنجش امسال تثبيت ظرفيت ها را در كليه رده هاى پزشكى دنبال مى كنيم و در سال آتى ظرفيت دانشگاه ها در كليه رشته هاى پزشكى را حفظ خواهيم كرد.

به گفته معاون آموزشى وزارت بهداشت، حدود 200 رشته از جمله پزشكى عمومى و داروسازى بازنگرى شده و احتمالا دوره پزشكى ما 6.5 سال خواهد شد.

وی یادآور شد: در سال جارى، براى اولين بار تمام دانشگاه ها مورد اعتباربخشى قرار گرفتند و نيمه اسفند ماه، كميسيون ملى اعتباربخشى را مورد بررسى قرار خواهد داد.

وی افزود: بررسی وضعیت رشته روانشناسی بالینی انجام شد و اینکه این رشته در زیرمجموعه وزارت بهداشت یا علوم قرار گیرد، در شورایی به بحث و بررسی گذاشته شد. اختلاف‌نظر در مورد آن وجود دارد، برخی اعتقاد دارند این رشته باید زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد، چون مشکلات روحی در جامعه جدی است و باید بتوانیم در شبکه بهداشت به مردم ارائه خدمت کنیم، اما گروهی دیگر موافق این نیستند.

راه‌اندازی آموزش الکترونیک برای پزشکان خانواده
لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در اسفند ماه آموزش الکترونیک برای تمام کسانی که در زمینه پزشک خانواده فعالیت می‌کنند راه‌اندازی خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال 93 چندین هزار نفر آموزش کوتاه مدت ببینند.

وی عنوان کرد: اکنون آزمون عملی صلاحیت بالینی در 35 دانشگاه در حال انجام است و مراکز امتحانات الکترونیک در 25 دانشگاه به صورت جامع برگزار می‌شود.

وی درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی گفت: تاکنون 700 عضو هیات علمی در این آموزش‌ها شرکت کرده‌اند و 17 آزمون بین‌المللی در دانشگاه مجازی برگزار شده است. همچنین 17 هزار دانشجو با این دانشگاه ارتباط مستقیم دارند و بستر ارتباط 11 هزار دانشجو برای تبادل اطلاعات فراهم شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر 18 دانشگاه با دانشگاه مجازی ارتباط مستقیم دارند که در آینده تعداد آنها به 22 خواهد رسید. در سال جاری حدود هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها جذب شده و در روزهای آتی برای جذب 2 هزار نفر دیگر اطلاعیه صادر خواهد  شد.

وی ابراز داشت: در مدت این چند سال 25 دوره فوق تخصصی، 74 دوره تخصصی و 101 دوره PHD جدید راه‌اندازی شده که به نوبه خود حرکت وسیعی است. همچنین 70 درصد برنامه‌های آموزشی بازبینی شده‌اند که تا پایان این دوره بقیه موارد مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

کمبود 100 هزار پرستار در سطح کشور
وی در ادامه گفت: در حال حاضر با کمبود صد هزار نفری پرستاران در حوزه سلامت مواجه هستیم که برای جبران این کمبود افزایش آموزش‌ها در عرصه پرستاری در دستور کار قرار دارد و همچنین نیاز است همکاران هیات علمی در عرصه بالینی پرستاری حضور داشته باشند و امیدواریم با کمک آنها در این راستا قدم‌های محکمی برداشته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.