رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که مسائل سیاسی در حوزه سلامت کمرنگ است، گفت: یکی از مزیت های هر کشور در توسعه روابط فراملی توریسم سلامت است که فرصت استثنایی را در عرصه دیپلماسی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری دومین کنگره بین المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران کریدور خوبی برای جذب گردشگر سلامت است، گفت: در روابط بین کشورها حوزه سلامت کمترین تاثیر پذیری را از مسائل سیاسی دارد و با توجه به این که ایران در اوج خوداتکایی ملی در حوزه پزشکی قرار دارد می تواند جایگاه ممتازی را در جذب گردشگر سلامت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ارائه هیچ خدمتی در عرصه سلامت وابستگی نداریم، اظهار داشت: پزشکان ایرانی از استقلال کافی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران برخوردارند و حرفهای جدی درعرصه سلامت برای گفتن دارند.  

رییس سازمان نظام پزشکی به ابعاد دانشی، مولفه های مهارتی و نیروی انسانی حوزه سلامت در کشور اشاره کرد و افزود: برای توسعه خدمات سلامت و ارائه آن به گردشگران نیازمند زیرساختهای مناسب و پرهیز از نگاه انتزاعی هستیم و یک همگرای سازمانی لازم است تا جایگاه مطلوب را برای جذب گردشگر سلامت در منطقه داشته باشیم.

وی با اشاره به همگرایی و اشتراک سلایق و علایق کشورهای اسلامی برای دریافت خدمات سلامت گفت: رعایت مسائل شرعی و بحث محارم یکی از نقاط استراتژیک مهم و از اشتراکات فرهنگی و دینی در بین کشورهای اسلامی محسوب می شود که رعایت آن در نظام سلامت ایران جلوه بارزی دارد.

زالی تصریح کرد: از نظر پروفایل مسائل سلامت با کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس تفاوت چشم گیری نداریم و باید شرایط و زیرساختهای لازم را برای شرایط بحرانی و مواجهه با بیماری های نوپدید و بازپدید در منطقه نیز آماده کنیم.

وی اظهار داشت: وجه اقتصادی جذب گردشگر سلامت بسیار مهم بوده و ارزش افزوده منطقی برای کشورهای میزبان دارد که بازدهی آن تضمین شده است به طوری که ارزش افزوده یک گردشگر سلامت سه برابر یک گردشگر عادی است و ایجاد شرکت های بیمه ای گردشگر اسلامی و صندوق های حمایتی نیز می تواند به ابعاد اقتصادی این مساله  کمک کند.

ارائه سالانه 100 هزار خدمت بستری توریسم درمانی در کشور 
در ادامه محمدمهدی قیامت عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در این نشست با اشاره به اینکه 950 بیمارستان در کشور داریم که تعداد محدودی از آنها خدمات گردشگری سلامت را ارائه می دهند، گفت: بیشترین بار مراجعه گردشگران سلامت از کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، عمان، ترکمنستان، کویت و بحرین و تعدادی هم از ترکیه و روسیه است.

وی با اعلام اینکه 120 هزار پزشک در سطح کشور داریم که به ارائه خدمات درمانی به بیماران می پردازند، افزود: از این تعداد بالغ بر 30 هزار نفر متخصص، 5 هزار فلوشیپ و فوق تخصص و 80 هزار نفر هم پزشک عمومی هستند که نزدیک به 850 میلیون خدمت درمانی بستری و سرپایی را در سال انجام می دهند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران ادامه داد: از هشت میلیون بیمار بستری در بیمارستان ها، پنج میلیون نفر تحت عمل جراحی قرار می گیرند و 10 میلیون عمل جراحی سرپایی نیز سالانه در مراکز درمانی انجام می شود که از این تعداد یک و نیم میلیون عمل جراحی چشم با موفقیت بالای 95 درصد انجام می شود.

وی با اشاره به توانمندی های پزشکان ایرانی در عرصه های مختلف سلامت تصریح کرد: سالانه 100 بیمار خارجی از کشورهای همجوار برای دریافت خدمات دندانپزشکی و کاشت مو به کشور ما مراجعه می کنند.

قیامت افزود: مهاجران نیز برای دریافت این قبیل خدمات به ایران می آیند زیرا علاوه بر تبحر پزشکان ایرانی هزینه های درمانی این خدمات نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است.

مراجعه گسترده بیماران خارجی به سازمان هلال احمر
در ادامه حمید چوبینه مدیر عامل مجتمع دارویی هلال احمر بیان کرد: سابقه درمان بیماران خارجی در داخل کشور به حدود 10 ها سال قبل برمی گردد.

وی اظهار داشت: هلال احمر در این 10 سال اخیر بیش از 3 هزار بیمار را درمان کرده است و ماهانه بیش از 100 بیمار خارجی به صورت گروهی یا انفرادی وارد هلال احمر می شوند.

مدیر عامل مجتمع دارویی هلال احمر افزود: ایجاد ارتباط خوب و سازنده با برخی کشورهای اسلامی از نتایج برجسته کنگره سال گذشته محسوب می شود.

چوبینه یادآور شد: ارزان بودن تعرفه خدمات درمانی، کیفیت بالای خدمات درمانی، گردشگری سلامت و زمان انتظار کمتر بیماران در مقایسه با کشورهای اروپایی برای ورود به فرآیند درمان را از ویژگی های ممتاز و شاخص حوزه سلامت در ایران به شمار می آیند، همچنین باید بخش های خصوصی نیز بیشتر درگیر توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی شوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار