اسفندیاری توسعه فرودگاه مهرآباد را به دلیل محاصره آن از سوی شهر، سخت و بحرانی خواند و گفت: با صرف اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی درصدد خارج سازی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از بن بست هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسین اسفندیاری، قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توسعه فرودگاه مهرآباد را به دلیل محاصره آن از سوی شهر، سخت و بحرانی خواند و گفت: همین مشکل را در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد داریم که با صرف اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی درصدد خارج سازی این فرودگاه از بن‌بست هستیم.

وی با اشاره به بازدید شرکت وینسی فرانسه از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و هم چنین شهید هاشمی‌نژاد مشهد از ادامه مذاکرات با این شرکت برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در دو فرودگاه بین‌المللی کشور خبرداد و گفت: شرکت وینسی فرانسه از بزرگترین شرکت‌های هلدینگی زیرساختی در دنیاست که با  ۲۰۰ هزارنفر نیروی خاص تاکنون درساخت پروژه‌های فرودگاهی‌ ۳۴ کشور جهان مشارکت داشته است.

وی با بیان اینکه دو امکان را برای همکاری با این شرکت در نظرگرفته ایم، گفت: نخست فرودگاه مشهد است که مذاکرات ما برای ساخت ترمینال در این فرودگاه با شتاب ادامه دارد و دومین فرودگاه نیز فرودگاه اصفهان بوده است که در حال پیگیری آن هستیم. در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا نخست پروژه مشهد به نتیجه برسد و در مرحله بعدی سراغ فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان نیز خواهیم رفت.

وی ادامه داد: براساس این پروژه ۴۳ هزارمترمربع ترمینال خارجی و ۲۵ هزارمترمربع ترمینال داخلی به فضای فرودگاه مشهد اضافه می‌شود که با استانداردهای روز بین‌المللی احداث خواهد شد.

به گفته‌ اسفندیاری این شرکت فرانسوی مقید است تا از معماری داخلی ایران و المان‌های فرهنگی داخلی در طراحی اولیه ترمینال‌های هر دو شهر مشهد و اصفهان استفاده کند.

اسفندیاری با بیان اینکه هم‌زمان با توسعه فضای ترمینالی به همان نسبت نیز باید اپرون فرودگاه توسعه یابد، گفت: مدل سرمایه‌گذاری نیز به صورت BOT‌(ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) است و در هنگام ساخت تا مرحله بهره‌برداری نیز نیروهای ایرانی در کنار نیروهای شرکت فرانسوی برای آموزش خواهند بود.

قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم چنین از برنامه‌های بلندمدت برای گسترش و رفع مشکلات فرودگاه مشهدخبر داد و گفت: ما برای اینکه فرودگاه مشهد را از حالت بن‌بست خارج کنیم در حدود ۱۸۰ میلیاردتومان بودجه تعریف کرده‌ایم که در هیچ یک از فرودگاه‌های کشور چنین بودجه‌ای لحاظ نشده است.

وی با بیان اینکه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال  ۲۰۱۷ همه را بسیج کرد تا این مشکل را حل کنند، گفت: به دلیل توسعه نامتوازن شهرها با مشکل بزرگی به اسم بن‌بست فرودگاهی مواجه هستیم. سال‌هاست فرودگاه مشهد به سمت بن‌بست شدن می‌رود. یعنی شهر توسعه پیدا کرده،  فرودگاه محصور شده و راه دسترسی به آن کم است. همین مشکل را در فرودگاه مهرآباد نیز داریم.

وی با توضیح اینکه درسالهای گذشته فرودگاه مهرآباد خارج از شهر بود و توسعه نامتوازن شهری موجب حصر این فرودگاه شده است، گفت: محاصره فرودگاه از سوی شهرها امکان توسعه را از ما گرفته است. بن بست فرودگاه مشهد از دو ضلع سبب کاهش ایمنی و نشست و برخاست‌ها شده است و محاصره فرودگاه‌ها از سوی شهرها ظرفیت فرودگاه ها را به بن‌بست رسانده است.

اسفندیاری با بیان اینکه سیاست ساخت فرودگاه‌های جدید در این شرایط از سوی وزارت راه از همان ابتدا پایه‌گذاری شد، گفت:با این حال ساخت فرودگاه جدید همیشه موضوعی سخت و پیچیده بوده است.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به طرح‌های توسعه‌ای در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: مشکل ما در فرودگاه مهرآباد آن است که آنقدر فضا تنگ و بسته است که برای پیاده سازی هر طرح توسعه‌ای با شرایط بحرانی مواجهیم و در بخش‌هایی نیز توسط دستگاه‌های نظامی محاصره شده‌ایم.

قائم مقام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تنها ۱۱ درصد زمین فرودگاه مهرآباد در اختیار شرکت فرودگاه ها است و ۸۹ درصد آن در اختیار  دیگر دستگاه‌هاست، گفت: برای این فرودگاه نیز با میلانی ها در حال رایزنی هستیم.

بهمن سال ۹۴ در سفر رئیس جمهور روحانی به فرانسه ۲۰ سند همکاری بین تهران و پاریس امضا شد که بخشی از این اسناد مربوط به حوزه حمل‌ونقل هوانوردی بود.

براین اساس تفاهمنامه‌ای بین شرکت وینسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به صورت BOT به امضای مدیرعامل شرکت وینسی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار