مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته گذشته را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته گذشته را در این بسته بخوانید:

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت
 
بيمارستان‌هاى پلاسكويى علوم پزشكى تهران/ ضريب اشغال ٢٠٠ درصدى تخت‌هاى اورژانس در ٤ بيمارستان مهم پايتخت
علی جعفریان رييس دانشگاه علوم پزشكى تهران گفت: توسط عمر بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از 50 سال بيشتر است و عمدتا فرسوده هستند، از اين گذشته زيرساخت‌های فیزیکی بیمارستان‌ها عمر بيشترى دارند.  
 
جعفریان ادامه داد: برخى استانداردهای فنی در ساختمان‌هاى بيمارستان‌ها در نظر گرفته شده  و چون عمدتا زير بار سنگين مراجعات بيماران قرار دارند نمى‌توان آن‌ها را تعطيل و فضا را براى ساخت آزاد كرد.  
 
ريیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مقاوم سازى این بيمارستان‌ها عملياتى نيست زيرا بسيار هزينه‌بردار است و بازسازى آن به اندازه نوسازى يا حتى بيش از آن هزينه نياز دارد.  
 
وی با بيان اينكه در حال حاضر برای آماده سازى جهت شرايط بحرانى و ارائه خدمات بهتر به مردم شش بيمارستان در حال ساخت داريم، افزود: ساخت اين بيمارستان‌ها همه‌ مشكلات را حل نمى‌كند و ساختمان‌هاى جديد بيمارستان سينا و امير اعلم ساخته و به بيمارستان ملحق شده‌اند
 
در کنترل بیماری‌های واگیر موفق عمل کردیم
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در خصوص بیماری‌های واگیر قابل پیشگیری با واکسن، در کشور موفقیت‌های بزرگی داشتیم.  
   
وی افزود: در دنیا حدود ۱۲۰ هزار کودک زیر ۵ سال به علت سرخک در دنیا فوت می‌کنند، اما در کشور ما سال‌هاست که هیچ موردی از مرگ ناشی از سرخک گزارش نداشته‌ایم.  
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: حدود ۳۰ هزار نوزاد به علت کزاز نوزادی و ۱۹۸ هزار کودک مبتلا به سیاه سرفه در دنیا فوت می‌کنند، اما خوشبختانه در حال حاضر در این خصوص گزارشی در کشور نبوده و این در حالیست که در سال ۶۰ ، ده هزار نوزاد به علت کزاز نوزادی در کشور فوت می‌کردند.  
 
سیاری تصریح کرد: ما در کنترل بیماری‌های واگیر و نظام مراقبت واکسیناسیون در کشور یکی از نمونه‌های موفق هستیم و در کشور ۹۸ درصد پوشش واکسن داریم و ۱۰ نوع واکسن را تلقیح می‌کنیم‌.  
 
وی تاکید کرد: در ایران بیش از ۴۰ سال، شاهد بیماری وبا بودیم، در سال ۹۳ هیچ موردی از وبا در کشور گزارش نداشتیم، در سال ۹۴ فقط یک اپیدمی مشاهده و در شهر اهواز کنترل شد‌ و امسال نیز هیچ موردی از وبا تاکنون مشاهده نشده و این دستاورد بسیار بزرگی است.   
درخواست وزیر‌بهداشت از جهانگیری برای رفع مشکلات پرستاران/قانون‌گذاران هنگام وضع قانون منابع مالی را پیش‌بینی کنند
 
درخواست وزیر‌بهداشت از جهانگیری برای رفع مشکلات پرستاران
حسن هاشمی وزیر بهداشت گفت: امروز به خاطر تجلیل از پرستاران در طول یک سال گذشته به دور هم آمدیم تا ادای احترام به پرستاران انقلاب و جنگ تحمیلی داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: پرستاران در پیشرفت کشور و ارتقای سلامت مردم و همچنین در امر پیشگیری درمان  و توانبخشی زحمات زیادی می‌کشند و در مقاطع مخالف و حساس کشور مانند دوران قبل از انقلاب،‌ پیروزی انقلاب اسلامی، ‌دوران دفاع مقدس و امروز کارهای شایسته و جاودانی انجام داده‌اند.
 
هاشمی اضافه کرد: پرستاران در دل مردم جای دارند و جزئی از خانواده پزشکی محسوب می‌شوند و در همه دوره ها به خصوص در زمان جنگ همواره در کنار مردم بوده و به نظر من شغل شریف پرستاری را با مادیات نمی‌توان جبران کرد.
 
وی بیان کرد: در طول عمر دولت یازدهم و در جریان طرح تحول نظام سلامت، پرستاران همیشه در کنار مردم بودند و همیشه خدمات ارزشمندی انجام دادند که حاصل آن رضایتمندی مردم شریفمان بود.
 
وزیر بهداشت افزود: پرستاران با صبوری خود دولت را کمک کردند تا یکی از بهترین طرحهای حوزه سلامت به ثمر بنشیند و باز هم می‌گویم که پرستاران و پزشکان همگی جز یک تیم به شمار می‌روند.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه اساس کار ما واسطه گری است و این یک کار ارزشمند محسوب می‌شود، گفت: پرستاری به عنوان یک شغل شریف واسطه خدا و مردم است و جامعه پرستاری این کار را به خوبی انجام می‌دهند اما با تمامی این حرفا انتظاراتی دارند که فراهم کردن رضایت نسبی آنها هنوز متاسفانه محقق نشده است.

واگذاری تولیت سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت تصویب شد
علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شواری اسلامی گفت: چنین چیزی در شان مردم، مجلس و دولت کشورمان نیست و متاسفیم که چنین چیزی به اذهان عمومی نیز منتقل شود و ما این وضعیت را قبول نمیکنیم.  
 
وی افزود: مشکلی که به گفته  وزارت بهداشت ایجاد شده نبود اختیارات نظارتی کافی نسبت به منابع حوزه سلامت بویژه در زمینه بیمه سلامت و تامین اجتماعی بوده است.   
 
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این‌منابع در حوزه بیمه سلامت و 9 بیست و هفتم آن نیز در اختیار بیمه تامین اجتماعی است، تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی باید در اسرع وقت  آن حق بیمه 9 بیست و هفتم را کامل بپردازد .  
 
وی همچنین ادامه داد: برای روشن شدن این ماجرا و حل مشکلات بین بیمه‌ها وزارت بهداشت، واگذاری تولیت بیمه سلامت به این وزارتخانه را در قانون برنامه ششم توسعه تصویب کرد.
 
امید به زندگی در بین ایرانی ها به 74 سال رسید/ بر اثر آلودگی هوا هر 2 ساعت یک نفر می میرد

حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: آلودگی هوا و سلامتی انسان‌ها به هم پیوسته بوده و این در حالیست که تمام حوادث جوی مانند طوفان ، زلزله و سیل در ایران وجود دارد و به تازگی نیز، آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا، به آنها اضافه شده است.  
 
وی اظهارداشت: هرچند که آمارهای حوادث طی سال‌های اخیر افزایش یافته، اما تعداد کشته‌ها در این بخش کاهش یافته، ضمن آنکه بیشتر حوادث قادر هستند که مردم را متاثر کنند، حوادث طبیعی بیشترین تاثیر را روی مردم می‌گذارد و زلزله، بیشترین آمار و تاثیرگذاری را داشته است.  
 
خانکه گفت: طی 50 سال گذشته، حوادث مربوط به تغییرات جوی، بیشتر شده و انسان‌ها در  حوادث مربوط به تصادفات و حوادث صنعتی نقش بسزایی داشته‌اند.
 
وی افزود: ریسک حوادث، در مورد آلودگی هوا نیز به دلیل تاثیر آن بر سلامتی انسان‌ها، بالاست و در واقع تاثیر آن بر سلامتی انسان، سبب می‌شود که موضوع آلودگی هوا را در گروه حوادث بد و فجایع (Disaster) قرار دهیم همچنین بر اثر آلودگی هوا هر 2 ساعت یک نفر می میرد که این مهم باید مورد توجه متولیان سلامت قرار گیرد.

بیماری‌های قلبی هر سال ۱۰۰ هزار قربانی می گیرد/ زمان طلایی مداوای سکته‌ مغزی
مسعود اسلامی دبیر علمی  فناوری قلب نوین گفت: هدف اصلی این کنگره مطرح کردن بیماری‌های مشترک قلب و عروق، مغز و اعصاب و غدد است.
 
وی افزود: بیماری دیابت یکی از مهم‌ترین علل افزایش اختلالات قلبی و عروقی در کشور ما محسوب می‌شود همچنین فشار خون بالا، کم‌تحرکی و مصرف غذاهای بسیار چرب که حاوی مقادیر بالای کلسترول هستند نیز در بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی دخالت دارند.
 
دبیر علمی این همایش عنوان کرد:‌ سالانه حدود 100 هزار نفر در اثر بیماریهای قلبی در کشور جان خود را از دست می‌دهند که اگر پیشگیری و تغییر سبک زندگی مردن به صورت جدی انجام نشود در سال‌های آینده این رقم افزایش پیدا می‌کند.
 
اسلامی یادآور شد: خوشبختانه ایران در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است بنابراین ما از نظر نیروی علمی با کشورهای پیشرفته دنیا برابری می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.