مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از شناسای 6 کانون ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان اصفهان خبرداد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر شهرام موحدی کانون های شناسایی شده این بیماری ویروسی را در شهر های اصفهان، نجف‌آباد، خمینی شهر، فلاورجان، لنجان و بوئین و میاندشت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه دامپزشکی استان اصفهان با دقت و وسواس خاصی این بیماری را کنترل و با آن مقابله می کند، افزود: مراحل پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز و کانون ها با جدیت انجام شده است.
موحدی افزود: درحال حاضر میزان دقیق خسارات و تلفات وارده ناشی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان برآورد نشده است و در حال دریافت آخرین آمار از شهرستانها و جمع بندی تعداد تلفات و خسارات این ویروس هستیم.
موحدی با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای انسان به ویروس مذکور در هیچ جای دنیا گزارش نشده است،تاکید کرد: ویروس‌های آنفلوآنزا مختلف است و در این زمینه مراقبت‌ها باید بدقت انجام شود.
وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است، افزود: برخی از ویروس‌ها مختص انسان، برخی در حیوانات و تعدادی هم مشترک بین انسان و حیوان هستند.
موحدی با بیان اینکه مبارزه با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان همانند یک جنگ است و همه باید برای مقابله با این ویروس دست به دست هم دهند، افزود: اکثر واحدهای مرغداری صنعتی بیمه است و مشکلی در زمینه پرداخت خسارت به آنها وجود ندارد.
وی افزود: ویروس فوق حاد پرندگان به نام H5N1 به عنوان معضل جهانی مطرح شده و 55 کشور دنیا از جمله کشورهای آلمان، فرانسه و هلند، کره جنوبی و ژاپن درگیر این بیماری هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان اصفهان احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید همکاری لازم را با بازرسان را دستور کار قرار دهند و از هرگونه جابه جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزاد پرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری در سطح استان و کشور هستند، نیاز است برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات غیر طبیعی در طیور خانگی این تلفات را به این اداره کل گزارش کنند و یا تلفات را به صورت بهداشتی دفن کنند.
وی خاطر نشان کرد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان مصرف کنند.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.