با وجود کاهش تولید ناخالصی‌های ملی در کشورهای صنعتی لیزر و فوتونیک پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ و در سال 2011 میلادی حدود 315 میلیارد یورو به این امر اختصاص داده شده است.


افزایش چشمگیر بودجه اختصاص یافته به حوزه لیزر و فوتونیک/ روند کاهش تولید ناخالص ملی در مقابل افزایش رشد لیزر و فوتونیکخبرنگار 
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقا بلوریزاده دبیر علمی بیست و سومین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و نهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌ جاری 349 مقاله در زمینه اپتیک و فوتونیک به انجمن ارائه شد که از این تعداد 272 مورد پذیرش و 71 مورد قبول نشد، همچنین امسال 200 پوستر و 78 مقاله به صورت شفاهی ارائه شدند در سال گذشته تعداد مقالات در زمینه اپتیک و فوتونیک 400 مقاله که از این میان 295 مقاله پذیرش و105 مقاله رد صلاحیت شدند همچنین 217 پوستر و 72 مقاله به صورت شفاهی ارائه شدند.

وی اظهار داشت: حدود 196 نفر کار داوری و نظارت را بر روی مقالات انجام می‌دهند و هر داور به طور متوسط 3.7 مقاله را داوری می‌کند.

دبیر علمی کنفرانس افزود: احترام به داوری داوران، توجه به اشتباهات سهوی و احترام به نظر اعضای هیأت علمی از معیارهای اصلی داوری محسوب می‌شوند. باید ابتدا خود استاد کار داوری را انجام بدهد سپس همه مقالات پذیرفته شده به صورت پوستر در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری برای سخنرانی انتخاب می‌شوند و امید است که اعضای هیأت علمی خودشان بتوانند قبل از ارسال مقاله کار داوری را انجام بدهند.

در ادامه این مراسم محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد فناوری‌های لیزر، فوتونیک و میکروساختار در خصوص اهمیت لیزر و فوتونیک بیان کرد: اهمیت این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست در سه الی چهار سال گذشته علی رغم اینکه تولید ناخالص ملی در سطح کشورهای صنعتی و به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکا کاهش یافته ولی لیزر و فوتونیک رشد چشمگیری داشته است.

وی اظهار داشت: در سال 2011 میلادی حدود 350 میلیارد یورو به امر لیزر و فوتونیک اختصاص داده شد که در سال 2020 این رقم حدود 615 میلیارد یورو برآورد می‌شود.

دبیر ستاد فناوری‌های لیزر، فوتونیک و میکروساختار با بیان اینکه در سال 2017 میلادی نیز این روند کاهش تولید ناخالص ملی در کشورهای صنعتی ادامه پیدا می‌کند، افزود: ما باید همگام با سراسر دنیا در جهت رفع نیازهای جامعه علمی کشور قدم برداریم همچنین ایده‌پردازی را تقویت کنیم و بیشتر به احتیاجات فعلی و آینده و جامعه بپردازیم که این امر نیازمند هم جوشی بیشتر میان صنعت و دانشگاه است.

ذبیحی یادآور شد: در حوزه‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای، کاردانی و مهندسی نیاز به یک سری آزمایش‌های تکمیلی وجود دارد معاونت علمی و فناوری حدود سال‌های 85 و 86 به وجود آ‌مده‌اند و هدف از تشکیل این موسسه این است که به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند.

وی تصریح کرد: ستاد اپتیک و فوتونیک پس از 14 ستاد پیشین به عنوان پانزدهمین ستاد تشکیل شد همچنین ما از پنج سازمان دعوت کردیم که در شورای عالی ستاد حضور داشته باشند. وزارت علوم، سازمان دفاع، سازمان انرژی اتمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت از جمله این سازمان‌ها محسوب می‌شوند.

دبیر ستاد فناوری‌های لیزر، فوتونیک و میکروساختار تأکید کرد: در کنار شورا کارگروه‌های مختلفی (در زمینه لیزر و فوتونیک) تشکیل شد که هدف از ایجاد این کارگروه‌ها بررسی نیازهای کلان به صورت طرح‌های کلان است. معاونت علمی و فناوری تأکید ویژه‌ای بر حمایت از طرح‌های دانش بنیان داشته است.

ذبیحی اظهار داشت: در مورد ترویج علم و فناوری به خصوص در زمینه لیزر و فوتونیک باید بتوانیم این علم و فناوری نوین را به جامعه بشناسانیم و ذهنیت‌های افراد را در مورد این رشته نوین تصحیح کنیم.

وی عنوان کرد: حدود 615 پژوهش سرا در سراسر کشور و آزمایشگاه‌هایی در حوزه لیزر وجود دارند و امید است که بتوانیم با همکاری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان این پژوهش‌سراها را در سراسر کشور توسعه بدهیم.

در ادامه این مراسم حبیب‌الله تجلی رئیس ستاد ملی سازمان جهان نور بیان کرد: انیشتین در سال 1917 میلادی در خصوص برهم کنش میان نور و مجموعه اتمی به گسیل خود به خودی اشاره کرده همچنین به بررسی گسیل تحریکی(القایی) پرداخت که بر اساس گسیل تحریکی لیزر ساخته شد.

وی اظهار داشت: اولین لیزری که به صورت پیوسته کار می‌کرد در آذر ماه 1960 میلادی(1339) توسط جوان و همکارانش ساخته شد و این محقق در سال 1916 میلادی به انستیتو ماساچوست پیوست.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار