به همت سازمان انرژی اتمی و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد، پروژه بررسی گاز رادون در منازل مسکونی مناطق تحت پوشش این دانشگاه آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه این پروژه در شهرهای گناباد، کاخک، بیدخت، بجستان و یونسی قابل اجراء است، گفت: گاز رادون یکی از عناصر شیمیایی است که در جدول تناوبی عناصر آن را با نمادRn و عدد اتمی۸۶ نمایش می‌دهند؛ رادون یکی از سنگین‌ترین گازهای موجود است که از تشعشعات مواد رادیو اکتیو بویژه اورانیم ساطع و در محیط منتشر می‌گردد.

دکتر علی عالمی با بیان اینکه گاز رادون در تمام نقاط، منازل، مدارس، مساجد و در طبیعت وجود دارد، افزود: آنچه حائز اهمیت است میزان این گاز می باشد که آیا از حد مجاز استاندارد بیشتر است یا خیر.

وی گفت: شهروندان محترم نباید نگران باشند، چراکه در صورت وجود گاز رادون بیش از حد مجاز استاندارد، می‌توان با راهکارهای بسیار ساده، خود را از خطرات آن حفظ کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد از اثرات سوء این گاز بر بدن را اثر بر روی ریه‌ها و در نهایت سرطان ریه عنوان و تصریح کرد: گاز رادون در افراد سیگاری بروز سرطان را تشدید می‌کند چراکه همپوشانی در افراد سیگاری ۱به ۳ و در افراد غیر سیگاری ۱ به ۲۰ است.

دکتر عالمی با بیان اینکه طرح سنجش گاز رادون به طور مشترک توسط سازمان انرژی اتمی و واحد بهداشت پرتوها معاونت بهداشت دانشگاه اجرا می‌شود، گفت: این طرح به صورت پایلوت در چند دانشگاه کشور اجرا می شود و سهمیه معاونت بهداشت ۱۹ مورد بررسی گاز رادون است که هزینه این پروژه توسط سازمان انرژی اتمی تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهندس مردانی مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای و کارشناس برنامه بهداشت پرتوهای دانشگاه، جهت پاسخگویی، راهنمایی و مشاوره در این خصوص، در خدمت شهروندان محترم به ویژه خانوارهایی که در طرح قرار گرفته‌اند، است.

یادآور می‌شود، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نتایج بدست آمده از این سنجش و تحقیق برای تهیه نقشه جامع پراکندگی گاز رادون در کشور استفاده می‌شود.

انتهای پیام//ح.ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.