به گزارش  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرصت ها و چالش های صنعت هوا فضا امشب11 بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و مباشری کارشناس هوا فضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون دستاوردهای صنعت هوا فضا گفت:  داشته های ناچیزی در این صنعت در دوران قبل از انقلاب داشتیم.

وی با اشاره به اینکه،بعد از جنگ تحمیلی به صورت وسیع بر روی پرتاب کننده ها کار کردیم افزود: بعد از جنگ تحمیلی به فکر افتادیم که از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی فضایی کشور با بیان اینکه، از سال 74 به صورت جدی به برنامه ریزی فضایی پرداختیم ادامه داد: در سال 85 اولین برنامه 10 ساله فضایی نوشته شد لذا توانستیم به دستاوردهای قابل توجهی برسیم.

منطقی با اشاره به اینکه، ماهواره امید در بهمن سال87 پرتاب شد اظهار داشت: حجم وسیعی از دانشگاه ها معلومات و دانش خود را در طراحی ماهواره به کار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه، 10 ماهواره ساخته شده‌است گفت: نیمی از آنها پرتاب شده و نیمی دیگر در انتظار پرتاب هستند.

در صنعت فضایی به رشد خوبی دست یافته ایم


رئیس مرکز ملی فضایی کشور با بیان اینکه، در سال 87 نهمین کشوری بودیم که توانستیم ماهواره و پرتاب کننده مستقل داشته باشیم بیان کرد: در صنعت فضایی به رشد خوبی دست یافته ایم .

از فناوری فضایی در بخش های  اقتصادی، امنیتی و رفاهی استفاده کرده ایم

وی با اشاره به اینکه، از ابتدای سال95 از فناوری فضایی در بخش های مختلف اقتصادی، امنیتی و رفاهی استفاده کرده ایم خاطرنشان کرد: ایستگاه هایی داریم که هم پرتاب انجام می دهد و هم اطلاعات ماهواره را دریافت می کند.

منطقی با اشاره به اینکه، در راستای سند توسعه فضایی کشور قطعا به اهداف مورد نظر مان خواهیم رسید گفت: از اواخر سال94 برنامه10 ساله دوم را تدوین شد لذا محور اساسی این برنامه کاربردی است.

رئیس مرکز ملی فضایی کشور تصریح کرد : بیش از28 دستگاه می توانند از حوزه سنجش از راه دور استفاده کنند لذا دستگاه های مربوطه را با این فناوری آشنا خواهیم کرد.

دانشگاه ها در فناوری ماهواره به بلوغ نسبی رسیدند

منطقی با اشاره به اینکه، دانشگاه ها در فناوری ماهواره به بلوغ نسبی رسیدند و اکنون به دنبال کاربری فناوری هستیم ادامه داد: ماهواره ها را به صورت تحقیقاتی می سازیم و ساخت پیچیده ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه، در بحث فضایی مرحله به مرحله کار سخت تر و دقیق تر می شود گفت: باید در مورد ماهواره سنجش از راه دور به دقت10 متر برسیم و الان به 10 متر  رسیدم و طبق سند توسعه فضایی به دقت زیر یک متر خواهیم رسید.

منطقی با اشاره به اینکه، حوزه هوا فضا به سه بخش مخابراتی، سنجش از راه دور و تعیین موقعیت تقسیم می شود اظهار داشت: در بخش کشاورزی با کمک فناوری سنجش از راه دور می توان به سطح زیر کشت دست یابیم.

رئیس مرکز ملی فضایی کشور با بیان اینکه، جي پی اس با دقت10 متر اطلاعات را ارائه می دهد افزود:  برای کنترل ترافیک از اطلاعات ناوبری استفاده می شود لذا در این راستا سه پروژه در نظر گرفته شده که یکی از آنها در بهمن ماه یا اسفند رونمایی می شود.

منطقی با اشاره به اینکه، باید به سمت کنترل ترافیک دقیق پیش برویم اظهار داشت: این امر مستلزم ایستگاه های زمینی و نرم افزار است و به صورت آزمایشی در اصفهان انجام شده است.

در ادامه این برنامه، محمد رضا مباشری استاد دانشگاه و کارشناس هوا فضا نیز در تشریح اینکه برنامه های فضایی کشور در چه سطحی پیش می رود نیز بیان داشت: در بخش سخت افزاری حوزه سنجش از راه دور پیشرفت های خوبی داشتیم ولی در بخش نرم افزار هنوز در ابتدای کار هستیم و نیاز داریم سنجنده های قوی تر و علم پیشرفته تری را به کار گیریم تا بتوانیم به زمانی برسیم که اطلاعات را از تصاویر ماهواره ای استخراج کنیم.

وی افزود: راه طولانی در پیش داریم؛ باید نیروی انسانی تربیت و تکنولوژی مان را تقویت کنیم و به باشگاه فضایی بپیوندیم تا یه جایگاه قوی تری برسیم.

این استاد دانشگاه یا بیان اینکه صد در صد به دستاوردهای مد نظر در این صنعت نرسیده ایم گفت: برنامه ای که نوشته شده افق را به سال ۱۴۰۴ منتهی کرده که امیدوارم در این مقطع به دستاوردهای واقعی مان برسیم.

مباشری تاکید کرد: سیر حرکت در این صنعت مثبت بوده و با توجه به مدیرانی که هم اکنون در راس کار هستند امیدواریم قدم های مفید دیگری در آینده برداریم.

منطقی رئیس مرکز ملی فضایی کشور نیز در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به اینکه به چه میزان، افق مدنظر در این صنعت محقق شده بیان داشت: در صنعت هوا فضا ۴ بخش مورد اشاره قرار گرفته است؛ یک بخش در مورد پرتاب کننده ها است که در افق ۱۴۰۴ به پرتاب کننده ای که در سند آمده دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: بخش دیگر بخش مربوط به ماهواره های سنجشی و مخابراتی است که در این بخش هم طبق برنامه یه این فناوری دست خواهیم یافت بخش دیگر ایستگاه های زمینی است که بتوانیم اطلاعات را دریافت و پذیرش کنیم که به این هدف هم خواهیم رسید، اما بخش دیگر بحث انسان و فضا است که با توجه به بودجه سنگین این بخش به سختی به این بحث خواهیم رسید.

به سختی به اهداف طراحی شده در بحث انسان به فضا دست خواهیم یافت


منطقی افزود: یا توجه به اینکه هم اکنون فضای بین المللی باز تر شدن و کشورهای مختلف یا همکاری یکدیگر کار مشترکی انجام می دهند در بخش انسان به فضا یه دنبال آن هستیم که از امکانات سایر کشورها استفاده و هزینه ها را در حد قابلیت های اقتصادی و مالی خود کاهش دهیم که اگر این بحث هم انجام شود یه اغلب اهدافی که در این صنعت به آن ها اشاره شده دسترسی پیدا خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی فضایی کشور در خصوص وحدت نظر در حوزه هوا فضا نیز عنوان کرد: کار مرکز ملی فضایی هماهنگی و ایجاد وحدت است و در یک سال گذشته کاری که انجام دادیم این است که یا توجه به اینکه نیاز بود یه سطح بالاتری از فناوری دست پیدا کنیم باید همکاری ها بیشتر می شد لذا سعی شده که در بخش های مختلف پروژه ها یه صورت مشترک انجام پذیرد.

به دنبال ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه سنجش از راه دور هستیم

وی با تاکید بر اینکه در حوزه هوا فضا از بخش خصوصی به صورت وسیع استفاده می کنیم گفت: حدود ۱۵۰ شرکت دانش بنیان داریم که در این جهت تلاش می کنند و برای بحث سنجش از راه دور نیز به دنبال ایجاد یک سری شرکت های دانش بنیان جدید هستیم.

منطقی افزود: علاوه بر اینکه سعی داریم یک هماهنگی را در داخل به وجود آوریم سعی کردیم که یک هماهنگی در سطح بین الملل را نیز شروع کنیم ضمن آن که باید یادآور شوم امسال نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد، هماهنگی های خوبی بین کسانی که در این مجموعه فعالیت می کنند برقرار است.

رئیس مرکز ملی فضایی کشور در خصوص چگونگی تشکیل جلسات شورای عالی فضایی نیز اظهار داشت: شورای عالی فضایی برنامه ۱۰ ساله ای را دوست کرده که اجرای بخشی از آن  باقی مانده بنابراین الان دستور کار وجود دارد و نیاز به تشکیل جلسات این شورا نیست.

وی ادامه داد: البته برنامه ده ساله دوم هم تدوین و به همه دستگاه ها ارائه شده که پس از اعلام نظر آن ها شورای عالی فضایی جلسات خود را به منظور نهایی کردن این سند برگزار خواهد کرد تا این برنامه نیز مصوب شود.

در حوزه پروژه های سنجش از راه دور برنامه مشخصی نداریم

در بخش دیگر گفتگوی ویژه خبری امشب ، مباشری کارشناس هوا فضا نیز در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با پروژه های سنجش از راه دور گفت: در رابطه با این پروژه ها که همان بخث اخذ اطلاعات از تصاویر ماهواره ای است، برنامه مشخصی نداریم و یه صورت جزیره ای کار می کنیم  لذا نیاز است یک برنامه دراز مدت را همزمان با گسترش تکنولوژی فضایی تدوین کنیم.

وی یادآور شد: هم اکنون تصاویر ماهواره ای زیادی توسط ماهواره های سایر کشور ها در آرشیو است که این تصاویر را از ۴۰ سال پیش در آرشیو داریم که پس از خطا گیری و تبدیل به اطلاعات می تواند اطلاعاتی از جمله اطلاعات محیطی در اختیار ما قرار دهد.

منطقی نیز در راستای اظهارات این استاد دانشگاه گفت: در حوزه سنجش از دور نیاز سنجی توسط سازمان فضایی انجام شده و این سند را از ابتدای سال ۹۴ اجرایی می  کنیم ، البته در اول راه هستیم اما در یک برنامه کوتاه مدت سه ساله، این بخش را در بخش های مختلف ایجاد و اغلب دستگاه ها را از این فناوری مطلع خواهیم کرد.

سازمان فضایی هم اکنون ۱۳ نقطه مداری را ثبت می کند

وی با اعلام اینکه سازمان قضایی هم اکنون ۱۳ نقطه مداری را ثبت می کند اعلام کرد: امسال یا سال آینده  نیز ، قرار داد ماهواره زمین آهنگ را یا همت وزارت ارتباطات منعقد خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی فضایی کشور در حوزه نیروی انسانی نیز بیان داشت: در بحث نیروی انسانی یکی از غنی ترین کشورها هستیم  اما نباید انتظار داشت این نیروی انسانی همه در دستگاه های دولتی مشغول کار شوند و همان طور که اشاره شد در حوزه هوا فضا ۱۵۰ شرکت دانش بنیان داریم که در آیندم نزدیک به ۲۵۰ شرکت خواهد رسید.

سه شرکت دانش بنیان در حوزه صادرات ماهواره فعالیت می کنند

وی یا اعلاتمه اینکه هم اکنون سه شرکت دانش بنیان ماذپر حوزه صادرات ماهواره فعالیت می کنند ادامه داد: در بخش سنجش از راه دور نیز نیاز جدید تعریف شده است ضمن آن که یکی از جاذبه های کشور در پروژه های بین المللی نیروی انسانی آگاه، با دانش بالا و هزینه پایین است‌.

انتهای پیام/

برچسب ها: منطقی ، هوا وفضا ، ماهواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار