شهر خوسف دارای بافت تاریخی با ارزش و زیبایی است که در جریان کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی مورد توجه اساتید و کارشناسان معماری و مرمت قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛در جریان کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خوسف،طوسی، سرپرست حوزه بافت های تاریخی کشور گفت: بافت تاریخی خوسف ارزش هایی ویژه دارد و باید تمامی نهادها در جهت حفظ و معرفی این بافت منحصر بفرد بکوشند.

شریعتی منش،معاون میراث فرهنگی،اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز افزود: بافت تاریخی شهرستان خوسف دارای عناصر معماری همچون مسجد جامع، آب انبار، خانه های تاریخی، حسینیه، مدارس علمیه است که اجزای یک بافت منسجم و همگون به شمار می روند.

وی گفت: 24 اثر تاریخی در این بافت در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 14 خانه، 4مسجد، 1قلعه ،1 مدرسه علمیه، 2 آب انبار، 2 آرامگاه هستند.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: در حاشیه این بافت زیبا آرامگاه ابن حسام خوسفی شاعر و مدیحه سرای قرن 8 هجری بر بالای صخره ای دیده می شود که خود از افتخارات فرهنگی خوسف است.

شریعتی منش گفت: خانه زادگاه دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت نیز در این بافت قرار دارد که توسط شهرداری خوسف مرمت و بازسازی شده است.

وی افزود : توسعه شهری خوشبختانه آسیب کمتری به این بافت وارد نموده و همچنان گذرهای بافت و آثار تاریخی زنده و پویا در آن وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی استان گفت: مساحت بافت تاریخی خوسف 20 هکتار است که مطالعات اولیه آن جهت تعیین و تصویب محدوده تاریخی آغاز شده است و امید می رود تا پایان سال جاری این اقدام مهم به انجام رسد.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.