عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت گاز و پتروشیمی گفت: دغدغه اصلی ما تامین مالی است که موجب تحمیل بار اصلی به شرکت ها شده و هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نشده است.

در حال تکمیل// فقدان تامین مالی دغدغه اصلی شرکت های نفتی استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،محمدرضا طیب زاده عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی امروز (دوشنبه) در کنفرانس نفت ایران 2017 اظهار داشت: رویکرد ما دستیابی به روشهای تامین مالی است که امروزه به یکی از دغدغه های اصلی ما مبدل شده است، طی مطالعه ای که داشتیم فقدان تامین مالی با توجه به وضعیت فعلی موجود باعث شده تا در واقع بار اصلی مالی بر دوش شرکت های ایرانی تحمیل شود و در نهایت هیچ ارزش افزوده ای را ایجاد نمی کند.

طیب زاده ادامه داد: 990 پروژه در کل ایران به ارزش 100 میلیون دلار اجرا شده، در حال حاضر 45 هزار متخصص تحت پوشش انجمن شرکت های مهندسی پیمانکاری، نفت و گاز و پتروشیمی هستند که می توانند پروژه های تا 25 میلیارد دلار در سال را اجرا کنند .

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی تاکید کرد: اصل 44 قانون اساسی که به تایید رهبری رسیده سکوی فعالیت بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر تعامل سازنده با جهان گفت: ایجاد ساز و کار انگیزشی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بخش خصوصی ضرورت دارد.

طیب زاده ادامه داد: تاسیس شرکت های دانش بنیان برای توسعه برداشت ذخایر چاه های نفت و گاز ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد اهمیت دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی بیان داشت: دولت مکلف شده تا برای اجرای پروژه های نفت و گاز پتروشیمی تا سقف 100 میلیون دلار حمایت کند. 

طیب زاده ضمن انتقاد از سیستم بانکداری کشور و محدودیت هایی که بانک ها به علت قوانین بالادستی در نقش پیمانکاری ایجاد کرده است افزود: پروژه قابل عرضه از بانک ها و حمایت عملیات بانک های داخلی ضرورت دارد، البته دولت هم باید در خصوص تامین مالی حمایتی پیوسته داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی بیان داشت: در حال حاضر پیمانکاران داخلی به علت قرارگیری سیستم های بانکی ایران در رتبه های پایین تر از استانداردهای بین المللی با مشکل مواجه هستند بنابراین ما دغدغه روش های مطمئن تامین مالی را داریم.

وی در تشبیه IPCگفت: فرم جدید قرارداد بالادستی است که توسط وزارت نفت طراحی شده، قرارداد جدید نفتی و اصلاح قرارداد بای بک موجود است تا شرایط مطمئنی را برای ورود سرمایه توسط IPCایجاد کنیم.

طیب زاده ادامه داد: با اجرای فرم جدید قرارداد بالادستی شرایط برد برد، پایدار و روابط قراردادی با انتقال تکنولوژی و اکتشافات بین المللی به بهبود و یکپارچه سازی خواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی پیمان‌کاری نفت، گاز و پتروشیمی گفت: توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه اکتشاف خصوصا در آب‌های عمیق، توسعه میادین جدید، بین‌المللی کردن صنعت نفت، شفافیت بیشتر در مسائل مالی پروژه دخالت کمتر کارفرما و مدیریت روز از اهم مواردی است که اجرای آنها برای اعضا انجمن شرکت‌های مهندسی پیمان‌کاری نفت، گاز و پتروشیمی اهمیت دارد.

طیب‌زاده تصریح کرد: بر اساس قانون بالادستی اصل 44قانون اساسی جایگاه بخش خصوص در قبال دولت و بخش عمومی تصویب شود، سیستم بانکی خصوصا در بخش خصوصی باید در فضای اقتصادی کشور در قالب فندیکای بین بانکی سیستم مالی و حمایت از صنعت و ساخت و ساز تجمیع شود، البته در حال حاضر کار آسانی نیست بنابراین با توجه به وضعیت ریسک بالای سیستم بانکی نیازمند تغییر این سیستم هستیم.

وی بیان داشت: صندوق مالی برای پشتیبانی از اعضای خود و تبادلات مالی خارج از کشور باید عملیاتی شود.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی پیمان‌کاری نفت، گاز و پتروشیمی افزود: با توجه به سرمایه پولی موجود در دوران پسابرجام دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند، نیازمند ساختاری برای تأمین منابع مالی برای پیمانکاران داخلی این حوزه هستیم.

طیب‌زاده تاکید کرد: راه شکوفایی فضای کسب‌وکار با توجه به سایر کشورها همچون هند، چین، مالزی و ترکیه نگاه به بخش خصوصی بوده و ما نباید تجربه شکست‌ خورده اقتصاد و دولتی بودن آن را از نوع تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه دولت باید سهم ما را بپذیرد افزود: پیمانکاران ایران در عسلویه و پارس جنوبی حضور دارند.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی پیمان‌کاری نفت، گاز و پتروشیمی در پایان تاکید کرد: باید بانک نفت را ایجاد کنیم و از شرکت‌های بین‌المللی بخواهیم که به ما اعتماد کرده و به کشور ما بیایند.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار