مشاور وزارت حمل ونقل آلمان گفت: خيابان ها جزئی از هويت يك شهر هستند كه به عنوان مثال اين مسأله را در اصفهان که خيابان های سرسبز و زيبا نسبت به تهران دارد مقايسه كرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فريدمن كونست  امروز با حضور در سلسله نشست هاي تخصصي حمل و نقل و ترافيك شهري با عنوان «ايستگاه ترافيك» اظهار كرد: در دنياي امروز، خودروهاي شخصي، زندگي انسان ها را غلبه كرده به نوعي كه روز به روز نيز اين روند با رشد بي رويه اي همراه شده است.
وي ادامه داد: با توجه به اين شرايط، ايجاد توازن بين روش هاي مختلف حمل و نقل شهري بيش از پيش احساس مي شود.
مشاور وزارت حمل و نقل آلمان با اشاره به اينكه مردم برلين علاقه زيادي به دوچرخه سواري دارند، گفت: سالانه تجمعي به همين مناسبت با حضور 250 هزار دوچرخه سوار در اين شهر برگزار مي شود كه جلوه خاصي به آن مي بخشد.
وي مصرف بي رويه منابع نفتي را از جمله چالش هاي بزرگ در سطح جهاني دانست و گفت: اين تغييرات علاوه بر اينكه باعث تغييرات گسترده آب و هوايي در سطح شهرها شده، مسئولان شهري را نيز بر آن داشت تا رويكردهاي استفاده از وسائل نقليه را تغيير دهند.
كونست از كاهش نرخ رشد جمعيت در شهرهاي صنعتي خبر داد و گفت: اين چالش نيز با توجه به هرم جمعيتي هر شهر متفاوت است به گونه اي كه هرچه نمودار جمعيتي به سمت كهن سالي بروند، نيازهاي شهروندان به شبكه هاي حمل و نقلي نيز بايد با آن منطبق شود.
به گفته وي خواسته هاي نامحدود و توانايي هاي محدود 2 عاملي است كه همه مسئولان شهري با آن درگير هستند اما بهترين راهكار براي برون رفت از اين معضل انتخاب موثرترين اقدامات با توجه به آن شرايط است.
مشاور وزارت حمل ونقل آلمان با تاكيد بر اينكه برلين يك شهر مهاجرپذير است، عنوان كرد: با توجه به نيازهاي گوناگون مهاجران در شهرها سعي شده اين افراد در گروه هاي بزرگ جمعيتي و در حاشيه شبكه هاي حمل و نقل همگاني سكونت پيدا كنند تا دسترسي آسان تري به بخش هاي مختلف شهر براي رفع نيازهاي خود با صرف كمترين هزينه داشته باشند.
وي معتقد است: در سال هاي گذشته بخش مركزي شهر برلين دچار ترافيك شديد و آلودگي هاي هوا و صوت فراواني شد به همين دليل با در نظر گرفتن محدوده سبز  و ایجاد شرايط ويژه ترافيكي از جمله اعمال جريمه هاي سنگين و طرح هاي ترافيكي متعدد، اين شرايط  بهبود يافته است.
كونست از تدوين چشم انداز برلين 2040 در حوزه حمل و نقل شهري خبرداد و گفت: اين چشم انداز در نگاه اول با اين ديد تدوين شده كه تا سال 2040 ديگر هيچ سوخت فسيلي براي مصرف وجود نخواهد داشت و بر همين اساس شاخصه هايي براي سنجش مرحله به مرحله آن مشخص شد.
وي در ادامه تاكيد كرد: عملكرد تلفيقي شهرسازان و مسئولان حمل و نقلي براي طراحي شهر، افزايش جذابيت حمل ونقل همگاني، پيش بيني خودروهاي 30 ساله آينده و تشويق عموم شهروندان به استفاده از وسائل حمل و نقل غيرموتوري، 4 حوزه اصلي چشم انداز برلين 2040 هستند.
مشاور وزارت حمل و نقل آلمان با بيان اينكه در قرن 19 ميلادي تنها وسيله حمل و نقل در برلين شبكه حمل و نقل ريلي بوده و بر همين اساس جمعيت آن نيز حول اين شبكه ها شكل گرفته، گفت: با توجه به اين شرايط مسئولان شهر تصميم گرفتند ضمن حفظ شرايط جمعيتي موجود، حمل و نقل همگاني را گسترش دهند.
وي يادآور شد: در حال حاضر دو ميليون و 482 خط اتوبوس و 1150 كليومتر خطوط مترو 374 خط تراموا در اين شهر وجود دارد كه با توجه به گستره خطوط اتوبوس، اين خطوط نقش اصلي پشتيباني از خطوط ريلي را انجام مي دهند.
كونست بر لزوم ايجاد ارتباط موثر بين خطوط مختلف حمل ونقل شهري تاکید کرد و گفت: يكپارچگي در سيستم حمل و نقل شهري با توجه به گستردگي وسايل نقليه امري انكار ناپذير است چرا كه هيچ يك از اين خطوط جايگزين ديگري نبوده بلكه مكمل هم هستند.
مشاور وزارت حمل و نقل آلمان در ادامه از اداره بخش هاي مختلف حمل ونقل شهري به وسيله بخش خصوصي در برلين خبرداد و تاكيد كرد: ميزان سرفاصله هاي رسيدن هر وسيله نقليه به ايستگاه در زمان اوج و غير اوج و تناسب فاصله ايستگاه ها با توجه به جمعيت هر منطقه از جمله استانداردهاي حداقلي حمل و نقل شهري است كه در صورت عدم رعايت آن توسط ناوگان بخش خصوصي، مديريت شهري هيچ دستمزدي به آنها پرداخت نمي كند.
وي با تاكيد بر اينكه در چشم انداز برلين 2040 شرايط سخت گيرانه اي براي خودروهاي شخصي درنظر گرفته شده است، عنوان كرد: بر همين اساس كارخانه هاي توليدكننده خودرو ها در تلاش هستند تا با توليد خودروهاي برقي از مشكلات آلودگي صوتي و هوا در شهرها بكاهند اما معضل بزرگ تر فضاي زيادي است كه اين وسائل نقليه در شهرها اشغال مي كند كه همچنان نيز لاينحل باقي مانده است.
كونست تغيير رفتار شهروندان را نيز از عامل مهم رسيدن به ايده هاي ترافيكي در شهرها دانست و اذعان كرد: با توجه به اينكه خريد خودرو در برلين بسيار گران تمام مي شود، شهروندان به سمت استفاده اشتراكي از آن روي آورده اند برهمين اساس مسئولان شهري نيز در تلاش هستند شبكه هاي ايمن براي حمل و نقل پاك گسترده تر شود.
وي ادامه داد: هزار كيلومتر مسير ويژه دوچرخه سواري در آلمان وجود دارد كه از اين ميزان، 12 مسير به صورت شعاعي، 8 مسير به صورت قوسي و 4 مسير طولاني تر با توجه به نياز جمعيتي ايجاد شده است.
مشاور وزارت حمل ونقل آلمان با اشاره به اينكه مسيرهاي ويژه دوچرخه در آلمان به وسيله خط كشي مشخص شده اند، عنوان كرد: با توجه به هزينه بر بودن جداسازي فيزيكي، مسئولان شهري ايجاد خط كشي ويژه دوچرخه را به بهترين روش انتخاب كرده اند كه تنها مشكل آن، پارك كردن برخي از رانندگان بر روي اين خطوط بوده است.
وي يادآور شد: براساس برآوردها قرار بر اين بود تا 18 ميليون يورو براي هزينه هاي طراحي و نگه داري هاي مسير دوچرخه در آلمان هزينه شود كه با مقاومت مسئولان روبرو شد و پس از آن با توجه به تجمعات مردمي و همه پرسي عمومي، علاوه بر كسب موافقت مسئولان اين بودجه به حدود 3 برابر يعني 50 ميليون افزايش يافت.
كونست با اشاره به اينكه وقتي صحبت از برنامه ريزي براي عابران پياده مي شود بايد همه شهروندان را در نظر گرفت، گفت: مسأله اصلي رفع نياز شهروندان در بخش هاي مختلف خيابان هاست كه بر اين اساس بايد الگوي طراحي آن ها مشخص شود.
وي يادآور شد: خيابان ها جزئي از هويت يك شهر هستند كه به عنوان مثال اين مسأله را در اصفهان که خيابان هاي سرسبز و زيبا نسبت به تهران دارد مقايسه كرد.
مشاور وزارت حمل و نقل آلمان خاطرنشان كرد: در رويكرد سنتي مديريت شهري، اولويت اول خودرو هاي شخصي بود و پس از آن ديگر بخش هاي حمل و نقلي مورد توجه قرار مي گرفت اما در رويكرد جديد طراحي شهري كاركردهاي يك خيابان در جايگاه اول قرار مي گيرد و پس از آن خطوط عابرپياده، دوچرخه، حمل ونقل عمومي و در آخر مسيرهايي براي خودروهاي شخصي در نظر گرفته مي شود.






انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.