استاندار آذربایجان شرقی : پشتیبانی از تولید مهمترین نیاز بخش کشاورزی در حال حاضر است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛

استاندار آذربایجان شرقی گفت : مراکز خدمات کشاورزی باید احیا شود چرا که پشتیبانی از تولید مهمترین نیاز بخش کشاورزی در حال حاضر است.

جبارزاده در نخستین همایش استانی پهنه مروجین کشاورزی، عرصه اقدام و عمل که در تبریز برگزار میشود افزود : ارتقای انگیزه کشاورزان و به ثمر نشستن تلاشهای مروجان کشاورزی نیاز به مراکزی دارد که علاوه بر ساماندهی شرایط موجود ، سبب نفوذ دانش و فناوری در مزارع شود.

وی گفت : صنایع تبدیلی یکی از نیازهای اساسی در استان است تا از این به بعد حجم انبوهی از مواد خام را با کمترین قیمت صادر نکنیم باید اساتید دانشگاهها و فعالان بخش خصوصی را ترغیب کنیم تا در این زمینه سرمایه گذاریهای لازم صورت بگیرد.ایجاد ارزش افزوده تنها با تولید محصول نهایی ممکن میشود و حتی اگر در کوتاه مدت بتوانیم مراحلی از فرآوری را انجام دهیم ماندگاری تولیدات بیشتر و امکان صادرات فراهم می شود.

جبارزاده با اشاره به ضرورت معرفی فرصتهای سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان گفت : به دلیل اهمیت نیازهای غذایی سرمایه گذارن داخلی و خارجی همواره به دنبال زمینه های مطلوبی برای فعالیت هستند و آذربایجان شرقی به دلیل دارا بودن تنوع بالایی از تولیدات میتواند منطقه مناسبی برای جذب سرمایه گذاری باشد.

وی افزود : با این حال لازمه فعالیت بخش خصوصی نیز ایجاد فضایی امن برای سرمایه گذاری و زمینه سازی برای برقراری ارتباطات بین المللی است.موضوعی که یکی از اهداف اصلی برجام است و نتایج خوب آن نیز به مرور در همه بخشها به خصوص کشاورزی معلوم میشود.

جبارزاده با تاکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی گفت : کشور ما توان تولید بیش از 800 میلیون تن محصولات را دارد و باید با برند سازی و بازاریابی امکان صادرات آنها بیش از پیش فراهم شود .

مهری ریس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت : هدفگذاری برای تولید بر اساس حفاظت از منابع آب و خاک ، مهمترین وظایف مروجین کشاورزی است.باید برای استفاده بهینه و افزایش بهره وری منابع برنامه ریزی شود و این مستلزم افزایش ضریب نفوذ دانش فنی در مزارع است.

وی افزود :با پهنه بندی که از سال 93 انجام شده هم اکنون 479 مروج کشاورزی در 2700 روستای استان فعالند. کار مروجین فقط مشاورزه و ارائه برنامه نیست.بلکه باید نظارتهای مستمری به صورت جدی در اراضی داشته باشند تا همه مراحل کشاورزی بر اساس برنامه پیش برود و هیچ عاملی به صورت پیش بینی نشده سبب اتلاف سرمایه ها و تخریب منابع نشود.

نژاد رضا ، دبیر همایش هم گفت : 12 محور اصلی برای پذیرش مقالات مد نظر بود که از 82 مقاله ای که توسط 107 مروج کشاورزی ارسال شده بود ، 53 مقاله انتخاب شد که 10 مورد در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه میشود.

وی افزود : در بخش عکس همایش نیز از 306 عکس ارسالی 40 عکس انتخاب شده که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

نژاد رضا اهداف عمده همایش را بهره گیری از تجارب عملی مروجین و دانش علمی اساتید دانشگاهها ، بررسی چالشهای بخش کشاورزی و شناسایی افراد نخبه در میان دانش آموختگان کشاورزی عنوان کرد.


انتهای خبر / ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.