فرماندار شهرستان عجب شیر گفت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های گردوی عجب شیر با بحران مواجه است.

وضع بحرانی باغهای گردوی عجب شیربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سید شمس الدین مراثی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان عجب شیر با اشاره به اینکه خشکسالی‌های چندساله، عدم تدبیر در مورد مشکل کم‌آبی در باغ‌های گردو و گسترش سریع کرم خراط از عمده‌ترین تهدیداتی است که باغ‌های گردو با آن مواجه است، افزود: شعله های آتش کرم خراط به جان درختان گردوی عجب شیر افتاده است .
فرماندار عجب شیر خاطرنشان کرد: آفت کرم خراط چوب خوار در باغ های گردوی استان در حال گسترش است به طوری در شهرستان عجب شیر به مرحله طغیان رسیده است .
مراثی مهمترین علت شیوع این آفت را بروز خشکسالی های اخیر درکشور دانست و گفت : موثرترین روش کنترل آفت کرم خراط یا همان پروانه 'فری' استفاده از سیم های فرمونی برای ایجاد اختلال در روند جفت گیری این حشره است.
وی افزود: برای این منظور با شرکتی قراردادی منعقد شده تا کشاورزان 20 درصد هزینه این سیم های فرمونی را پرداخت کنند و جهاد کشاورزی اقدامات لازم را در باغات گردوی شهرستان با این مبارزه تلفیقی به عمل آورد تا این آفت از مزارع شهرستان تا دو سال آینده از بین برود.
وی گفت : گردو یکی از محصولات مهم کشاورزی شهرستان عجب شیر است به طوری که مقام دوم استانی را در زمینه تولید این محصول به خود اختصاص داده‌ است.
شهرستان عجب شیر واقع در جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که حدود پنج هزار هکتار آن را باغات تشکیل می دهد.
انتهای یپام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.