ربیعی خبر داد؛

آموزش‌های رایج کشور مهارت محور نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آموزش‌های رایج کشور مهارت محور نیست و انسان با مهارت تربیت نمی کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (شنبه) در مراسم اختتامیه هفدهمین مسابقات ملی مهارت و تجلیل از 117 مدال آور این مسابقات که در هتل المپیک برگزار شد، اظهار داشت: با بررسی کشورهایی که شرایطی مشابه کشور ما داشتند این نتیجه به دست آمد که تنها مسیر پیشرفت این کشورها که باعث شده است آن ها از یک کشور عقب مانده به یک کشور پیشرفته تبدیل شوند، وجود آدم های با مهارت است.

وی افزود: به عنوان مثال مهمترین برنامه توسعه کشور کره، نیازهای مهارتی است.

وزیر کار بیان داشت: ما باید جایگاه مهارت را در سیاست ها و برنامه‌های کشور افزایش دهیم و به عنوان یک وزیر ذی‌ربط، اعتقاد دارم در راه مهارت مسیر طولانی را در پیش داریم.

ربیعی با بیان اینکه آموزش‌های رایج کشور انسان با مهارت تربیت نمی کند، گفت: متأسفانه طی بررسی‌های انجام شده بر روی دانشجویان، تفاوت مهارتی زیادی بین دانشجویان ترم اول و ترم آخر وجود نداشت و این موضوع در رشته های فنی محسوس‌تر بود.

وی گفت: اگر بخواهیم کشور توسعه جهشی داشته باشد باید در مسیر فنی و حرفه ای حرکت کنیم و یکی از دل مشغولی‌های ما این است که فرهنگ و الزام  آموزش فنی و حرفه‌ای را به بطن کشور ببریم.

وزیر کار تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از کشورها رابطه بین رشته تحصیلی و شغل فقط 20 درصد است و در یک استان به 5 درصد رسیده است.

ربیعی بیان داشت: در 700 هزار شغلی که در سال 94 ایجاد شد، جایگاه اشتغال زنان افزایش پیدا کرد و افرادی که جذب بازار کار شدند تا حدودی دارای مهارت بودند و با بررسی های انجام شده بر روی آن‌ها رابطه‌ای بین رشته تحصیلی آن‌ها و شغل به دست نیامد اما رابطه معناداری بین مهارت و شغل  ان‌ها وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه ما باید سالیانه 8 درصد رشد در کشور داشته باشیم، بیان داشت: باید طی مدت 5 تا 10 سال فاصله خود را کم کنیم و اگر نتوانیم این فاصله را در مدت تعیین شده کم کنیم، باید در سال‌های بعدی 100 هزار میلیارد تومان به پول امروز هزینه کنیم.

وزیر کار با بیان اینکه اگر بخواهیم در رشته نفت شغل ایجاد کنیم، باید حداقل 12 میلیارد سرمایه گذاری کنیم، افزود: این پول زیادی است اما با جذب سرمایه‌های خارجی ، سرمایه های کوچک کشور و هدایت سرمایه های بانکی به جایی که قابل رشد هستند، می توانیم ظرف 5 تا 10 سال آینده رشد داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که ما به آن امید داریم تا بر روی آن سرمایه گذاری کنیم، حوزه بهره‌وری است و ما باید حداقل 20 درصد بهره‌وری داشته باشیم و قطعا این جز با نیروی کار با مهارت حاصل نخواهد شد.

وزیر کار با بیان اینکه ما در کشور نیاز به ایده و خلاقیت داریم، گفت: رسانه ها و دولت باید در جامعه فضایی را ایجاد کنند که هر ایرانی احساس کند برای بقا و رشد نیاز به مهارت دارد.

ربیعی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه بحث کارورزی فارغ التحصیلان را در نظر گرفتیم و در نظر داریم با سرمایه دولت 200 هزار نفر آموزش‌های کارورزی داشته باشند.

وی گفت: همچنین برای پویایی دانشگاه‌ها با وزارت علوم برنامه داریم و در سال 95 به 200 هزار نفر در روستاهای کشور آموزش‌های سیار فنی و حرفه ای داده شد که این تعداد تا پایان سال به 250 هزار نفر می رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار