مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توجه دانش آموزان به مسائل تربیتی اظهار داشت: در آموزش و پرورش سعی داریم تا مسائل پرورشی و مهارتهای زندگی را ارائه دهیم اما کششی برای آن وجود نداشته و در سیستمهای ارزشیابی توجه چندانی به آن نمیشود در حالی که برای مسائل علمی کششی به نام کنکور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: خانوادهها نیز مدرسه را بیشتر یک فضای آموزشی دانسته و بیشترین تمرکز فعالیتها را بر مبنای نوع خدمات آموزشی میدانند و کمتر به مسائل پرورشی توجه میکنند حتی برخی از خانواده ها که خود در حوزه تعلیم و تربیت اشتغال دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای بهبود شرایط نیاز به تغییر در ساختار حاکمیتی داریم و باید حساسیتهای که برای کنکور و موفقیت در آن برای جامعه ایجاد شده کاهش پیدا کند.
فیض افزود: باید کسانی در نظام آموزشی تربیت شوند که پس از پایان دوره تحصیلی امکان فعالیت و خدمت در جامعه را داشته باشند و این مساله صرفا با تقویت برد آموزشی محقق نمیشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مسائل پرورشی توجه دارد، گفت: بر این اساس تغییراتی در حجم دروس ایجاد میشود که در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است.
وی بیان کرد: این کاهش حجم محتوای آموزشی در دروسی ایجاد میشود که ماهیت تاثیر گذاری مستقیم بر مهارتهای زندگی دانش آموزان را ندارد و با توجه به اینکه کتابهای درسی برای سال تحصیلی آینده در فرآیند تالیف و چاپ قرار گرفته لذا تغییرات برای سال تحصیلی 98-97 ایجاد میشود.
فیض عنوان کرد: برای تغییر نگاه جامعه به مسائل مربوط به کنکور، دانشگاه نیز باید فعالیت هایی در حوزه وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دهد.
انتهای پیام/