فرماندار نمین گفت: با کنترل برداشت آبهای زیر زمینی از طریق تجهیز چاهها به کنتور هوشمند و انسداد چاههای غیر مجاز بیش از 2 میلیون متر مکعب در مصرف آبهای زیرزمینی شهرستان نمین در سال 94 و 95 صرفه جویی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل، فرهاد عبدالعلی پور در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان نمین از صرفه جویی بیش از 2 میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی در سطح شهرستان نمین از طریق تجهیز چاهها به کنتور هوشمند و انسداد چاههای غیر مجاز و مدیریت مصرف چاههای مجاز خبرداد .

وی با اشاره به وضعیت نامساعد آبهای زیرزمینی منطقه که متاسفانه هرساله در دشت اردبیل و نمین بیش از 25 سانتی متر افت می نماید وضعیت آبهای زیرزمینی را بحرانی دانسته، بر مدیریت و پیشگیری از سوء برداشت از سفره های زیرزمینی تاکید کرد.

فرماندار نمین افزود: متاسفانه با همه تدابیر انجام یافته در سطح شهرستان در حال حاضر بیش از 4 میلیون متر مکعب اضافه برداشت وجود دارد که در این خصوص امیدواریم با تمهیداتی که انجام گرفته با دریافت حکم قضایی انسداد 18 چاه غیر مجاز و همچنین پیشگیری از اضافه برداشتهای 58 چاه مجاز بتوانیم در سال زراعی آتی این رقم اضافه برداشت را به حداقل برسانیم.

عبدالعلی پور هشدار داد در صورتی که اضافه برداشت ها از چاههای مجاز در سال زراعی آتی ادامه یابد به ناچار نسبت به پلمپ این چاهها اقدام خواهد شد.

وی از تجهیز 140 حلقه چاه در سطح شهرستان نمین به کنتور هوشمند خبر داده و بهترین راه پیشگیری از برداشت بی رویه آب را علاوه بر فرهنگ سازی، تجهیز تمامی چاههای شهرستان به کنتور هوشمند دانسته و همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط استانی برای این امر را خواستار شد.

گفتنی است در حال حاضر 950 حلقه چاه مجاز در شهرستان نمین در حوزه های کشاورزی، شرب و صنعت فعال هستند که سالانه بیش از 24 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.